PANORIS: Sportovní analýza nejvyšší ligy
4. 3. 2024

PANORIS: Sportovní analýza nejvyšší ligy

Vyvinout algoritmus a rovnou s ním uspět u zákazníků v top segmentu? Firma Panoris dokazuje, že pokud ke kvalitnímu produktu dodáte i kvalitní servis, máte úspěch zaručen i u těch nejnáročnějších klientů.
Už jako doktorandi na FIT VUT se Igor Potúček a Stanislav Sumec zaměřovali na počítačové vidění, kamerové systémy a zpracování obrazu. Díky bohatým zkušenostem se v roce 2007 dostali k zakázce na kamerové systémy do vlaků pro zahraniční dopravce. Popostrčil je tím k založení firmy. Podnikání ale naplno rozjeli až o šest let později. Tehdy vyvinuli první prototyp specializovaného kamerového systému pro sport, a ten nasadili u prvního platícího zákazníka. A záhy jich začalo přibývat. 

Na Bosáka s elektronickou tužkou

A v čem tedy produkt spočívá? Představte si, že v televizi sledujete fotbalový zápas. Ať už hřiště snímá jedna nebo deset kamer, v každém okamžiku vidíte akci – pokud kameraman nezaspí. Kouzlo kamerového systému od Panorisu spočívá v tom, že nezaspí nikdy – vůbec totiž živé kameramany nepotřebuje. „Dvě kamery sledují automaticky pohyb hráčů a míče. Algoritmus ovládá virtuální kameru nad panoramatem, která generuje video,“ vysvětluje Igor Potúček. To ve výsledku vypadá jako od skutečného kameramana. Obraz má ale stále vysokou kvalitu a je zcela plynulý

V tomto nastavení divákovi neunikne ani myška. Jenže: oním divákem ve skutečnosti není fotbalový fanoušek, ale kluboví fotbaloví analytici. Ti si dřív museli video nahrávat sami na ruční kameru. „Teď sledují obraz živě na obrazovce počítače, v reálném čase si dělají značky – a video ukazují hráčům třeba o poločase v šatně,“ říká Igor Potúček. Analýza je rychlejší a mnohem přesnější. A bonus navíc: video je zkalibrované. „Systém ví, kde jsou rohy hřiště, kde je střed, kde branky. Díky tomu může analytik měřit vzdálenosti mezi hráči a využívat při tom věhlasnou elektronickou tužku,“ usmívá se Potúček. 

 

Kamery systému Panoris snímají celou plochu hřiště
 

Cílová skupina: top segment 

Klasickým zákazníkem firmy Panoris není jen fotbalový klub – ale rovnou celá národní liga. Aktuálně švýcarská, rakouská, slovenská, maďarská, holandská a polská. 

Motivace samotných klubů využít produkt od Panorisu je víc než zřejmá. O přínosech mluví třeba i sportovní ředitel AC Sparta Praha Tomáš Rosický na oficiálním webu: „Za poslední rok se mnohem více soustředíme na práci s daty. Inspirovali jsme se v zahraničí a rozhodli jsme se jít touto cestou. Díky video analýzám mají trenéři mnohem detailnější přehled o jednotlivých hráčích. Je to pro nás další krok kupředu, který se nám vyplatil už v jarní části sezony,“ říká bývalý reprezentant.

Jaká je ale motivace fotbalových lig? „Zvyšování úrovně celé soutěže. Ve finančních možnostech klubů jsou velké rozdíly. Ligy proto chtějí všem klubům v lize doručit moderní technologie, které jim umožní se zlepšit, a přinášet tak atraktivnější zážitky i pro samotné diváky,“ vysvětluje Potúček. 

Firmy s podobným zaměřením obsluhují fotbalové kluby i v nižších ligách. Jak se tedy dostat s novým produktem k té nejnáročnější klientele? „Jádro systému je software. Ten ale instalujeme i s hardwarem a – to především – následným servisem. Od začátku jsme kladli obrovský důraz na technickou podporu. Pokud něco nefungovalo, jak mělo, sedli jsme s kolegou v sobotu k počítačům a vše přeprogramovali tak, aby měl klient v neděli na zápas novou verzi bez problémů,“ vzpomíná Igor Potúček. Přidaná hodnota v individuální péči je podle něj klíč k úspěchu, který pomáhá firmě prorážet i v profesionálním segmentu. 

Když hledáte někoho, kdo podnikání rozumí

Máte vlastní produkt nebo službu? Věříte, že s ním můžete ve světě uspět? To dává smysl! A my vás v tom podpoříme. Pro začínajícího podnikatele máme vlastní konzultanty, pro pokročilého byznysmena zase zkušené experty z celé republiky. Jsme tu pro vás a jdeme s vámi do neznáma.

JIC jako vstup do inovačního ekosystému 

Zpátky na začátek do roku 2007. Důvody, proč tehdy firma nerostla, byly dva: ekonomická krize a nulové podnikatelské zkušenosti jejích zakladatelů. „Byli jsme experti přes IT, ale neměli jsme zkušenosti s aktivním hledáním zakázek a budováním byznysu,“ vzpomíná Igor Potúček. Usadili se v kanceláři na JICu a postupně se v podnikání zocelovali díky znalostem, které získali třeba na seminářích a workshopech od JICu. „Vstup do podnikatelského prostředí byl díky JICu plynulejší. A díky cennému sdílení s ostatními podnikateli jsme se také vyvarovali mnoha chybám,“ oceňuje Potúček. 

Hlavně si udržet technologický náskok

Konkurenční firmy se na kluby v nižších ligách nezaměřují náhodou. Důvodem jsou velcí investoři. Nižších klubů je totiž násobně více, a jejich produkt je tak škálovatelnější. Protože v Panorisu zvolili přirozený růst bez investorů, hlavním cílem je udržet si kvalitu služby pro top segment a technologický náskok. A s tím souvisí i postupná optimalizace produktu – kvalita obrazu musí být prostě neustále lepší i v horších světelných podmínkách. 

Kromě fixních systémů, které jsou instalované na domácích stadionech, vyvinuli v Panorisu také mobilní systém. Ten si s sebou kluby berou i na přátelská utkání. Vývoj jde ale stále dopředu, a tak se zakladatelé firmy nevzdávají dalších inovací, které podpoří jejich pozici ve sportovním top segmentu.