Flowmon: z univerzity pod křídla amerického Kempu
22. 3. 2021

Flowmon: z univerzity pod křídla amerického Kempu

Flowmon, Webnode, Netcope – prodeje v řádu miliard korun nejsou v našich zeměpisných šířkách až tak časté. Přesto v poslední době hned tři firmy z jižní Moravy našly zahraniční vlastníky. Pojďme se podívat na úspěšný příběh první jmenované.

Flowmon Networks, Webnode, Netcope Technologies – prodeje v řádu miliard korun nejsou v našich zeměpisných šířkách až tak časté. Přesto v poslední době hned tři firmy z jižní Moravy našly zahraniční vlastníky. Pojďme se podívat na úspěšný příběh první jmenované. Kde se vzal úspěch Flowmon Networks? Čím zaujala zahraniční investory? A jak k tomu přispěla podpora JICu? 

Začátky firmy Flowmon Networks spadají až do roku 2001, kdy její zakladatelé ještě působili na univerzitě. I přes nedávný pohádkový prodej firmy sami sebe zpětně neoznačují za zrovna rozené podnikatele. „Nás vlastně donutila podnikat Evropská unie, která nám řekla, že tak skvělé výsledky akademického výzkumu ještě neviděla a že je musíme dostat do praxe. A pokud to nezvládneme, tak nedostaneme další akademický funding,“ vzpomíná na počátky firmy jeden z jejich zakladatelů, Jiří Tobola. V roce 2007 tak vznikl (ještě pod starým názvem Invea-Tech) univerzitní spin-off.

Firma Flowmon Networks vyvíjí a prodává technologie na monitoring a zabezpečení provozu v počítačových sítích. Výsledek je víc než prostý: fungující internet bez bezpečnostních rizik. Zní to docela obyčejně, v jejich technologii je ale skrytý velmi inovativní přístup. Ostatně ne náhodou se v roce 2014 firma zařadila na seznam ACE Top 100 nejvíce inovativních společností v Evropě. Flowmon působí ve více než 40 zemích světa a mezi jeho zákazníky patří třeba KIA Motors, Raiffeisenbank nebo Orange. Nově přejde pod křídla americké společnosti Kemp, která se zabývá inteligentním řízením provozu, autentizací a mitigací útoků na aplikace. „Zjistili jsme, že nabízíme relativně podobné produkty a máme podobnou velikost zákazníků. A když to dáme dohromady, tak to dává technologický i geografický smysl,“vysvětluje Tobola. Pod novým názvem Kemp Czech Republic tak vznikne rozšířený produkt – nástroj, který slučuje Kemp technologie pro dostupnost aplikací a bezpečnost služeb s Flowmon technologiemi pro hlubokou viditelnost do sítě a automatizovanou reakci na bezpečnostní incidenty.

IT firma na jihu Moravy? Úspěch zaručen!

Není náhoda, že právě IT firmy mají v zahraničí velký úspěch. A není náhoda ani to, že tyto IT firmy pochází z jižní Moravy. „Je tu silná báze univerzit a s nimi i dostatek absolventů technických i jiných škol. To znamená intelektuální potenciál. Nejen technologické firmy tu navíc začaly po transformaci vznikat poměrně brzy. A neskromně si myslím, že třetím důvodem je zdravý inovační ekosystém,“ zamýšlí se ředitel JICu, Petr Chládek. Ne, že by na jižní Moravě existovaly jen úspěšné IT firmy, v případě IT produktu je ale výrazně jednodušší škálování. „V IT je opravdu reálné stát se globální jedničkou v dílčím segmentu. Charakteristikou teprve se rozvíjejících ekosystémů je nedostatek kapitálu pro škálování jiných než IT firem. Například v „life science“ je u nás téměř nemožné postavit firmu, protože je to extrémně nákladné,“vysvětluje Petr Chládek.

Nejvíce firem atraktivních pro zahraniční investory v tuto chvíli vyrůstá právě v regionu Brno a Praha. V hlavním městě dojde k pěti až deseti prodejům za rok, v Brně ke dvěma až čtyřem. Počet exitů ale pomalu roste – v případě Evropy a Ameriky, která má obrovský kapitál, dochází k výhodné symbióze. „V Americe si uvědomují, že ve střední Evropě umí lidi dobře programovat. My zase zatím neumíme udělat globální sales a marketing. Pro ně je výhodné sáhnout si u nás na dobrou technologii a na kvalitní lidi v IT, a pak to podpořit právě svými marketingovými schopnosti a zkušenostmi,“ upřesňuje Jiří Tobola.

„Sáhnout“ si na experty? Možnost k nezaplacení

Globální prodej a marketing jsou jedny z dovedností, které můžou firmy získat i prostřednictvím konzultačních programů JICu. Prošla jimi i firma Flowmon Networks. „Když to zjednoduším – stačí zavolat do JICu s tím, že se potřebujete zlepšit v marketingu. A dostanete kontakt na člověka, který je nejlepší na online marketing v kraji a dělal pro Google,“ usmívá se Tobola. Právě možnost „sáhnout“ si na experty vnímá jako velmi hodnotnou. S nastavením procesů při globalizaci obchodního týmu radil firmě tehdejší obchodní ředitel Y Softu, díky čemuž získali ve Flowmon cenné know-how.

Kvalitní rady, nasměrování a propojení na externí experty z oboru, kteří dokážou podnikatelům při cestě na mezinárodní trhy pomoci, jsou podle Petra Chládka pro úspěch firem naprosto klíčové ingredience. Poslední dobou se ale JIC vydává i směrem komunity. „Klademe důraz na vytváření prostředí, ve kterém mohou úspěšné firmy předávat své zkušenosti dalším firmám. Proto máme vlastní komunitu JICplus, v níž firmy mezi sebou pravidelně sdílejí zkušenosti z různých oblastí,“ říká Petr Chládek. Je to jeden z prvků, na kterých bude JIC stavět i v budoucnu. Vedle toho pracuje také s mladými lidmi ze středních a vysokých škol. Jen na úrovni Brna je připravený pracovat až s padesáti tisíci studenty ročně. „Jedná se o obrovský reservoir lidí, které můžeme nadchnout a říct jim: Pojď podnikat, protože tím máš skvělou možnost velmi efektivně měnit svět,“ upozorňuje Chládek.

Měnit svět v „kabátě“ Kemp Czech Republic se chystá i Flowmon. V původním obsazení týmu má v plánu akceleraci globální expanze a produktového rozvoje. A firem jako je Flowmon by mohlo přibývat i do budoucna, podle Petra Chládka k tomu stačí „jen“ zdravé prostředí. Jižní Morava má podle něj v tomto ohledu našlápnuto velmi dobře. „Zdravé prostředí jsou solidní univerzity, vědecká pracoviště, firmy i korporace a k tomu příjemné místo pro život. V oblasti inovačního podnikání patří jižní Morava už teď do špičky střední Evropy,“ uzavírá Petr Chládek.