Člen JIC+ Jan Mayer z Dataweps: Bez vize jsme jen „makali“
1. 11. 2019

Člen JIC+ Jan Mayer z Dataweps: Bez vize jsme jen „makali“

Ve firmě Dataweps začali s vizí pracovat vlastně tak trochu náhodou. O to víc si pak ale uvědomili, jak moc je pro ně nezbytná. V rozhovoru s Janem Mayerem se dozvíte, jak to všechno začalo, proč firma nastavuje vizi na sedm let dopředu a také praktické tipy pro případ, že je téma aktuální i ve vaší firmě.

Honzo, můžete na začátek říct něco o sobě?

Vystudoval jsem Fakultu informačních technologií na Vysokém učení technickém v Brně. Dva roky po škole jsem pracoval jako programátor, než jsem začal cítit, že je na čase zkusit něco nového. Osud mě zavál do firmy Weps, kde jsem začal pracovat jako projektový manažer. Zpočátku šlo o zakázkový vývoj, postupně ale narůstal obrat i počet zaměstnanců a nabalily se další projekty. Přejmenovali jsme se na Dataweps, kde jsem teď v pozici CEO. 

Čím se tedy v Dataweps v současnosti zabýváte? 

Vyvíjíme datové nástroje SaaS (Software jako služba – pozn. red.) pro online retail. Naše nástroje pomáhají s produktovou datovou analytikou a s automatizací e-shopům, distributorům a výrobcům. Klienty máme nejen v České republice, ale i v Maďarsku, na Slovensku, Německu a momentálně rozjíždíme obchod v Polsku. 

Co vás vedlo k rozhodnutí, že je potřeba formulovat firemní vizi? 

Byla to vlastně trochu náhoda. Řešili jsme firemní kulturu a nastavování HR procesů. Nemáme ale HR oddělení, poprosili jsme proto koučku a psycholožku Beátu Holou o pomoc. A ta se nás hned na začátku zeptala, jakou máme vizi. Mysleli jsme si tehdy, že pro nastavení HR strategie nic takového nepotřebujeme. To byl ale velký omyl. Postupně jsme zjišťovali, že bez firemní vize to nepůjde. Hodně to souviselo i s počtem zaměstnanců. Ze začátku nás bylo 20, teď je nás 45. Nárůst firmy s sebou přirozeně nese velké změny a ty přímo volají po firemní vizi. Proto jsme se do toho pustili. 

A jaký byl výsledek? 

Přesné znění je: v roce 2025 jsme flotila, která nasazuje technologie pro osvobození lidí od rutiny a chaosu. V praxi to znamená především to, že chceme co nejvíce automatizovat monotónní lidskou práci, pomoci tak konkrétním zákazníkům a zároveň naplňovat tuto vizi i v jiných odvětvích. Je to ještě samozřejmě hodně v procesu. 

Co vše jste museli udělat na cestě k firemní vizi?

Spolupracovali jsme s agenturou Court of Moravia, která nás celým procesem provázela a během několika celodenních workshopů z nás naši vizi vytáhla (smích). Na začátku jsme si položili základní otázku „Co chceme dělat?“. A teď vymýšlíme jak to dělat. Musím říct, že cítím velký rozdíl. Dřív jsme v práci jen „makali“, abychom přežili. To byla taková nepsaná vize, kterou ale všichni ve firmě cítili. Teď vidím drive, který tam dříve nebyl.  

Jak konkrétně se to ve vaší firmě projevuje?

Věřím, že firemní vize by měla směřovat od zakladatelů nebo majitelů firmy. Ve chvíli, kdy jsme si ujasnili, co chceme, ukotvili tu svoji firemní vizi, začali jsme ji komunikovat i směrem k našim lidem. Je to jedna z věcí, na kterých velmi intenzivně pracujeme. Samozřejmě u nás visí na zdi, abychom ji měli pořád na očích. Ale máme také pravidelné all-hands meetingy. Společně probíráme způsoby a strategie, které mají naši vizi naplnit. To celé hodně souvisí s firemními hodnotami. Když víme, kam chceme jít, víme také, jak se chceme chovat a co je pro nás důležité. Týká se to například transparentnosti. Jako jedna z mála firem máme otevřená všechna data uvnitř firmy včetně platů všech zaměstnanců. A obecně musím říct, že to funguje. Dostředivě pro lidi, kteří s námi jedou na jedné vlně. Odstředivě potom pro ty, kteří mají jiné nastavení. Lidé, kteří s absolutní transparentností nesouzněli, u nás už postupně nepracují. A tak je to v pořádku. 

Myslíte, že je možné mít úspěšný byznys bez formulované firemní vize?

Záleží na tom, co myslíte slovem „úspěšný“. Jde se na to podívat z mnoha úhlů pohledu. Myslím ale, že dlouhodobě to nejde. Alfou a omegou pro úspěšný byznys je dobrý tým lidí. Lidé dnes chtějí, aby práce, kterou dělají, měla nějaký smysl – ten může být právě tou vizí/misí – je jedno, jak si to vnitřně pojmenujete. Je to pro ně důležité a je to dobře. My také nechceme dělat věci jen pro peníze. Motivací je především ten přesah, který můžeme naší prací vytvořit. Je pravděpodobné, že správně nastavenou firemní vizí přitáhneme dobré lidi. Ti můžou mít díky hlubšímu smyslu jejich práce dobré výkony, tím pádem firma poroste a byznys může být úspěšný.

Přečtěte si další tipy k tématu firemní vize v tomto zápise ze sdílení zkušeností.