Na jeden den podnikatelem. Ukazujeme studentům jejich možnosti v životě
4. 9. 2018

Na jeden den podnikatelem. Ukazujeme studentům jejich možnosti v životě

Pro většinu studentů představuje maturitní vysvědčení, případně vysokoškolský diplom, dosažení něčeho velkého. Prokousali se studiem, zvládli všechny zkoušky, jsou borci. Hurá! Jenže málokdo z nich si uvědomí, že papír v ruce je teprve začátek. Začátek pracovní kariéry, která potrvá 80 tisíc hodin. Kolik z nich ví, v čem jsou opravdu dobří, čemu se chtějí v životě věnovat a co je bude ty dlouhé roky bavit a naplňovat? Pouhý zlomek. V Evropě se proto začíná mluvit o rozvoji osobního talentu a podnikavosti na všech úrovních škol. A JIC v tomto typu vzdělávání hraje důležitou roli.

Podle průzkumu provedeného americkou konzultační společností Gallup se celosvětově 87 % lidí ve svém zaměstnání aktivně nezapojuje. Plní sice zadané úkoly, ale duší jsou jinde. Na firmě jim nezáleží. Česko je na tom podle průzkumu ještě o něco hůř. Ukazuje se, že 32 % lidí svou práci vyloženě nesnáší a 60 % k ní přistupuje vlažně.

Devět z deseti Čechů tráví většinu svého života prací, se kterou nejsou spokojení, což má často špatný dopad na jejich osobní život

Průzkum společnosti Gallup

Existuje tu však malé procento lidí, konkrétně 8 procent, kteří se každé ráno těší do práce a cítí se motivovaní. Jak se jim to podařilo? Dalo by se toto číslo zvýšit? Ano, dalo. Zvláště pak u těch, kteří svět práce zatím neokusili – středoškoláků a vysokoškoláků.

Ve školách se budoucnost studentů zatím neřešila

Základní, střední a vysoké školy by měly mladou generaci učit důležitým kompetencím, rozvíjet jejich osobnost a připravovat je na svět venku. Jenže zatím se zdá, že je mnohem lehčí postupovat podle zaprášených sylabů a nutit studenty biflovat tradiční předměty, než s nimi mluvit o jejich silných stránkách, o pracovních vyhlídkách nebo o tom, jak se připravit na život poté, co dostanou závěrečné vysvědčení. Doposud žáci a studenti mohli probrat své budoucí směřování s rodiči, se školním kariérním poradcem, který je však na českých školách spíše výjimkou, nebo sami zkusit něco vymyslet.

Evropská unie chce podporovat podnikavost

Situace se však pozvolna začíná měnit k lepšímu. Evropská unie představila strategii Evropa 2020, podle které by měl do roku 2020 každý žák počátečního vzdělávání získat základní znalosti o podnikání. Cílem však není vychovat ze všech mladých Evropanů podnikatele, ale podpořit je v osobním rozvoji, aktivní účasti na životě společnosti a ukázat jim podnikání jako jednu z možných cest. Do roku 2020 už nezbývá mnoho času, takže honem, honem. 

Jihomoravský kraj se zapojil jako první

Zatímco v zahraničí se podpora podnikatelského myšlení ve školách vyučuje běžně, v Česku je to novinka. Jihomoravský kraj se k této strategii připojil letos jako první a stal se pionýrem. Devět institucí včetně JIC chce do roku 2020 rozvinout podnikatelského ducha u žáků základních, středních a vyšších odborných škol. Účast na této ambiciózní misi v rámci krajského projektu KaPoDaV přislíbila také šedesátka škol na jižní Moravě. Instituty a školy se pokusí studentům ukázat, že i podnikání pro ně může být zajímavou možností. Doposud se totiž čeští studenti stavěli k podnikání nedůvěřivě. Podle loňského průzkumu Asociace malých a středních podniků 82 % studentů považuje zaměstnání za jistější a pohodlnější.

JIC pořádá kurzy pro studenty i učitele

Aby Jihomoravské inovační centrum zasvětilo studenty do tajů podnikání, ušilo jim na míru kurz nazvaný Inspirací k podnikání. Školáci a studenti se v něm na jeden den vžijí do kůže podnikatele a vyzkoušejí si první podnikatelské krůčky. Rozdělí se na malé týmy, pracují na vlastních nápadech, dostávají na ně zpětnou vazbu a také se dozvídají o inspirativních podnikatelích jejich věku. Lektoři z JIC Vojtěch Krmíček a Ivana Chlubná s nimi prochází následující témata:

  • Jaký je rozdíl mezi zaměstnáním a podnikáním
  • Jak pracovat s nápadem a které nápady mohou v dnešním světě uspět
  • Jak poutavě prezentovat jak sami sebe, tak i svůj nápad
  • Jaké jsou aktuální technologické a demografické trendy

Za poslední dva měsíce prošlo workshopy 160 mladých lidí, kteří měli šanci se zamyslet nad tím, co chtějí v budoucnu dělat. Zjistili, že pokud mají chuť a energii, není důvod, proč podnikání nezkusit.

Většina studentů se nikdy nezamyslela nad tím, v čem jsou dobří a jakým směrem jít – jestli podnikat, nebo se nechat zaměstnat. Obvykle si workshopech poprvé v životě uvědomí: 'Aha, to jsou důležité otázky pro život. Asi bych měl přemýšlet o tom, co mě baví, co chci dělat a jakou cestou jít.'

Vojtěch Krmíček, lektor a manažer týmu pro rozvoj podnikavosti z JIC

Kromě studentských workshopů se konaly i kurzy pro pedagogy, jichž se zúčastnilo 50 lidí. Podle Vojtěcha Krmíčka jsou to právě učitelé, kteří se studenty tráví nejvíce času, mohou je motivovat a otevírat jim kariérní obzory. Další pozornost proto bude JIC věnovat také jim.

 O prázdninovou školu podnikání byl velký zájem

Nad rámec běžných kurzů proběhl také intenzivní program zaměřený na vzdělávání a osobní rozvoj pro studenty od 15 do 25 let, kteří nechtěli celé léto proležet u vody. Sešlo se dvacet šikovných podnikavců, kteří pracovali pět dnů na svých nápadech ve skupinkách podobně smýšlejících lidí a měli možnost probrat svůj „byznys“ s odborníky z praxe.

Mám pocit, že za týden kurzu jsem se naučil mnohem podstatnější informace, než za 3 roky bakalářského studia na ekonomce.

účastník Prázdninové školy podnikání

Dnes se tři nápady ze sedmi dále rozvíjejí. Podle Vojtěcha Krmíčka má vzdělávání mladých smysl, protože se studenti dozvídají, co v životě a práci chtějí dělat. Procento spokojených dospělých tak snad pomalu poroste.