BoxOptima: unikátní logistické řešení pro e-shopy a jejich zákazníky
Zkušenosti z logistiky, zájem o AI a vcelku jednoduchý nápad. Tak vznikl BoxOptima – technologický startup, který přináší elegantní odpověď na problém při doručování zásilek. „Zjistil jsem, že spousta e-shopů nenabízí výdejní boxy jednoduše proto, že netuší, co se do nich vejde. Nemají totiž od dodavatelů rozměry zboží, a bojí se, že zákazník objedná například sáňky, které nebude možné do boxu doručit,“ popisuje spoluzakladatel BoxOptimy Petr Michek problém, který jeho startup řeší.
S myšlenkou se obrátil na brněnský Artin, který v rámci své skupiny investuje do startupů. Tomu se nápad moc líbil, do projektu vstoupil jako investor a propojil ho s AI programátorem Kamilem Tomšíkem. Startup oficiálně vznikl v lednu minulého roku. A protože nabízí unikátní řešení – a na trhu zatím nemá konkurenci – rozjel se velmi rychle.
Když počítá rozměry umělá inteligence
Jak řešení od BoxOptimy funguje? Startup nabízí jednoduchý skript, který e-shop nasadí během několika minut – bez ohledu na platformu nebo složitost řešení. Skript pak v reálném čase sleduje, co zákazník vkládá do košíku, a podle AI vyhodnocení velikosti a hmotnosti jednotlivých položek zobrazí jen ty možnosti dopravy, které dávají smysl.
„Pokud si třeba kupujete nůžky na růže, výdejní box máte automaticky na výběr. Když přidáte hrábě, AI pozná, že už se nevejdou, a box z nabídky zmizí. Nepotřebujeme přitom znát rozměry zboží – data si odvodíme z XML feedu, obrázků, popisů, hustoty materiálů nebo i z podobnosti s jinými produkty,“ vysvětluje princip služby Petr Michek. Systém dokáže odlišit například i stometrové klubíčko provázku nebo naskládat květináče do sebe. „Umíme se zbožím pracovat ve virtuálním prostoru tak, abychom zjistili nejmenší možnou velikost celkové objednávky,“ dodává Petr Michek.
Pilotní spolupráce: téměř dvojnásobek objednávek
První e-shop, který řešení nasadil, byl Interforst.cz. Pilotní spolupráce vedla k téměř 100% nárůstu objednávek. Dnes má Boxoptima nižší desítky klientů a každý měsíc vyhodnocuje desítky tisíc dotazů. „Zákazník chce dopravu levně a pohodlně. Když kupuje nějaké šroubky a e-shop nabízí pouze drahé doručení na adresu, často košík předčasně opustí. My jim nabízíme možnost využít výdejní box, kde je doprava levnější a dostupná 24/7. A to výrazně zvyšuje konverzi,“ vysvětluje spoluzakladatel a dodává, že v Česku dnes více než 72 % zásilek míří do boxů. Kromě doručení do boxů umí BoxOptima vyhodnotit i výdejní místa. I ta mají pro zásilky nejrůznější parametry.
JICbooster: intenzivní příprava na investora
Do programu JICbooster vstoupil tým na podzim 2024 už jako fungující firma. „Byli jsme trochu dál než běžní účastníci, takže jsme se soustředili hlavně na přípravu pro investory – co je zajímá, jak správně prezentovat náš byznys model,“ popisuje Petr Michek.
Po konzultacích se cítí mnohem lépe připravený pro jednání s investory, z mentoringu s Milošem Sochorem si odnesl nejen know-how, ale i větší jistotu. „Miloš má obrovské zkušenosti. To, co by jinak člověk sbíral roky pokus-omyl, jsme díky němu dostali v koncentrované podobě,“ říká Petr Michek.
Budoucnost? 100 000 dotazů měsíčně, příležitosti a expanze
Aktuálně BoxOptima míří k hranici 100 000 dotazů měsíčně – tedy případů, kdy AI vyhodnotí, jaký způsob dopravy se pro daný košík hodí nejlépe. Aktuálně startují pilotní spolupráci s platební bránou GoPay a získali také dva klíčové zákazníky: „Topenilevne.cz díky nám přešli z doručování pouze na adresu na doručování i do boxů. A prodejce zahradních jezírek a těsnění Doltak získal efektivní řešení pro svou různorodou nabídku,“ vyjmenovává Petr Michek.
Vzhledem k zaměření startupu se do budoucna otevírají i další příležitosti. „Podle nařízení EU nebude od roku 2030 možné, aby obalový materiál překročil 50 % velikosti zásilky. Všechny e-shopy tak budou řešit, jak velkou krabici mohou pro danou objednávku použít. A tohle je naše parketa: určit velikost objednávky umíme už teď, a maximální možnou velikost krabice jim hravě dopočítáme,“ vysvětluje Petr Michek.
Česko je v rámci Evropy v hustotě boxů na špici, a boxů stále přibývá. „Aktuálně jich je přes 10 tisíc a do konce letošního roku jich má být kolem 15 tisíc,“ vypočítává Petr Michek. BoxOptima pomůže využít jejich potenciál naplno. A nezůstane přitom jen v českém prostředí, brzy plánuje expanzi do zahraničí. V nejbližší době chce šetřit práci e-shopům také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku.