Jak se stát ideálním podnikatelem
Už je to opravdu dávná minulost, co jsem na základní škole absolvoval test předpokladů pro budoucí povolání. Možná jste si jím prošli taky. A možná vám v něm (kromě jiného) vyšlo – stejně jako mně, že máte podnikatelské předpoklady. Tehdy mě to opravdu potěšilo. Vždyť kdo by taky nechtěl vidět v křišťálové kouli, že je předurčen k tomu být úspěšný podnikatel? Nechme stranou, proč se ona předpověď prozatím nenaplnila, a podívejme se na to, jak takový ideální podnikatel vlastně vypadá. Co musí splňovat a kdo se jím může stát? A existuje vůbec nějaký podnikatelský ideál? A může se jím stát kdokoliv?
Nastavení mysli
Začnu s tím, co je z mého pohledu zcela nejdůležitější. Je to způsob, jakým podnikatelka či podnikatel vnímá svět kolem sebe, jaké má nastavení mysli. Hezky to popisuje Carol Dweck ve své knize Mindset: The New Psychology of Success. Srovnává v ní dva typy lidí – člověka s fixním myšlením a na druhé straně člověka s myšlením růstovým.
Lidé s fixním myšlením vnímají svět a jeho možnosti, včetně svého potenciálu, jako něco, co je dané a nejde měnit. Svůj úspěch či neúspěch přikládají osudu, (ne)štěstí a okolnostem. Naproti tomu růstové myšlení vychází z předpokladu, že člověk může ovlivnit vše. Nejen úspěch, ale i každé selhání je vždy cestou vpřed. Autorka popisuje studie, které ukazují, že lidé s růstovým myšlením jsou vytrvalejší a častěji také úspěšnější. Čím to? Zejména tím, že se více zaměřují na proces a získávání zkušeností než na samotný výsledek.
Správný podnikatel je aktivním tvůrcem světa kolem sebe a musí zvládat často skloňovaný přístup „fail fast“ – umět se ze svých chyb poučit a stavět na nich. Příkladem budiž světoznámá Muskova „vesmírná“ továrna na sny SpaceX. Jen díky mnoha omylům a krokům vedle (ze kterých se poučili) dosáhli špičky ve svém oboru. Pokud máte pocit, že v sobě nemáte ani kousek Elona Muska, nezoufejte. Dobrá zpráva totiž je, že růstové myšlení se dá naučit.
Podnikání je nástroj a cesta, ideální podnikatel v ní vidí naplnění sebe sama a přináší mu spokojenost a radost ze života.
6 podnikatelských umů
Někdy se setkávám s názorem, že založení firmy je další přirozenou metou pro každého, kdo je skvělý ve svém oboru a chce se posunout dál. Znamená to tedy, že když třeba děláte skvělé a krásné weby, baví vás to a jde vám to od ruky, tak na tom máte postavit své podnikání? Ano i ne. Často vás totiž založení firmy může dovést úplně jinam. Třeba k vyhoření.
Je bezesporu skvělé a vlastně i žádoucí mít v oboru, ve kterém chcete podnikat, vlastní zkušenosti. Pokud vás ale ze všeho nejvíc baví samotná technologie, řemeslo, vývoj produktu, na kterém chcete podnikání postavit, bude možná lepší popřemýšlet i nad jinými cestami, než je založení firmy.
Podnikání je totiž extrémně multidisciplinární obor, založený z velké části na tzv. soft skills – tedy dovednostech souvisejících s mezilidskou interakcí, povahovými rysy a chováním. Pokud rád vyvíjím mobilní aplikace a založím si vývojářskou firmu, pravděpodobně časem na jejich vývoj zcela přestanu mít čas. Budu totiž muset rozvíjet své dovednosti v mnoha jiných oblastech. Pojďme se podívat na šest z nich:
- Práce s vizí – jasná vize toho, kam chci dojít a na čem může firma stát, dá práci, ale stojí to za to. Díky ní k sobě přilákáte jak potenciální zákazníky, tak skvělý tým, který vám může pomoci v jejím naplnění.
- Sestavování a řízení týmu – najít ty správné lidi, jejich nábor, motivace a následně efektivní řízení jejich kapacit, spokojenosti a podpora růstu. Otevřenost, schopnost dobře komunikovat, ale i naslouchat jsou zde klíčové. Velkou výhodou je, když to vše dokážete s týmem lidí, kteří jsou odlišní jak ve svých zkušenostech, tak ve způsobu přemýšlení a fungování. Jak být tím správným lídrem a mít fungující tým je téma nad rámec tohoto článku, proto se mu budeme více věnovat v některém z dalších dílů našeho JICblogu.
- Strategické plánování – sbírání relevantních vstupů, jejich vyhodnocování a pak odvaha dělat důležitá rozhodnutí.
- Řízení rizik – souvisí s předchozím bodem. Hledání rovnováhy mezi bezpečným stabilním růstem a rizikovými kroky, které můžou přinést prudký rozvoj nebo pád.
- Prioritizace – ne všechno důležité je i urgentní, ne vše urgentní je důležité. Schopnost rozpoznat, co v danou chvíli má smysl dělat a jak využít své a firemní kapacity.
- Interakce s okolím – zastupování firmy dovnitř i navenek, komunikace se zákazníky, partnery, konkurenty nebo investory, hledání nových příležitostí mají zásadní vliv na to, jak je firma vnímána.
Možná bychom mohli přidat ještě jeden bod navíc, a tím je práce s vlastním rozvojem. To, že víte, v čem vynikáte, neustále se rozvíjíte a zároveň si uvědomujete, kde jsou vaše limity, je další důležitou ingrediencí receptu na ideálního podnikatele.
Vědomé podnikání
O tom, že je dobré si ujasnit své PROČ, psala kolegyně Hanka v jednom z předchozích dílů našeho JICblogu. Na JICu pracujeme s konceptem tzv. „vědomého podnikatele“. To je člověk, který nejen dobře zná svou motivaci k podnikání, ale kromě jejího naplňování také dobře ví, jaké dopady má činnost jeho firmy v širším kontextu. A cíleně s tím pracuje. Snaží se zaměřovat nejen na příští fiskální období, ale také na dlouhodobou udržitelnost v kontextu 3P:
Předpokladem skutečně dlouhodobě prosperující firmy je totiž schopnost skloubit pozitivní vliv na ekonomiku, na životní prostředí i na lidskou společnost. Jak toho docílit? Inspirací můžou být Cíle udržitelného rozvoje, tak jak byly definované OSN. Na základě vlastních hodnot, které má podnikatel popsané, a ví, jak se projevují při rozhodování, si může vybrat některý(é) z cílů, na které se zaměří:
Ty můžou být mimo jiné také užitečnou inspirací pro dobrý podnikatelský záměr, protože popisují reálně existující problémy velkého měřítka, které vycházejí z komplexních analýz a je k nim velké množství volně dostupných dat (viz např. SDG compass). To vám může značně usnadnit práci při hledání svého zákazníka a místa na trhu, případně i pomoci získat peníze na rozjezd.
Jak totiž říká i ředitel JICu Petr Chládek: „Ve světě inovací je klíčová unikátnost řešení. A právě globální výzvy s sebou přinášejí pro nová řešení obrovský prostor – energetika, klimatické změny, kyberbezpečnost, stárnutí populace, digitalizace – tady všude jsou obrovské podnikatelské příležitosti.“ A nejen v tomhle má Petr pravdu.