Tipy z oblasti: HR
Online | Sdílení zkušeností: Jak úspěšně zvládnout homeoffice
Tento zápis vznikl ze Sdílení zkušeností, které proběhlo 26. 11. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: ARTIN, spol. s r.o., Moro Systems s.r.o., Mathesio s.r.o., Bamboolik s.r.o.
Jak udržet tým v době online pohromadě a spojený?
- Díky home-office řadě lidem chybí osobní kontakt, možnost se fyzicky potkávat a jen tak si popovídat u oběda či kávy, což je klíčové pro udržení týmu pohromadě.
- Při plánování aktivit je důležité se zamyslet na tím, co lidi spojuje a spojovalo před COVIDem navzájem.
- !Doporučení: impulsivní přístup = ptát se lidí, co je motivuje, co by se jim líbilo – získat co nejvíce vstupů od zaměstnanců. Jelikož je těžké najít jedno společné téma pro celou firmu – roztříštit aktivity do týmů a lidem nabídnout „kafeterii“ možností.
- !Best Praktice:
- vymezit si čas na „pokec“ – prvních 10 min. meetingu (cca 10 % času online callu)
- platformy pro komunikaci – MS Teams, Slack, Mattermost
- virtuální svět 3D – hubs.mozilla
- akce pro zaměstnance: společný kvíz, hry, diskusní místností (aby si každý mohl najít to své a jakou zábavu on preferuje
- !Best Praktice:
Jak udržet v době COVIDu firemní kulturu?
- Firemní kultura (pracovní prostředí, chování, hodnoty, cíle) stále nabývá na významu a ovlivňuje téměř každý aspekt firmy.
- V době krize by se mělo s lidmi daleko více komunikovat a zdůrazňovat co je ta přidaná hodnota, že pracují právě v této firmě (možnost růstu, osobní rozvoj, jistotu práce a atd.)
- Jak předat firemní kulturu nováčkovi?
- zřídit pracovního/kulturního buddy, který pomůže nováčkovi se začlenit do firemní kultury, i když to bude jen virtuálně
- doporučení pro Team leadera – pravidelné „rychlo“ cally otevírající a uzavírající pracovní den (jak se nováček má, na čem pracuje, zda je vše v pohodě)
- !POZOR – současná situace se dotkla základních lidských potřeb, což se odráží ve změně pracovních motivů. Je důležité zaměstnancům zdůrazňovat nemonetární motivy, být transparentní v komunikaci a nedovolit, aby si lidé vytvářely domněnky.
- „Story telling“ - pracovat s lidskými příběhy. Co je motivuje být a pracovat pro konkrétní firmu a atd.
Jak udržet zaměstnance motivované?
- Motivaci pracovníků, zejména v době krize a home-officů, významně ovlivňuje panující důvěra mezi lidmi, kdy nikdo nikoho nekontroluje
- Důležitou roli také hraje pochopení současné situace a vycházení si vstříc rodinným a osobním potřebám (výuka s dětmi, potřeba uvařit oběd a atd.)
- Jak udržet nadšení a motivaci mezi zaměstnanci?
- Ptát se lidí, co jim dělá radost a nakopávat jim tak energii
- Chválit se, oslavovat drobné úspěchy a mít radost z maličkostí
- Být přirozený a sdílet s ostatními, jak vy to máte a jak současnou situaci zvládáte
- Komunikovat smysl a účel práce – pokusit se propojovat s vyšším smyslem a zdůrazňovat přesah firmy (např. impact na životní prostředí)
- Zaměřovat se na charitativní aktivity – aby lidé viděli vyšší a hlubší smysl
- Zřídit psychologickou poradnu – podpora pro zaměstnance
Sdílení zkušeností: Jak se připravit na fluktuaci zaměstnanců?
Tyto zápisy vznikly ze Sdílení zkušeností na téma z oblasti HR, které proběhlo 8.10. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: UlovDomov, Phonexia, Codasip, Wereldo, JIC, GreyCortex
Jak se připravit na odchod klíčového člověka?
- Každý zaměstnanec má právo z firmy odejít a je potřeba si jeho odchod nebrat osobně – důvodů za jeho odchodem může být celá řada.
- Abychom předešli ztrátě důležitého člověk ve firmě, je potřeba být vnímavý a všímat si, zda jsou lidé spokojeni -> pokles výkonu a ztráta iniciativy je signálem, že se něco děje.
