Zklamání si můžeme odbýt hned na začátku – jednoduchá rada nebo instantní tip prostě neexistují. Nebo lépe řečeno existují, ale v praxi nefungují. Ale máme tu několik metod a ověřených nástrojů, které fungovaly jiným, a naopak slepých uliček, kterými si už někdo prošel. A právě ty by nás měly zajímat. Každý podnikatel, každý nově vznikající projekt, doba a okolnosti jeho vzniku jsou ale natolik unikátní, že obecné rady mohou být dvousečné. Vždy musíte zvážit vlastní situaci a kriticky vyhodnotit, jestli se daná věc hodí i pro vás. Ideální je obrátit se už v této fázi na někoho, kdo vás navede správným směrem (třeba na nás).
Zpět k úvodní myšlence – jak vlastně začít podnikat a dotáhnout to do úspěšného konce – tedy k firmě s platícími zákazníky a ideálně se ziskem? V první řadě – ta správná otázka na samotný začátek nazačíná „jak“. Začíná „proč“ a „co“.
Začněte s PROČ
Podnikání váš život může otočit vzhůru nohama a vy na to musíte být připraveni. Je to opravdu ta cesta, na kterou se chcete vydat? A jaký důvod k tomu máte? Téhle otázce se nemůžete vyhnout. Když máte jasno v tom, jaká je vaše motivace k podnikání, budete se mít o co opřít ve chvíli, kdy se vám zrovna nebude dařit. Nebo když budete rozhodovat o zásadních otázkách, se kterými se v rámci podnikání dnes a denně potkáte. A takové chvíle jednoznačně přijdou. V dlouhodobé perspektivě vám odpověď na „proč“ pomůže i s hledáním správných lidí do týmu, s tvorbou produktu, stavěním firmy jako takové, hledáním investora nebo získáváním zákazníků. Je to základní kámen vašeho budoucího podnikání.
Dobrá zpráva je, že na tuhle otázku – tedy „Proč chci podnikat?“ neexistuje špatná odpověď. Tedy jedna vlastně ano – „kvůli penězům“. Na penězích není nic špatného. Je potřeba je ale vnímat jako prostředek a vědět, k čemu je chcete využít. Chcete mít prostředky na cestování? Zajistit rodinu a sebe? Žít v relativním luxusu? Koupit si vysněné auto? Fajn! Jen k sobě buďte upřímní. Jiní mohou mít jako své „Proč“ třeba rodinnou tradici, touhu být vlastním pánem, být leaderem a vést vlastní tým, nebo chtějí jednoduše dostat svůj produkt na trh a způsobit pozitivní změnu. Důvodů, proč chce někdo začít podnikat může být celá řada. Dejte tomu chvilku a zkuste se zamyslet, jaký je ten váš.
Druhá část odpovědi „proč“ se týká nápadu, který nosíte v hlavě. Proč chcete podnikat právě s ním? Co vás k tomu vede? Proč si myslíte, že právě vy jste pro tento produkt vhodní? Co vás na projektu a potenciálních zákaznících baví? Stejně tak se můžete už v tento moment zamyslet nad svou osobní vizí, talenty a hodnotami, ačkoliv jim se budeme věnovat do hloubky někdy příště.
Zajímá vás všechno kolem „proč“ více? Pak by vás mělo zajímat jméno Simona Sineka. Jeho knížka Začněte s proč? je téměř klasikou a koupit si ji můžete třeba tady. Inspirativní jsou i jeho TEDtalky.
Svatá trojice
Když si ujasníte svoje „proč“, tak je čas začít přemýšlet nad tím, s čím vlastně budete podnikat. Jaký produkt nebo službu chcete prodávat? Koho s ním chcete oslovit? A jaký problém chcete jeho prostřednictvím řešit? Svatá trojice každého podnikatele by měla být právě tahle – co dělám, pro koho to dělám a jakou potřebu či problém řeším. A pokud budete někomu svůj projekt představovat, tak právě tohle budou ty základní informace, které byste měli být schopní podat jednou větou.