5 otázek a odpovědí k Advisory Board
19. 5. 2023

5 otázek a odpovědí k Advisory Board

Potřebujete pravidelnou zpětnou vazbu ke své práci v roli CEO? Chcete pravidelné rady a třeba i získávat nové kontakty? Pak je možná ideální čas vytvořit si Advisory Board. Díky ní se budete moci opřít o zkušenosti lidí, kteří už ve vaší situaci byli. Místo neustálé operativy se budete moci zastavit, podívat se na firmu zvenku, na její strategii, na trh a na hrozby a příležitosti, které jsou před vámi. Máme pro vás pět odpovědí na pět zásadních otázek.

1. Jak si postavit Advisory Board a jaké si tam vybrat lidi? 


Vyberte si takové lidi, kterých si vážíte. Profesionály, které uznáváte a kteří jsou dobří v tom, kde vy se chcete zlepšit. Často se jedná o úspěšné industry experty, investory, podnikatele. Dbejte na to, ať se doplňují, ať vám nabízejí diverzitu a mají za sebou různou byznysovou zkušenost.

2. Budu muset reportovat? 


Může to znít tak trochu jako zbytečná buzerace, ale opak je pravdou. Pokud se ve firmě soustředíte na správná data, podporujete jejich optimalizaci a růst (dat i firmy). Pokud se ve firmě nedíváte na správná data, můžou vám utíkat důležité signály ohledně jejího budoucího vývoje. Board by měl mít zkušenost s tím, jaká data jsou důležitá a je vhodné je tedy sledovat. Pokud po vás board chce nový graf, není to proto, abyste měli úkol, ale proto, abyste se začali zamýšlet nad novým úhlem pohledu.

3. Nešiju si na sebe bič? 


Ano i ne. Board bude očekávat, že některá jeho doporučení budete realizovat. Koneckonců od toho tam je. Vybral/a jste si je proto, aby vám dávali zpětnou vazbu a předávali zkušenosti. A oni budou čekat, že jejich rady zvážíte a budete s nimi pracovat. Na druhou stranu je to board, který jste si dobrovolně založil/a. Není to executive board, takže pokud se budete rozcházet příliš a nebude vám spolupráce vyhovovat, můžete jej kdykoliv zrušit. Jeho role je poradní, nikoliv výkonná. 

Kdy začít přemýšlet o Advisory Board?

  • Pokud se chcete opřít o lidi, kteří mají zkušenosti
  • Pokud se chcete zlepšovat
  • Pokud umíte přijímat zpětnou vazbu
  • Pokud si chcete ušetřit čas a nepotřebuji objevovat kolo
  • Když máte za cíl například expandovat do zahraničí a škálovat softwarovou firmu

4. Jak vypadá typický běh a celá spolupráce? 


Typicky se jedná o dlouhodobou spolupráci (roky) a setkání advisory board probíhají čtvrtletně nebo měsíčně nebo podle potřeby. Je dobrou praxí pověřit někoho svoláním a vedením meetingu, připravit a poslat materiály a otázky k probrání dopředu a ze setkání udělat zápis klíčových bodů. 

5. Nestačí mi jednorázové konzultace? 


Pokud se firma dostává na pomezí velmi důležitého rozhodnutí, může být zajímavá varianta kterou jsme v JICu nazvali challenging board. Jedná se o jednorázové setkání, které vám nabídne pohled více expertů na firmu před důležitým rozhodnutím. Typicky se jedná o moment, kdy řešíte strategické směrování, změny v managementu, reorganizaci, investici nebo třeba plánovanou změnu majitele.

Pokud máte vlastní zkušenosti s boardem nebo byste měli zájem téma prodiskutovat, napište mi na mail tobola@jic.cz



Tento článek mohl být mimo jiné realizován, díky našemu zapojení do Enterprise Europe Network