- Jednoduchá otázka „proč“ může velmi rychle tuto situaci zvrátit.
- Budování vztahů se zaměstnancem je na straně team leadera – HR do toho nezasahuje.
„Best practices“ pro budování důvěryhodných vztahů mezi team leaderem a zaměstnancem
- One-to-one setkání – velmi důležitá je komunikace.
- Proaktivní přístup – ptát se pomocí koučovacích otázek, např: jak na tom zaměstnanec je a jak se cítí; zda pro něj něco můžete udělat; zda je něco, co ho štve a potřebuje s tím pomoc; jak pro něj může být jeho nadřízený lepším vedoucím.
- Neformální setkání – společná káva/oběd, při kterých je fajn si popovídat o životě.
- Codasip: „talks“ - projekt HR, kdy se jedná individuální schůzky se zaměstnanci napříč celou firmou.
- Phonexia: zavedla „challenge“ pro osobní rozvoj – „Udělej něco, co jsi dlouho odkládal“.
Kontinuální hiring
- Firma permanentně hledá nové pracovníky, a to nejen tehdy, když dojde k odchodu zaměstnance - tzn. inzerát je neustále vyvěšen.
- Je v pořádku být otevřený a zájemce upozornit, že aktuálně mu práci nabídnout nemůžete, ale do půl roku se situace může změnit.
Další Tipy z oblasti HR:
- Je dobré se vždy zamyslet nad tím, jak by firma vypadala bez daného člověka.
- Klíčový člověk by neměl na projektech pracovat sám -> aby se předešlo ztrátě know-how, je dobré, aby na projektech/klíčových věcech pracovali 2-3 lidé společně.
- Chce-li se zaměstnanec stát vedoucím/managerem osvědčilo se zeptat: „Jaký je tvůj motiv?“ „Chceš získat moc nebo chceš pomoci této firmě?“
- Při replacementu je vždy dobré o dané pozici diskutovat a zamyslet se nad tím, zda tuto pozici skutečně ve firmě potřebujete, případně zda nechcete provést její redesign.
- Je dobré nepodceňovat název inzerátu. Stojí za zvážení využít konzultace s externí agenturou.
Sdílení zkušeností: Jak motivovat zaměstnance jinak než penězi?
Tyto zápisy vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 4.8. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: Pura Vida. Phonexia, Brightify, Trigy, Codasip, Sledovanitv, AKSKP, Greycortex, Enantis, Mathesio, Bringauto, Slido, Netcope, Flowmon
Jak obnovit zapálení u dlouhodobých zaměstnanců?
- Důležitá je otevřená diskuze, pobavit se s člověkem, zjistit co ho baví a co ho nebaví, co by chtěl dělat.
- Nárok na podíl z firmy - pozor ale, to má různá úskalí, plusy a mínusy.
- Jak sbírat podněty co lidi chtějí? Hromadný feedback, celofiremní dotazník, 121, kvartální setkání apod.
- U kvartálních setkání je dobré mít jasně danou strukturu s konkrétními otázkami.
- Některým zaměstnancům může trvat, než se otevřou, než začnou sdílet a dávat zpětnou vazbu. Je třeba jim pro to vytvořit prostor a být trpělivý.
- Je hodně důležité vytvořit ve firmě prostředí, kde zaměstnanci mají pocit, že se může něco změnit a oni se mohou svěřit.
- Dát možnost podílet se chodu firmy.
- Někdy se stane, že motivace zaměstnance odejít je tak silná, že ho neudržíme. Je důležité vědět, že je to ok.
Vnitřní motivace
-
Pomoci může Barretův test osobních hodnot (zdarma).
- Osobní hodnoty se často mění. Jakmile si např. tým udělá test, je potom dobré vidět, jaké hodnoty jsou v týmu společné a na nich stavět.
- Výjezdní setkání: tým se sejde mimo práci v přátelském a uvolněném prostředí a mají čas pobavit se o věcech, na které v denní operativě není čas, funguje hodně dobře u uzavřených lidí.
- Gallup test talentů (placený).
- Na základě testu vím, co mým zaměstnancům jde, a tím pádem i co je baví a můžu podle toho poskládat práci v týmu.
