Kde získat podporu pro začínající startup?
24. 3. 2022

Kde získat podporu pro začínající startup?

Jako začínající podnikatel vstupujete na neznámou půdu. Nejste první. Před vámi šla celá řada úspěšných, a ještě mnohem víc neúspěšných podnikatelů. Nemusíte proto znovu vymýšlet kolo. Nechte si poradit, pomoct nebo se nechte popostrčit tím správným směrem od někoho zkušenějšího.

Může to být mentor v podobě ostříleného podnikatele nebo andělský investor, který vás vezme pod svá křídla. A možností je ještě víc. Přečtěte si jaké a jak vybrat tu správnou.

Dobře mířená podpora ve správný čas může vašemu projektu významně pomoct. Překonáte kritické období, vyhnete se největším chybám, nastartujete raketový růst v tu správnou chvíli a otevřou se vám zajímavé příležitosti. Je dobré vědět, že tohle nikdo neodpracuje za vás. Ať už jdete do jakéhokoli formátu podpory pro začínající podnikatele, dělejte tak s vědomím, že vás to bude stát časenergii a možná i něco navíc.
 

Podobně jako s pojmem startup, není ani u aktivit na jejich podporu nikde přesně dáno, jak se který typ podpory má správně jmenovat nebo jak má vypadat. Popíšu vám tedy obvyklou podobu a formu těch nejtypičtějších, které startupy využívají. Realita u vámi vybraného programu se pak může lišit. Doporučuji tedy důkladně prostudovat jeho podmínky, abyste později předešli nepříjemnému překvapení. 

Inkubátor – když potřebujete vypiplat projekt od nápadu

Podnikatelský či startupový inkubátor hledejte ve chvíli, kdy je váš projekt ještě v zárodku. To znamená následující: máte za sebou první průzkum trhu a tušíte, že by o produkt podobného typu mohl být zájem. Zároveň víte, že jste ho teoreticky i schopni doručit. Začínáte do celého projektu dávat výrazněji víc času než jen pár hodin týdně. To, na čem teď potřebujete pracovat, krom samotného produktu, je i postavení rozumného byznys modelu. Nejspíš budete řešit i založení firmy. Od inkubátorů můžete očekávat bezpečné prostředí a radu a podporu, když je potřeba. Hledejte je tam, kde chcete rozjet svoje podnikání.

Jak to funguje?

Inkubátory bývají v případě ČR často veřejně financované instituce (ať už městem, krajem nebo třeba jako součást vysokých škol). Svoji podporu poskytují vybraným podnikatelům, kteří splní základní výběrové parametry. Může jít o typ a vyzrálost projektu, místní příslušnost podnikatele, často posuzují i to, zda je projekt v jejich očích života- a konkurenceschopný. Spolupráce s inkubátorem je většinou časově omezená (6–12 měsíců) a přihlašovat do něj se můžete průběžně.

Co očekávat?

Individuální podporu formou konzultací, semináře a praktické workshopy s podnikatelskou tématikou, networking s ostatními začínajícími podnikateli i s těmi zkušenějšími a místo, kde budete moci pracovat (často ve sdílených prostorách tzv. coworkingu).

Kolik mě to bude stát?

Podpora v rámci inkubátorů bývá často zdarma nebo za relativně nízký poplatek. Jako veřejná podpora ale bývá často v režimu de minimis. Může se tak stát, že i když dostanete služby se 100% slevou, budete muset uhradit DPH. Tato podpora se vám také bude započítávat do celkového objemu veřejné podpory, kterou jako firma budete moci čerpat.

Akcelerátor – když už něco máte a chcete to rozjet

Váš startup už má slušně našlápnuto, první verzi produktu máte v ruce. První zákazníky už máte (nebo velmi brzy budete mít) a teď to chcete pořádně rozjet. Akcelerátory najdete po celém světě a je z čeho si vybírat. Americký YCombinator nebo TechStars odchovali celou řadu startupových jednorožců, vč. AirBnB nebo Dropboxu.

Účast v zahraničním programu pro vás může znamenat dobrou příležitost, jak vstoupit na daný trh nebo se porovnat se startupisty z jiných zemí. Najdete ale i vysoce specializované akcelerátory zaměřené na konkrétní odvětví – např. na zdravotnictví, gastro, novinařinu, módu nebo vinařství. Další skupina akcelerátorů je pak sponzorovaná konkrétním významným hráčem v oboru, který by pro vás mohl být důležitým strategickým partnerem. Svůj akcelerátor mají třeba i Adidas, Google nebo Volkswagen.

Jejich programy bývají obdobné. Jde tak spíš o to, jestli vás zajímají investoři či firmy, na které je akcelerátor napojený, jestli chcete být součástí prestižního a známého programu nebo jestli vás láká spíše network absolventů. V době pandemie přešla řada programů do online verze, některé i dnes nechávají možnost hybridní účasti. Nejvíc ale z programu budete mít, pokud se ho zúčastníte naživo.

Jak to funguje?

