Příležitosti ve FinTech podle osobností z oboru
22. 8. 2022

Příležitosti ve FinTech podle osobností z oboru

Svět financí se dramaticky mění. Technologie umožnily lidem jednoduše investovat, nakupovat měny, akcie, půjčovat sobě navzájem nebo si nechat proplatit fakturu ještě před datem splatnosti. Jaké další podnikatelské příležitosti svět FinTech nabízí? Kde je hledat?  A na jakých trendech se svézt? Na to jsme se zeptali Jana Staňka z Purple Ventures, Kateřiny Manley ze Seed Starteru České spořitelny, Patrika Nového z KB Solutions a Jiřího Fuchse z CCF Research

Jan Staněk

Purple Ventures 

Co do zaměření je na vzestupu trend spojování nových technologií s klasickým finančním sektorem. Když jedeme do zahraničí a máme si směnit peníze, když platíme za zboží a služby, když si bereme úvěr nebo kupujeme akcie – na každou službu máme v tuto chvíli jiného poskytovatele. Takže konvergence všech těchto služeb do jedné aplikace se nabízí. A zajisté významně pomůže koncovým uživatelům.
 

Přestože největší „hype“ ve FinTech už pomalu odchází, pořád se jedná o odvětví, kde najdete mnoho podmnožin a v nich řadu příležitostí. V oblasti big data, nasazení umělé inteligence, aplikací blockchainu a s ním souvisejícího webu 3.0. Určitě se však dá najít i příležitost v úplně nové oblasti. Hledejte na místech, které s financemi nebyly nikdy spojovány. Rád dávám za příklad fotovoltaiku na rodinných domech. Jedná se o výrobní prostředek, který produkuje reálnou hodnotu. A obchod s energiemi už se dá elegantně podpořit chytrým FinTechem.

Jiří Fuchs

CCF Research

Oblast finančních technologií je nesmírně široká, tedy vybrat pouze jeden trend není úplně jednoduché. Co je však společné je určitě zvyšování počtu kybernetických útoků, digitalizace zákaznické podpory a přechod na cloud.

Z hlediska investic, ale i třeba přístupu k financování projektů je potom velkým tématem ESG (Environmental, Social and Governance). Zaměření na ESG je částečně tlačeno zákazníky, ale také legislativou, která může například vyvíjet tlak na banky, aby nepůjčovaly peníze na neekologické projekty a podobně.
 

Podnikatelské příležitosti v oblasti finančních technologií jsou zásadně ovlivněny regulacemi, kdy v určitých oblastech FinTech stačí mít dobrý nápad a tým šikovných programátorů a v relativně krátkém časovém intervalu je možné poskytovat finanční služby přes technologie.

Pak jsou oblasti, kde podnikatelské příležitosti sice jsou, ale jsou limitované pro subjekty s velkým množstvím kapitálu, jelikož získání potřebných licencí je nákladné a trvá dlouho. Někdy lze ale nové produkty postavit i bez nutnosti získávat vlastní licenci, prostřednictvím využití API licencovaného subjektu.

Kateřina Manley

Seed Starter České spořitelny

Vidíme pokračující vzestup fintech startupů využívajících artificial intelligence a machine learning na zpracování obrovských množství informací roztroušených po různých zdrojích – ať už např. za účelem KYC (Know your Customer) a AML (Anti Money Laundering) prověrek, personalizovaného investičního poradenství každému individuálnímu klientovi, nebo třeba k identifikaci abnormalit v chování uživatele (a tedy i potenciálního bezpečnostního rizika). Akceleruje i vznik nových řešení v oblasti embedded paymentslending nebo insurance, a to v oblasti B2C i B2B. Tento trend je stimulován jak preferencí uživatelů na rychlejší a jednodušší proces plateb nebo získání financování, tak i ambicí ne-finančních firem sáhnout si na dodatečné příjmy.  
 

Nové technologie často vznikají nebo jsou adoptovány uživateli jako odpověď na krizové události. Viděli jsme to během finanční krize nebo nedávno během covidu, který akceleroval růst e-commerceon-line bankovnictví nebo různých on-line konferenčních a kolaboračních platforem. A podobně tomu je a bude i v případě války na Ukrajině a s ní spojeného neudržitelného růstu cen energií, nebo dopadů globálních klimatických změn. Dá se tedy očekávat, že budeme více a více slyšet o úspěšných startupech nabízejících koncovým uživatelům i firmám buď informace a nástroje, které jim umožní se skrze své spotřebitelské a investiční chování a strategie podílet např. na zrychlení dekarbonizace, nebo řešení, která jim pomohou mitigovat negativní dopady výše zmíněných krizí na svou (nejenom) finanční kondici. 

Patrik Nový

Komerční banka SmartSolutions

Pro nás jsou klíčové trendy embedded finance všech možných podob, zejména pak v oblasti úvěrování SMEs a e-commerce, dále on-line agregátory a lead-generátory s různými propozicemi a dovednostmi v oblasti digitálního marketingu a rovněž decentralizované finance.

V podstatě první odpověď nabízí i příležitosti, ve kterých lze budovat podnikatelskou hodnotu. Nad rámec toho bych uvedl, že v současné době jistě vznikají příležitosti na rozhraní FinTech a energetiky a real estate trhu.