- V rámci týmu si zaměstnanci můžou připravit cvičení sami o sobě: kam bych se chtěl posouvat a potom to sdílejí v týmu. Zjistí tak, co je baví a co nebaví a mohou si navzájem předat nějakou agendu.
- Další užiteční nástroj: Team Dynamics
- Poznejte, jaké máte sabotéry v hlavě: co vás brzdí, pomáhá to jednat v rámci týmu s větším respektem ke druhému. Kniha Positive intelligence - Shirzad Chamine.
- Typologie DiSC: není to tak do hloubky jako ostatní nástroje. (Ideální je to pak namodelovat na konkrétní situace: jedna reálná situace, kterou si team prošel a nedopadlo to dobře a rozklíčovat společně, co tam nešlo. V druhé fázi si vzít situaci v budoucnu, podívat se na jednotlivé typologie a jak jinak bychom situaci mohli vyřešit.)
- “Návod na mě”: každý v týmu napíše pár vět o sobě: Jak se mu dobře pracuje, co by ostatní měli vědět, jak rád komunikuje a co přináší týmu.
- Kniha: Pozitivní povahové profily (autor: Robert A. Rohm)
- Může fungovat zařadit mentoringový program do firmy (seniorní předávají zkušenosti juniorním).
Jak kompenzovat mzdy stávajícím zaměstnancům?
- Chceš přidat? Pojďme se pobavit, jak se změnila tvoje práce, kompetence. Jsme tomu otevření a společně můžeme přemýšlet co můžeme udělat, aby ses dostal, kam chceš.
- Zaměstnanci začnu řešit platy hlavně v tu dobu, kdy vidí neférovost. Proto je třeba být transparentní a otevřený.
- Je důležité komunikovat jasná pravidla, jak a kdy se zvýší plat. Proč má někdo tolik a tolik.
- Při nástupu si člověk může říct vysokou částku, kterou nejsme schopni zaplatit. Je důležité říct, jestli se k ní kandidát může propracovat a co je třeba pro to udělat.
Sdílení zkušeností: Interní komunikace
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 2.6.2020. Zúčastnili se zástupci z firem: Enantis, Greycortex, Flowmon, Codasis
Jak udržet zaměstnance zapojené?
- Celofiremní akce: all hands meeting (přes webex).
- Je důležité, aby oddělení, která spolu spolupracují, si navzájem rozuměli (co dělají a proč). Je důležité setkání facilitovat, aby to strana viděla z druhého úhlu pohledu.
- Pořádat pravidelné synchronizační meetingy.
- Je důležité, aby byl někdo ve firmě, kdo se věnuje interní komunikaci. Např. v jednotlivých týmech je někdo, kdo se soustředí na to, aby komunikace s ostatními týmy probíhala tak, jak má, a všichni věděli všechny důležité informace.
Kanály na komunikaci
- Celofiremní all hands meetingy
- Intranet, google chat, Slack, Teams Yammer
- Hra, aby se lidi poznali: celofiremní kvíz. Určí se jeden zaměstnanec, dá se jeho fotka a možnosti co má rád a co ho baví. Ostatní zaměstnanci tipují správnou odpověď.
- Hra, aby se lidi poznali: Fotka zaměstnance a na výběr tři fotky, jak vypadal v dětství. Ostatní zaměstnanci tipují správnou odpověď.
- Hostování: Pokud máte pobočky po ČR, je fajn, aby se zaměstnanci navzájem navštěvovali.
- Shadowing: Nasávání, co dělají různá oddělení/lidé ve firmě.
- Ad hoc celebration: nepravidelné intervaly, jednou za pár týdnů se oslavuje něco, co se ve firmě povedlo (např. odevzdání zakázky, zaplacení zakázky).
Kde je hranice, co říct zaměstnancům a co už ne?
- Komunikovat by se mělo všechno, protože zaměstnanci se to stejně dozví. Pokud se to dozví jinak než od vedení, z dlouhodobého hlediska to může nabourat důvěru.
- Než něco zkomunikuju, je dobré znát souvislosti (proč to tak je a mít podložené informace nebo návrh řešení, jakmile informaci pustím ven).
- Komunikace špatných zpráv: například když cítím, že je špatná energie ve firmě, něco o čem se veřejně nemluví. Je důležité to ztransparentnit. Dát signál o tom, že to beru vážně a že a jsem ochotný/á o tom mluvit.