Krátký, většinou 3měsíční a velmi intenzivní program. Očekává se, že se svému projektu v tu chvíli budete věnovat na plno a nebudete na to sami. Hlásit se můžete vždy na konkrétní běh. Výběrový proces bývá velmi přísný, hodnotí se potenciál jednotlivých přihlášených projektů i to, jakým způsobem zapadají do zaměření daného programu. Prvotní výběr probíhá na základě přihlášky, následují často osobní rozhovory nebo společný workshop vybrané skupiny přihlášených. V daném běhu pak bývá 10–15 projektů.

Kolik mě to bude stát?

Akcelerátory sází na váš budoucí úspěch. Za účast v programu a malou vstupní investici (jednotky až desítky tisíc Euro), tak formou opce zaplatíte malou částí vaší firmy (3–5 %). Pokud je součástí programu i finanční investice, pak i více. Podmínky bývají pro všechny stejné a neměnné. Setkáte se ale i s programy, které jsou zdarma (ty jsou často bez doprovodného financování) a některé, kde za svoji účast zaplatíte, ale nebudete se muset vzdát podílu ve svojí firmě. I tady platí, že pokud jde o veřejně financovaný program v rámci EU, může jít o podporu v rámci de minimis.

Co očekávat?

Workshopy a semináře, intenzivní mentoring, řadu networkingových příležitostí a na závěr tzv. demoday, kdy se účastníci prezentují před investory a dalšími strategickými partnery. Cílem mnoha programů je připravit vás na získání investice. Proto se velká část programu věnuje této problematice – od vyladění byznys plánu a strategie, až po vycizelování vaší prezentace. Během programu budete mít k dispozici sdílený prostor na práci.

Startupové soutěže – když už máte co ukázat

Projekt pěkně šlape, máte skvělou ideu, jedinečnou technologii, převratný produkt nebo řadu platících zákazníků. Jste tedy ve fázi, kdy se máte čím chlubit, a víc než dlouhodobá podpora by se vám hodilo zviditelnění nebo napojení na zajímavé partnery. V této fázi jděte do startupových soutěží. Ty pořádají po celém světě různé organizace a tzv. „pitch contest“ bývají obvykle součástí programu startup konferencí. Účast nebo výhra vám může přinést řadu výhod – od finančního ocenění, přes možnost prezentovat svůj projekt před publikem složeným z potenciálních investorů, partnerů či zákazníků až po mediální zviditelnění. Abyste měli šanci v konkurenci ostatních zájemců uspět, měli byste si být jistí, že váš projekt skutečně zaujme. A že ho umíte poutavě odprezentovat i v krátkém čase, který na to budete mít.

Hledám podobně zaměřené studenty nebo začínající podnikatele

V tom případě není nic jednoduššího, než přijít na některou z našich akcí pro začínající podnikatele.

A navíc tady máme ještě… 

Inovační centra sdružují různé typy služeb pro podnikatele (vč. inkubátorů či akceleračních programů). V České republice je najdete téměř v každém kraji (mrkněte třeba na síť Ynovate), a i v zahraničí je jich celá řada. A patříme mezi ně i my. O inovativní firmy se starají v začátcích i ve fázi, kdy už jsou etablované na trhu a dál rostou. Interní konzultanti i experti, se kterými takováto centra spolupracují, dokážou pomoci s různými aspekty podnikatelského života. Inovační centra jsou většinou financována z veřejných peněz a služby v nich bývají z části nebo plně dotované. Podporu poskytují těm firmám a projektům, které splní jejich vstupní kritéria. Hodnotí se míra inovativnostiškálovatelnost i ambice pro další růst.
 

Centra transferu technologií pomáhají rozvíjet podnikatelské nápady studentů a výzkumníků na vysokých školách či vědeckých pracovištích. Starají se ochranu duševního vlastnictví výsledků výzkumu a možnosti jejich využití v komerční praxi. Tzv. univerzitním spinoffům, které vzejdou z univerzitního výzkumu, pomáhají v prvotních fázích vývoje i s převodem duševního vlastnictví z univerzity na nově vznikající firmu.
 

Technologické parky většinou poskytují vhodné prostory pro inovativní firmy. Krom kanceláří a zasedaček může jít i o specializované prostory určené pro vývoj. V jedné budově či jednom areálu tak mohou sídlit desítky společností, a to s sebou přináší zajímavé možnosti spolupráce. Pronájmy bývají často za standardní tržní ceny.
 

Coworkingy jsou prostory, kde můžete využít sdílené kanceláře, menší samostatné kanceláře, zasedačky a další zázemí. A snadněji tak navážete kontakt s dalšími startupy a podnikateli. Právě komunitní přístup, který podporuje vzájemnou spolupráci členů, je jedním z nejsilnějších lákadel coworkingových center. Nemalou výhodou je i poměrně nízká cena (oproti pronajímání vlastní kanceláře) a často i bohatý program různých workshopů, seminářů a networkingových akcí.

 Odkazy, které se vám mohou hodit

Autor článku

Hana Šudáková
Hana Šudáková
Startup Specialist