6 věcí, na které si dát v začátcích podnikání pozor
21. 10. 2021

6 věcí, na které si dát v začátcích podnikání pozor

Začínáte podnikat? A čekáte, že váš rozjezd bude raketový a rychlost vesmírná? Tak pozor na chyby, kvůli kterým může váš sen narazit už na rozjezdové dráze. Naše konzultantka Hanka Šudáková se začínajícím podnikatelům a startupům věnuje skoro deset let. Během té doby jí rukama prošla spousta úspěšných projektů. Za tu dobu dobře poznala, které chyby se u startupistů opakují. Tak se na ně pojďme podívat.

Často vídáme a slýcháme příběhy podnikatelů, kteří dosáhli velkých věcí. Průša, Dlouhý, Muchna. Forbes je takových skvělých a úspěšných lidí plný. A může se proto zdát, že se úspěšnými stali snadno a jednoduše. Jenomže ke stabilní firmě se spokojenými zákazníky vede dlouhá cesta. Zejména u prvního podnikání je to cesta neznámá, trnitá, plná překážek. Každý nový projekt, každý tým, který za ním stojí, a okolnosti, za kterých vzniká, je naprosto jedinečný. Prostě co příběh, to unikát. Ze svojí zkušenosti ale můžu říct, že některé chyby, které mohou stát často i za předčasným (a neúspěšným) koncem nového podnikání, vídáme přeci častěji než jiné. A opakují se. Tady je výběr 6 největších pastí, na které je potřeba si dát pozor.

Není čas ztrácet čas (a peníze či energii)

Plýtvání časem, penězi a energií je něco, co si v začátcích podnikání opravdu nemůžete dovolit. To se týká jak úvodní fáze, kdy vůbec zvažujete, jestli se do konkrétního projektu pustíte, tak i následného vývoje produktu a rozjezdu firmy. O čase se někdy v souvislosti s rozjezdem startupu mluví jako nejvzácnější komoditě. Podobné podnikatelské nápady se často rodí ve stejný čas v různých hlavách a je pak důležité, dostat se na trh mezi prvními. Často nevyhrává ryba větší, ale ta rychlejší.

Peníze i svoji energii potom vkládejte do věcí v danou chvíli skutečně potřebných. Investovat do marketingu, designu produktu, loga či webu ve chvíli, kdy ještě nemáte ujasněno, co a pro koho vlastně budete dělat, mohou (a pravděpodobně i budou) vyhozené peníze. Podobně to pak může být i s vývojem produktu samotného. Ověřte si napřed, které konkrétní vlastnosti vaši zákazníci skutečně v první fázi nejvíce ocení a na ty se soustřeďte. Ostatní může počkat do další fáze vývoje.

Pozor, hořím!

Se správným hospodařením s časem souvisí i riziko vyhoření, kterému budete čelit při příliš dlouhém rozjezdu. Vás i váš tým může prostě přestat bavit pracovat na něčem, co se v řádech měsíců či let nikam neposouvá.

Pomůže, když si stanovíte konkrétní a přiměřeně ambiciózní cíle v čase a budete průběžně vyhodnocovat, jak se vám je daří plnit. Pokud posun není dle vašich představ, tak je potřeba si položit těžkou otázku: „Jedeme dál, nebo to zabalíme?“ Svoji energii můžete třeba uplatnit v jiném projektu s mnohem vyšším potenciálem.

Pozor na fokus

Jakmile na svém projektu začnete intenzivněji pracovat a budete se o něm bavit s dalšími lidmi (se členy týmu, s mentory a investory, zákazníky nebo obchodními partnery), tak se začnou objevovat další příležitosti a možnosti, jak produkt ještě doplnit, vylepšit, obohatit, možná vymyslet další variantu. Kromě toho tu jsou startupové soutěže, programy, konference. Důležité je v takové chvíli dobře zvážit, k čem vám taková aktivita bude. Pomůže k úspěšnému naplnění vašich plánů? Pokud ne, tak ji uložte do šuplíku nebo ji zdvořile odmítněte. Teď je třeba se soustředit na to podstatné!

Hypotézy vs. fakta

Častým problémem začínajících podnikatelů je neschopnost rozlišovat mezi domněnkami a realitou. Je dobré si upřímně přiznat, co skutečně víte a máte ověřeno a co spíš jen tušíte. Postupem času bude přibývat faktů a ubývat hypotéz. Určitá míra nejistoty ale k podnikání patří a s tím se musíte smířit. Jde o to najít tu správnou rovnováhu a vědět, kolik informací potřebujete, abyste se mohli s čistým svědomím rozhodnout.  

Vykročit do neznáma

Schopnost nejen plánovat, ale taky vlastní plány realizovat, je klíčová. Kde byste chtěli realisticky být se svým projektem za rok? A jaké kroky vás k tomuhle cíli dovedou? Který je potom ten první, který musíte udělat? Podnikání nejde zjednodušit na jasný, lineární proces, spousta kroků v něm ale na sebe navazuje. Pokud nejste schopni udělat ten první anebo dělat rozhodnutí ve chvíli, kdy se ocitnete na pomyslné křižovatce, tak pro vás v podnikání nastanou těžké časy.

Dopředu je jasné, že se některé věci nepovedou tak, jak jste si to naplánovali. Zkuste to brát jako nutnou součást toho, že děláte odvážné a riskantní kroky a z každé takové chyby se poučte, abyste ji příště už nezopakovali.

Pozor na samotu

Role zakladatele firmy může být nesmírně osamělá. Možná nebudete mít nikoho, s kým byste mohli konkrétní trápení i radosti sdílet. Co s tím?

  • Najděte si svého „co-foundera“, spoluzakladatele, který ponese stejný nebo podobný díl zodpovědnosti i rizika. Hledání toho pravého nebo té pravé je podobně složité jako hledání životního partnera či partnerky. Neuspěchejte to.
  • Hledejte externí poradce, mentory, lidi, jejichž úsudku věříte a se kterými budete moci jednou za čas sdílet svoje strasti i radosti. V posledních letech jsou u startupů stále populárnější tzv. advisory boards, ve kterých sedí zkušení podnikatelé a experti z oboru.
  • Zapojte se do komunity lidí, kteří jsou v podobné situaci jako vy. Ať už jde o mastermind skupiny, komunity kolem inkubátorů či akcelerátorů nebo prostě jen o partu známých, kteří také začínají podnikat.

Hlavně vydržet

Úspěchy se nedějí přes noc a pokud se na podnikatelskou dráhu vydáte, tak se dá očekávat, že krom spousty radosti a úspěchů vás čeká i celá řada těžkých momentů. V takových chvílích se zkuste opřít o svoje proč, o smysl, který ve svém projektu vidíte a jeďte dál.