- Špatné zprávy spíš na all hands meetingy. Zprostředkování přes teamleadery moc nefunguje.
Transformace z malinké firmy na střední
- Klíčoví zaměstnanci se často cítí degradování a vytlačováni směrem ven. Na jejich pozici je často nasazen někdo z venku a současní zaměstnanci se cítí ohroženě.
- Je dobré mezi vedení a zaměstnance vložit kouče, aby se obě strany navzájem vyslechly.
- Rovněž pomáhá mít hodně dobře nadefinovanou pracovní pozici, aby si byli všichni přesně vědomi, kde začíná a končí jejich zodpovědnost.
Sdílení zkušeností: Odměňování a benefity
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 4.2.2020 Zúčastnili se zástupci z firem: Optimsys, Mathesio, Codasip, JIC, FlowUp, BringAuto, COPS, Audified, Imcon Electronics, T-Mapy, Flowmon, Purple Technology, Akskp, Trigy, On Point Services
Jaké benefity u nvás fungují?
- dobrá káva
- moment překvapení
- vitamínové programy - kus ovoce, citrony atd.
- cokoliv, co lidem pomůže s věcmi doma - balení vánočních dárků ve firmě
- multisport karta, infinit karta
- balíček partnerů (slevy od různých firem)
- kreditní systém
- vzdělávací budget
- placené volno
- spořicí účty
- participace na rozhodnutí - možnost vyjádřit se
- vřelé lidské slovo :-), ocenění
- akce: s přesahem/dopadem, na lyže, na týden jet někam spolu pracovat mimo office/město, republiku
Provázanost na cíle
- podle výsledku hospodaření firmy - odměna jednotlivým zaměstnancům
- odměna navázána na spokojenost zákazníků
- můžeme si hrát s vahami jednotlivých odměn a cílů
Další tipy
- Dejte svým zaměstnancům pocit, že se o ně někdo stará
- Kartičky na volnočasové aktivity, stravenky: Sodexo, Edenred, Benefit Plus, Benefitka, MiultiSport
- Korn Ferry - HR analýzy na zakázku
- Smitio blog - přistupovat ale velmi kriticky
- RAYNET: po třech letech se s každým zaměstnancem pobaví, že buď odejde, nebo daného zaměstnance nikdy nevyhodí (přistupovat k tomuto velmi kriticky)
- nabízet zaměstnancům takové benefity, které chtějí/potřebují - personalizované benefity (od určité velikosti firmy to už nejde)
- nedoporučujeme plošné zvyšování mezd (např. o inflaci)
- všichni očekávají finanční standard, je potřeba proto pracovat na vnitřní motivaci zaměstnanců
- zjišťovat pravidelně u lidí, jak jim benefity vyhovují, co by si přáli, jak benefity využívají
- Rohlík point
- věc se stane samozřejmostí, když ji člověk "dostane" alespoň 3x - pozor na to
Sdílení zkušeností: Jak pracovat na rozvoji zaměstnanců
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 3.12. Zúčastnili se zástupci z firem: Optimsys, Mathesio, Codasip, JIC, Enantis, Appelis, Phonexia, Greycortex
-
Týmový rozvojový budget pro jednotlivce, který by teamleadeři rozdělovali rovnoměrně mezi zaměstnance
-
Je nutné systematicky vzdělávat teamleadery, kteří budou schopni vytvářet prostředí, ve kterém se zaměstnanci budou moct rozvíjet
-
Zamyslet se, jestli jsou školení nebo konference potřeba
-
Rozvoj není jen angličtina a školení. Důležité je pracovat s růstem zaměstnanců, co se chtějí naučit, kde mají talenty, co jsou jejich motivátory
-
Tři kategorie zaměstnanců: leader, projektak, odborník
-
Je dobré zavést mentoring program: když přijde nový zaměstnanec, tak se ho někdo ujme, mít "buddy system"
-
Vytvořte si onboarding kuchařku, kde je jasně stanovený proces onboardingu a vše, co se mají nováčci dozvědět a naučit
-
Možnost stanovit si dopředu rozvojový plán na příští rok (co by zaměstnanec chtěl dělat a čeho by měl dosáhnout)
- Když si dáte cíl se svým zaměstnancům, jedna věc, je jestli toho dosáhl a druhá věc je jak. Na to jak toho dosáhl jsou dobré firemní hodnoty a jestli jeho způsob dosahování odpovídá firemním hodnotám
-
Inzerujete, že zájemce o pozici bude čekat Rozhovor nebo Pohovor? Co zájemce čeká? Diskuze? Pak zvete zájemce na rozhovor...
