10 věcí, které byste měli vědět o online podnikání
28. 10. 2015

10 věcí, které byste měli vědět o online podnikání

Chystáte se rozjet online podnikání v celé EU? Nezapomeňte, že vás čeká spousta povinností daných zákonem!

Kdykoli se chystáte prodávat za hranicemi, musíte se seznámit s legislativou daného státu, která často vychází ze společné legislativy Evropské unie. Jak se v tom všem zorientovat? Situaci usnadňuje online nástroj 10 things to know when doing business online, který vznikl v rámci platformy Watify a je k dispozici každému, kdo podniká online. Nabízí užitečné rady v hlavních otázkách spojených s online byznysem v EU. Odpovědi na tyto otázky byste měli znát ještě před tím, než vstoupíte na zahraniční trh. Jaké otázky to jsou?

1. Jak ochráním svůj nápad?

Dokud není váš produkt na trhu, ale diskutujete o něm s potenciálními obchodními partnery, sepište smlouvu o mlčenlivosti. Později se vám bude hodit Community Trade Mark (CTM). Ochranná známka, která ochrání váš nápad napříč evropskými státy.

2. Jak zabezpečím svůj web?

Důvěrnost, integrita, dostupnost. Na těchto třech pilířích stojí informační bezpečnost každého webu. Ve všech ohledech musíte zákazníkům garantovat maximální spolehlivost. Pro případ, že by došlo k úniku dat, zaneste do svého oznámení o ochraně osobních údajů konkrétní postup, jak budete klienty informovat.

3. Co mám udělat, když zakládám internetový obchod?

Nejprve rozhodněte, zda si vyberete již hotové řešení, nebo se pustíte do vývoje vlastního systému. Svým zákazníkům poskytněte dostatek možností, jak vás mohou kontaktovat a nezapomeňte je seznámit se zásadami používání cookies.

4. Jak se ujistím, že jednám v souladu s pravidly ochrany osobních údajů?

Informujte své zákazníky o tom, jaké informace od nich potřebujete a proč. Tato data musí být relevantní - na fakturu potřebujete jméno a adresu, ne datum narození a povolání.

5. Jak mohu legálně propagovat svůj byznys?

V Evropské unii existuje černá listina 31 zakázaných obchodních praktik. Například pokud rozesíláte nevyžádané reklamní e-maily, musí být tyto zprávy jasně označeny slovem reklama v záhlaví.

6. Jak se ujistím, že je moje smlouva “neprůstřelná” a v souladu se zákony?

Umístěte na svůj web všechny potřebné informace, mezi které patří popis produktu/služby, cena a podmínky odstoupení od smlouvy. Pokud vaše smlouva obsahuje jakékoli neférové podmínky, zákazníci v EU jsou před nimi chráněni.

7. Co mám vědět o online platbách?

Než začnete vybírat poskytovatele online plateb, zamyslete se, jaké metody platby preferují vaši zákazníci. Používají spíše karty nebo PayPal?

8. Jak je to s DPH?

Pokud obchodujete pouze na domácím trhu, řídíte se podmínkami svého státu. Při obchodech se zahraničím záleží ale na podmínkách státu, ve kterém dojde k transakci.

9. Co potřebuji vědět o doručovacích službách?

I zde platí základní pravidlo – poznejte potřeby svých zákazníků. Nezapomeňte, že pokud zboží z jakéhokoli důvodu nedodáte do slíbeného termínu, má zákazník právo odstoupit od smlouvy.

10. Co potřebuji vědět o po-prodejních procesech?

V celé EU platí minimálně dvouletá záruka, během které má zákazník nárok na opravu nebo výměnu zboží. Můžete mu však také nabídnout snížení ceny nebo vrácení peněz. Pravidla jsou ale v každém státě jiná, proto se s nimi dobře seznamte.


 

Na projektu Watify, který se snaží povzbuzovat občany EU v podnikání, se podílí Evropská komise s Deloitte Belgium, DIGITALEUROPE a EBN. Nezisková iniciativa nabízí začínajícím podnikatelům odpovědi na nejčastější otázky spojené s podnikáním v Evropě. Dále slouží jako platforma, která zájemcům pomáhá s prvními kroky ve světě digitálního podnikání. Českým partnerem projektu je JIC.