JICblog: Jak začít podnikat?

tipy pro začínající podnikatele

Vrhnout se do podnikání není žádná legrace. Naopak. Je to věc, která může váš život otočit naruby. Minimálně v začátcích vás čeká spousta tvrdé práce, minimum volna, nejistota a desítky otázek, na které nebude jednoduché si odpovědět. A na to musíte být připraveni. Vlastně by se mohlo zdát, že podnikání je jen pro workoholiky s nízkým pudem sebezáchovy. Přesto každoročně v České republice začínají podnikat tisíce lidí. Jak to udělat s minimem rizika a s maximálním vytěžením podnikatelského potenciálu? Aby se tak stalo, je potřeba si hned v začátcích ujasnit několik zásadních věcí.

Zklamání si můžeme odbýt hned na začátku – jednoduchá rada nebo instantní tip prostě neexistují. Nebo lépe řečeno existují, ale v praxi nefungují. Ale máme tu několik metod a ověřených nástrojů, které fungovaly jiným, a naopak slepých uliček, kterými si už někdo prošel. A právě ty by nás měly zajímat. Každý podnikatel, každý nově vznikající projekt, doba a okolnosti jeho vzniku jsou ale natolik unikátní, že obecné rady mohou být dvousečné. Vždy musíte zvážit vlastní situaci a kriticky vyhodnotit, jestli se daná věc hodí i pro vás. Ideální je obrátit se už v této fázi na někoho, kdo vás navede správným směrem (třeba na nás). 

Zpět k úvodní myšlence – jak vlastně začít podnikat a dotáhnout to do úspěšného konce – tedy k firmě s platícími zákazníky a ideálně se ziskem? V první řadě – ta správná otázka na samotný začátek nazačíná „jak“. Začíná „proč“ a „co“.  

Začněte s PROČ

Podnikání váš život může otočit vzhůru nohama a vy na to musíte být připraveni. Je to opravdu ta cesta, na kterou se chcete vydat? A jaký důvod k tomu máte? Téhle otázce se nemůžete vyhnout. Když máte jasno v tom, jaká je vaše motivace k podnikání, budete se mít o co opřít ve chvíli, kdy se vám zrovna nebude dařit. Nebo když budete rozhodovat o zásadních otázkách, se kterými se v rámci podnikání dnes a denně potkáte. A takové chvíle jednoznačně přijdou. V dlouhodobé perspektivě vám odpověď na „proč“ pomůže i s hledáním správných lidí do týmu, s tvorbou produktu, stavěním firmy jako takové, hledáním investora nebo získáváním zákazníků. Je to základní kámen vašeho budoucího podnikání.

Dobrá zpráva je, že na tuhle otázku – tedy „Proč chci podnikat?“ neexistuje špatná odpověď. Tedy jedna vlastně ano – „kvůli penězům“. Na penězích není nic špatného. Je potřeba je ale vnímat jako prostředek a vědět, k čemu je chcete využít. Chcete mít prostředky na cestování? Zajistit rodinu a sebe? Žít v relativním luxusu? Koupit si vysněné auto? Fajn! Jen k sobě buďte upřímní. Jiní mohou mít jako své „Proč“ třeba rodinnou tradici, touhu být vlastním pánem, být leaderem a vést vlastní tým, nebo chtějí jednoduše dostat svůj produkt na trh a způsobit pozitivní změnu. Důvodů, proč chce někdo začít podnikat může být celá řada. Dejte tomu chvilku a zkuste se zamyslet, jaký je ten váš.

Druhá část odpovědi „proč“ se týká nápadu, který nosíte v hlavě. Proč chcete podnikat právě s ním? Co vás k tomu vede? Proč si myslíte, že právě vy jste pro tento produkt vhodní? Co vás na projektu a potenciálních zákaznících baví? Stejně tak se můžete už v tento moment zamyslet nad svou osobní vizí, talenty a hodnotami, ačkoliv jim se budeme věnovat do hloubky někdy příště.  

Zajímá vás všechno kolem „proč“ více? Pak by vás mělo zajímat jméno Simona Sineka. Jeho knížka Začněte s proč? je téměř klasikou a koupit si ji můžete třeba tady. Inspirativní jsou i jeho TEDtalky.

Svatá trojice

Když si ujasníte svoje „proč“, tak je čas začít přemýšlet nad tím, s čím vlastně budete podnikat. Jaký produkt nebo službu chcete prodávat? Koho s ním chcete oslovit? A jaký problém chcete jeho prostřednictvím řešit? Svatá trojice každého podnikatele by měla být právě tahle – co dělám, pro koho to dělám a jakou potřebu či problém řeším. A pokud budete někomu svůj projekt představovat, tak právě tohle budou ty základní informace, které byste měli být schopní podat jednou větou.

Tyto tři základní stavební bloky vašeho budoucího podnikání si sepište. V dalších krocích je budete ověřovat, hledat nové správné i špatné cesty, budete si je potvrzovat, prohlubovat svoje povědomí o nich a stavět na nich svůj byznys.

Sem patří i úvahy o tom, jakou by vaše podnikání mělo mít podobu. Chcete být na volné noze jako OSVČ či freelancer? Chcete mít firmu? Malou? Velkou? S přesahem do zahraničí? Má jít do budoucna o váš hlavní zdroj příjmů nebo to bude spíše koníček, který si na sebe vydělá? Anebo se prostě jen chcete něco naučit a máte na to čas i peníze, které jste ochotni investovat?

Vaše proč, co a jak sepsané na papíře by vám mělo dávat jako celek smysl. Dává? Pokud ano, tak teď je čas na tu těžší část, kterou si budete muset odpracovat. O dalších krocích, které vás na cestě k úspěšnému rozjetí vlastního podnikání čekají a o tom, co vám na nich může pomoct se dočtete v dalších článcích, které pro vás chystáme. 

Hana Šudáková

Hanka Šudáková se na JICu dlouhodobě věnuje především začínajícím podnikatelům a jejich rozvoji. Společně se svým týmem provádí podnikavé lidi začátky jejich podnikatelské kariéry. Podílela se na organizaci úspěšného akcelerátoru JIC StarCube a společně s dalšími kolegy připravuje akce pro začínající podnikatele, jako je #mámnápad, #chcipodnikat nebo inspirační #startuji.