-
Zaměstnanci musí mít rozhodovací pravomoc, aby sami přicházeli s novými nápady
-
Pozor když je rozhodovací prvek jen jedna osoba úplně nahoře (může pomoct právě agilní řízení)
-
Projektak vs people manager: někdo je super projekták a nemá takové předpoklady být people manager
-
Přemýšlet jaké jsou "brzdy" a "motory" u svých zaměstnnaců. Kde jsou jejich limity a kde mají potenciál a na základě toho s nimi pracovat
-
Zajímavá metrika rozvoje: kolik lidí z mého týmu vyroste (musí mít kam růst)
-
Růst nemusí znamenat být teamleaderem, můžu mít jen nové role, zodpovědnosti, projekty
Sdílení zkušeností: Interní komunikace a jak vybrat správné lidi do firmy?
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 1.10. Zúčastnili se zástupci z firem: Travelking, BringAuto, Bullsoft Technologies, Phonexia, Appelis, Enantis, Greycortex
Tipy na Interní komunikace se zaměstnanci
-
“Sladká středa”: pravidelné setkávání se zaměstnanci, komunikace novinek
-
Offside meetingy
-
Interní portál (knowledge base): informace o všech zaměstnancích, kdo je kdo, kdo co dělá
-
Firemní snídaně
-
Může vzniknout riziko, že si na tyto benefity zaměstnanci zvyknou a jakmile to nemají, začnou si stěžovat. Důležité je to dobře vykomunikovat
-
Coffee buddy: Jednou za týden propojit zaměstnance z jiných oddělení, kteří spolu během pracovního týdne zajdou na kafe
-
Inventura komunikačních kanálů: každý nástroj využívá trochu jinak. Být si jistý k čemu se co používá. Zjistit jaké nástroje se používají, jaké se nepoužívají, jaké jsou plusy a mínusy: na základě toho zrevidovat s jakými nástroji se bude pracovat
Jak vybrat správné lidi do firmy?
-
Definovat si přesná kritéria, co musí nový zaměstnanec splňovat
-
Když odejde člověk, revidovat pozici, je možné, že pozice už nebude potřeba
-
Definovat si jaké by měl mít zaměstnance kompetence (kompetenční model)
-
Zamyslet se nad tím jaké kompetence se dají a nedají naučit
-
Možnost vybírat nové kandidáty s relevantním týmem, ostatní se mohou vyjádřit ke komu by se přiklonili
-
Možnost shadowing ve firmě před podpisem smlouvy. Obě strany mohou ověřit, jestli si sedí
-
Přemýšlet nad tím jaký je můj stávající tým, kdo se k nim bude hodit?
-
Hiring na doporučení
-
Při vypisování nové pozice: možnost vypsat pozici interně i externě, porovnat kandidáty a vybrat toho nejlepšího
Hodnocení zaměstnanců
-
Adaptační plán: jasný plán, co nového zaměstnance čeká, co by si měl osvojit
-
Kvartální hodnocení:formulář na sebeevaluaci
Sdílení zkušeností: Jak motivovat své zaměstnance
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma motivace zaměstnanců, které se konalo 22. května 2019. Sdílení facilitoval náš expert Milan Pařil. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Greycortex, Mathesio, Nenovision, Audified, Phonexia.
Praktické nástroje
- Otevřená komunikace se zaměstnanci, snažit se zaměstnance poznat, zajímat se o ně.
- Otevřená komunikace je součást firemních hodnot. Jestli lidé žijí v souladu s hodnotami. Je to projev důvěry, sounáležitosti.
- Pravidelné setkávání: snídaně, kvartální hodnocení, 121, vytořit neformální prostředí.
- Je důležité sbírat vstupy, nápady, nedostatky. Rovněž je důležité ukázat změny, co se změnilo, jak jsme se posunuli.
- Když zaměstnancům něco vadí: jak byste to vyřešili vy? -> přenesení odpovědnosti.
