Marketing v praxi: 5 věcí, na které nesmíte při budování firemního Instagramu zapomenout
21. 11. 2017

Marketing v praxi: 5 věcí, na které nesmíte při budování firemního Instagramu zapomenout

Instagram sice vznikl už před sedmi lety, svůj největší boom ale zažívá právě teď. V Česku ho dnes používá více než 600 tisíc lidí a prezentují se na něm jednotlivci, blogeři i firmy. Proč mu věnovat pozornost, jak ho lépe pochopit a jak ho použít pro marketingové účely, o tom v rámci StartupClubu promluvila odbornice na Instagram Katka Pavlíčková.

Lidé Instagram milují z několika prostých důvodů. Je jednoduchý, vizuálně zábavný a přístupný. Lidé na něm sdílejí momentky ze svého života a hledají instantní inspiraci a zábavu. Nemusí na něm číst dlouhé texty, protože obsah tvoří fotky a videa, a když něco hledají, stačí zadat správný hashtag. Instagram je možné stáhnout do mobilu a pomocí několika kliků vyslat fotku do světa. Vybudování a udržení firemního profilu, který by fanoušky každý den bavil a zároveň přinášel jeho tvůrcům zisk, však není jen tak. Podívejme se společně na pět tipů, díky kterým můžete mít špičkový Instagram.

 

1.     Rozmyslete si, jak se chcete prezentovat

Předtím, než se rozhodnete založit si Instagram for Business, byste si měli uvědomit, jestli skutečně věříte ve svůj produkt, jestli jste připraveni nechat lidi nahlédnout do zákulisí  firmy a jestli dokážete dlouhodobě udržet pozornost lidí. Pokud jste třikrát odpověděli ano, pak se můžete směle pustit do budování vaší stopy na Instagramu. Nejprve si však promyslete, pod jakým uživatelským jménem chcete působit. K založení firemního profilu budete potřebovat soukromý profil na Instagramu, který následně převedete na firemní a propojíte ho s vaší stránkou na Facebooku. V založeném profilu potom vyplníte popisek, titulek a můžete začít nahrávat první příspěvky.

 

2.     Buďte kreativní a hrajte si

Kdykoliv zveřejňujete nějaký příspěvek, zamyslete se, jestli jej sdílíte proto, že je opravdu skvělý, nebo proto, abyste si odškrtli úkol ze seznamu. Instagram staví na plnohodnotném obsahu a rozhodně byste proto měli dbát na jeho kvalitu. Pokud máte dobré nápady, můžete se s chutí pustit do tvoření a sdílení. Můžete nahrávat jednotlivé fotky, série fotek a sdílet své příběhy pomocí Stories.

Instagram staví na plnohodnotném obsahu. Rozhodně byste proto měli dbát na jeho kvalitu. Pokud máte dobré nápady, můžete se s chutí pustit do tvoření a sdílení.

Videa získávají v poslední době čím dál větší oblibu a Instagram umožňuje natáčení až šedesátisekundových videí nebo tzv. boomerangů, což jsou třísekundová videa, které vytvářejí iluzi opakovaného pohybu. K fotkám hledejte vždy vhodné hashtagy. Vyplatí se dvakrát týdně projet Instagram a hledat nové hashtagy. Nepoužívejte hashtagy, které mají 500 tisíc fotek, protože vaše fotky rychle zapadnou. Nebojte se českých hashtagů, zvláště pokud cílíte na český trh.

 

3.     Je to běh na dlouhou trať. Jste připravení?

Abyste udrželi fanoušky, je třeba pravidelně produkovat obsah. Ideálně každý den. Podle Katky se lidé často vymlouvají na tři věci: „Nic se u nás neděje.”, „Nemáme na to čas.” a „Nemáme na to člověka.”

Nic se u nás neděje, nemáme čas a nejsou lidi. To jsou tři nejčastější výmluvy, proč firmě nefunguje Instagram.

Takže postupně. Neexistuje práce, ve které by se za celý den nic nedělo. Vždy můžete sdílet pracovní úspěchy, momentky z teambuildingu nebo věci, které vás zaujaly. Zadruhé, pokud jste s časem na štíru, Instagram zřejmě nebude pro vás. Je dobré totiž nejenom být denně vidět, ale také aktivně komunikovat s lidmi a sledovat, co oni sami tvoří. Zatřetí, pokud nechcete obsah dělat sami, můžete si na to najmout člověka na volné noze, profesionálního fotografa nebo agenturu. Nikdo z nich ale nezná vaši firmu tak dobře jako vy a budete jim muset platit několik tisíc, ne-li desítek tisíc korun měsíčně.

 

4.     Nepřistupujte k Instagramu jako k Facebooku

„Instagram není obyčejná galerie, kde můžete sdílet fotky, ale je to plnohodnotný marketingový nástroj, který je možný používat pro vlastní prezentaci, ale nikoliv propagaci,” zdůrazňuje Katka Pavlíčková.

Na rozdíl od Facebooku, na Instagramu lidi zajímá nejenom finální produkt, ale také proces jeho tvorby.

Instagram je sice skvělý marketingový nástroj, ale funguje jinak než Facebook. Spíše než o lákání zákazníků na slevy a kupony jde o vybudování angažované fanouškovské komunity, ze které se později mohou stát zákazníci. Na rozdíl od Facebooku zde lidi zajímá nejenom finální produkt, ale také proces jeho tvorby. Nebojte se proto ukazovat, jak vyrábíte své produkty, jak vypadá vaše kancelář apod. Lidi to skutečně zajímá.

 

5.     Počty followerů neřešte, budujte raději komunitu

Instagram dnes používá více než 700 milionů uživatelů a jejich počet neustále roste. Měli byste proto usilovat o co nejvíce fanoušků? Vlastně ani ne. Pohled na vysoké číslo fanoušků sice posiluje sebevědomí a jejich množství může mít pozitivní dopad na váš byznys, na druhou stranu nejde o čísla, ale o angažovanost. Instagram má zabudovaný chytrý algoritmus, který rozpozná nakoupené fanoušky. Nezáleží tedy na tom, jestli máte tisíce fanoušků, ale jestli s nimi pravidelně komunikujete. Mluvte s nimi, zajímejte se o to, co sami dělají, a vnímejte, co se jim líbí. Podle toho přizpůsobujte obsah. Buďte na této síti aktivní a sledujte zajímavé profily. Katka pro inspiraci chodí k Freshlypicked, Mockupdeals a Rauchjuicebar.

Velký počet followerů může mít pozitivní dopad na váš byznys. Nejde však o čísla, ale o jejich zapojení.

Zkrátka a dobře, tvořte pravidelně originální obsah a pečujte o svou komunitu. Uvidíte, že se vám to nakonec vyplatí a bude vás to bavit.Jak říká Katka: „Lidi si dnes na Instagramu nezískáte tím, že tam budete mít špičkové fotky od fotografa, ale tím, že ukážete fotky, které konkurence nemá.

 

Chcete více pronikout do tajů firemního Instagramu?  Podívejte se na záznam celé přednášky StartupClubu na našem YouTube kanále.