- Pokud se vám zaměstnanci svěří s problémem a nabídnou řešení, ale nevidí žádnou změnu, jejich motivace bude hodně klesat.
- Pravidelně prezentujte výsledky. Nezapomeňte na poradách zmiňovat co se povedlo a nejen problémy, které firma zažívá.
- Kde vzniká největší zdroj motivace? když zjistíte, že jste se v něčem zlepšili.
- Jestli chceme motivovat lidi začíná to u majitel. a vedení firmy. Ten kdo dělá kulturu, jsou zaměstnanci.
Sebemotivace
- Největší motivace pro mladé lidi: na prvním místě: cítit v práci smysl, na druhém místě je tým a vztahy.
- Většinu lidí na špatných pracovních místech drží strach.
- Kultura zastřešuje hodnoty, smysl, mise, vize.
- Jak moc lidí dělaá práci o které si myslí, že nemá smysl? Chápu zaměstnanci proč svou práci dělají?
- Jak pracujete se smyslem? jak konkrétně zákazníkům pomohlo naše řešení?
Sdílení zkušeností: Jak na prvního zaměstnance
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností: Jak na prvního zaměstnance, které se konalo 12. února 2019. Sdílení facilitovala naše expertka Šárka Chládková. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Audified, Mathesio, ALIS-Tech, Wereldo, GPtents, World from space, Safetica, Buildiro.
Jak na inzeráty?
- Ptát se svých zaměstnanců, proč u vás pracují, na co oni v inzerátech slyšeli? Co funguje? Můžou k tomu třeba sloužit firemní snídaně. Toto je skvělý nástroj, jak zjistit, co promovat ve vašich inzerátech.
- Důležité je komunikovat vizi firmy v inzerátech. Jaké má firma reálné ambice? To, že člověk má možnost růst s firmou je skvělým vymezením vůči velkým zaměstnavatelům? Co firma nabízí, čím se odlišuje od velkých zaměstnavatelů? - podíly, velká zodpovědnost, možnost seberealizace, možnost mít podřízené atd. Je třeba to dobře v inzerátech komunikovat.
- Komunikujte svoji jedinečnost. V čem je vaše firma jedinečná? Jaká je vaše firemní kultura?
- Tip: Den na zkoušku ve vaší firmě pro ještě nerozhodnutého uchazeče
- Evidujte, z jakých kanálů k vám chodí relevantní uchazeči, vracejte se k těmto datům.
- Může fungovat vypisování diplomek – je důležité, aby diplomanti pracovali na reálných casech, je dobré jim nabídnout i part-time (velkou zkušenost s tím má velkou Audified, Alis-Tech)
- Na firemní web dát sekci „hledáme“ nebo „kariéra“ nebo „pracujte s námi“ apod.
- Tip! Neomezená dovolená (zkušenost v ARTINu)
Výběrová řízení
- Ideál 2 kola výběrového řízení (maximálně 3), nutno mít nějakou standardizaci
- Je dobré po prvním kole dát úkol, který se pak řeší v rámci druhého kola
- Tip! - dívat se na datum vytvoření motivačních dopisů
- Je dobré shrnout dohodnuté podmínky z pohovoru v následném mailu
Seminář JIC+: Jak na silné stránky a talenty
- Gallup v roce 2015 provedl výzkum dopadu práce se silnými stránkami na 1,2 milionech zaměstnancích v celkem 49 tisících týmech ve 45 zemích
- Odkaz na test CliftonStrengts finder
- Talent = vrozený, přirozený způsob/vzor chování, myšlení a cítění, který může být produktivně využit pro náš pracovní a osobní život
- Mezi lidmi, kteří se soustřeďí na rozvoj silných stránek je třikrát více těch, kteří tvrdí, že mají vysokou kvalitu života a šestkrát více těch, kteří jsou ve své práci angažovaní
- Zamyslete se nad svými hodnotami, třeba díky Barrettovu testu hodnot
- Ve výzkumu zjistili, že pokud firma aktivně pracuje se silnými stránkami zaměstnanců, tak dojde k následujícím změnám:
Lidé, kteří pracují v oblasti svých talentů:
- se těší na to, že půjdou do práce
- mají více positivních než negativních interakcí se zákazníkem
- mají lepší přístup k zákazníkům
- říkají svým přátelům, že pracují ve skvělé firmě
- toho každý den dosáhnou více
- jsou positivnější, kreativnější a inovativnější
Jak se rozvíjet v oblasti HR?
- Typologie DiSC
- Přijímání zpětně vazby (chytrý, hloupý, zlý)
- Literatura: Radikální otevřenost: Kim Sctott
- Gradua kurzy
- People management forum
- PI Index
- Hoganův rozvojový test
- Poznávání svých silných stránek: Gallup
- Improvizační divadlo
- Účast na konferencích, master mind skupinách
- Koučink (solution focused)
- Transakční analýza
Online | Sdílení zkušeností: Jak úspěšně zvládnout homeoffice
Tento zápis vznikl ze Sdílení zkušeností, které proběhlo 26. 11. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: ARTIN, spol. s r.o., Moro Systems s.r.o., Mathesio s.r.o., Bamboolik s.r.o.
Jak udržet tým v době online pohromadě a spojený?
-
Díky homeoffice řadě lidem chybí osobní kontakt, možnost se fyzicky potkávat a jen tak si popovídat u oběda či kávy, což je klíčové pro udržení týmu pohromadě.
-
Při plánování aktivit je důležité se zamyslet na tím, co lidi spojuje a spojovalo před COVIDem navzájem.
-
!Doporučení: impulzivní přístup = ptát se lidí, co je motivuje, co by se jim líbilo – získat co nejvíce vstupů od zaměstnanců. Jelikož je těžké najít jedno společné téma pro celou firmu – roztříštit aktivity do týmů a lidem nabídnout „kafeterii“ možností.
-
!Best Practice:
-
vymezit si čas na „pokec“ – prvních 10 min. meetingu (cca 10 % času online callu)
-
platformy pro komunikaci – MS Teams, Slack, Mattermost
-
virtuální svět 3D – hubs.mozilla
-
akce pro zaměstnance: společný kvíz, hry, diskusní místností (aby si každý mohl najít to své a jakou zábavu on preferuje
Jak udržet v době COVIDu firemní kulturu?
-
Firemní kultura (pracovní prostředí, chování, hodnoty, cíle) stále nabývá na významu a ovlivňuje téměř každý aspekt firmy.
-
V době krize by se mělo s lidmi daleko více komunikovat a zdůrazňovat co je ta přidaná hodnota, že pracují právě v této firmě (možnost růstu, osobní rozvoj, jistotu práce a atd.)
-
Jak předat firemní kulturu nováčkovi?
-
zřídit pracovního/kulturního buddy, který pomůže nováčkovi se začlenit do firemní kultury, i když to bude jen virtuálně
-
doporučení pro Team leadera – pravidelné „rychlo“ cally otevírající a uzavírající pracovní den (jak se nováček má, na čem pracuje, zda je vše v pohodě)
-
!POZOR – současná situace se dotkla základních lidských potřeb, což se odráží ve změně pracovních motivů. Je důležité zaměstnancům zdůrazňovat nemonetární motivy, být transparentní v komunikaci a nedovolit, aby si lidé vytvářely domněnky.
-
„Storytelling“ - pracovat s lidskými příběhy. Co je motivuje být a pracovat pro konkrétní firmu a atd.
Jak udržet zaměstnance motivované?
-
Motivaci pracovníků, zejména v době krize a home-officů, významně ovlivňuje panující důvěra mezi lidmi, kdy nikdo nikoho nekontroluje
-
Důležitou roli také hraje pochopení současné situace a vycházení si vstříc rodinným a osobním potřebám (výuka s dětmi, potřeba uvařit oběd a atd.)
-
Jak udržet nadšení a motivaci mezi zaměstnanci?
-
Ptát se lidí, co jim dělá radost a nakopávat jim tak energii
-
Chválit se, oslavovat drobné úspěchy a mít radost z maličkostí
-
Být přirozený a sdílet s ostatními, jak vy to máte a jak současnou situaci zvládáte
-
Komunikovat smysl a účel práce – pokusit se propojovat s vyšším smyslem a zdůrazňovat přesah firmy (např. impact na životní prostředí)
-
Zaměřovat se na charitativní aktivity – aby lidé viděli vyšší a hlubší smysl
-
Zřídit psychologickou poradnu – podpora pro zaměstnance