Tipy z oblasti: HR
17. 12. 2020

Tipy z oblasti: HR

Online | Sdílení zkušeností: Jak úspěšně zvládnout homeoffice

Tento zápis vznikl ze Sdílení zkušeností, které proběhlo 26. 11. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: ARTIN, spol. s r.o., Moro Systems s.r.o., Mathesio s.r.o., Bamboolik s.r.o.

Jak udržet tým v době online pohromadě a spojený?

  • Díky home-office řadě lidem chybí osobní kontakt, možnost se fyzicky potkávat a jen tak si popovídat u oběda či kávy, což je klíčové pro udržení týmu pohromadě. 
  • Při plánování aktivit je důležité se zamyslet na tím, co lidi spojuje a spojovalo před COVIDem navzájem.
  • !Doporučení: impulsivní přístup = ptát se lidí, co je motivuje, co by se jim líbilo – získat co nejvíce vstupů od zaměstnanců. Jelikož je těžké najít jedno společné téma pro celou firmu – roztříštit aktivity do týmů a lidem nabídnout „kafeterii“ možností.
    • !Best Praktice:
      • vymezit si čas na „pokec“ – prvních 10 min. meetingu (cca 10 % času online callu)
      • platformy pro komunikaci – MS Teams, Slack, Mattermost
      • virtuální svět 3D – hubs.mozilla
      • akce pro zaměstnance: společný kvíz, hry, diskusní místností (aby si každý mohl najít to své a jakou zábavu on preferuje

 Jak udržet v době COVIDu firemní kulturu?

  • Firemní kultura (pracovní prostředí, chování, hodnoty, cíle) stále nabývá na významu a ovlivňuje téměř každý aspekt firmy.
  • V době krize by se mělo s lidmi daleko více komunikovat a zdůrazňovat co je ta přidaná hodnota, že pracují právě v této firmě (možnost růstu, osobní rozvoj, jistotu práce a atd.)
  • Jak předat firemní kulturu nováčkovi?
    • zřídit pracovního/kulturního buddy, který pomůže nováčkovi se začlenit do firemní kultury, i když to bude jen virtuálně
    • doporučení pro Team leadera – pravidelné „rychlo“ cally otevírající a uzavírající pracovní den (jak se nováček má, na čem pracuje, zda je vše v pohodě)
    • !POZOR – současná situace se dotkla základních lidských potřeb, což se odráží ve změně pracovních motivů. Je důležité zaměstnancům zdůrazňovat nemonetární motivy, být transparentní v komunikaci a nedovolit, aby si lidé vytvářely domněnky.
    • „Story telling“ - pracovat s lidskými příběhy. Co je motivuje být a pracovat pro konkrétní firmu a atd.

 Jak udržet zaměstnance motivované? 

  • Motivaci pracovníků, zejména v době krize a home-officů, významně ovlivňuje panující důvěra mezi lidmi, kdy nikdo nikoho nekontroluje
  • Důležitou roli také hraje pochopení současné situace a vycházení si vstříc rodinným a osobním potřebám (výuka s dětmi, potřeba uvařit oběd a atd.)
  • Jak udržet nadšení a motivaci mezi zaměstnanci?
    • Ptát se lidí, co jim dělá radost a nakopávat jim tak energii
    • Chválit se, oslavovat drobné úspěchy a mít radost z maličkostí
    • Být přirozený a sdílet s ostatními, jak vy to máte a jak současnou situaci zvládáte
    • Komunikovat smysl a účel práce – pokusit se propojovat s vyšším smyslem a zdůrazňovat přesah firmy (např. impact na životní prostředí)
    • Zaměřovat se na charitativní aktivity – aby lidé viděli vyšší a hlubší smysl
    • Zřídit psychologickou poradnu – podpora pro zaměstnance

Sdílení zkušeností: Jak se připravit na fluktuaci zaměstnanců?

Tyto zápisy vznikly ze Sdílení zkušeností na téma z oblasti HR, které proběhlo 8.10. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: UlovDomov, Phonexia, Codasip, Wereldo, JIC, GreyCortex

Jak se připravit na odchod klíčového člověka?

  • Každý zaměstnanec má právo z firmy odejít a je potřeba si jeho odchod nebrat osobně – důvodů za jeho odchodem může být celá řada.
  • Abychom předešli ztrátě důležitého člověk ve firmě, je potřeba být vnímavý a všímat si, zda jsou lidé spokojeni -> pokles výkonu a ztráta iniciativy je signálem, že se něco děje.
  • Jednoduchá otázka „proč“ může velmi rychle tuto situaci zvrátit.
  • Budování vztahů se zaměstnancem je na straně team leadera – HR do toho nezasahuje.

 „Best practices“ pro budování důvěryhodných vztahů mezi team leaderem a zaměstnancem

  • One-to-one setkání – velmi důležitá je komunikace.
  • Proaktivní přístup – ptát se pomocí koučovacích otázek, např: jak na tom zaměstnanec je a jak se cítí; zda pro něj něco můžete udělat; zda je něco, co ho štve a potřebuje s tím pomoc; jak pro něj může být jeho nadřízený lepším vedoucím.  
  • Neformální setkání – společná káva/oběd, při kterých je fajn si popovídat o životě.
  • Codasip: „talks“ - projekt HR, kdy se jedná individuální schůzky se zaměstnanci napříč celou firmou.
  • Phonexia: zavedla „challenge“ pro osobní rozvoj – „Udělej něco, co jsi dlouho odkládal“.

 Kontinuální hiring

  • Firma permanentně hledá nové pracovníky, a to nejen tehdy, když dojde k odchodu zaměstnance - tzn. inzerát je neustále vyvěšen.  
  • Je v pořádku být otevřený a zájemce upozornit, že aktuálně mu práci nabídnout nemůžete, ale do půl roku se situace může změnit.

Další Tipy z oblasti HR:  

  • Je dobré se vždy zamyslet nad tím, jak by firma vypadala bez daného člověka.
  • Klíčový člověk by neměl na projektech pracovat sám -> aby se předešlo ztrátě know-how, je dobré, aby na projektech/klíčových věcech pracovali 2-3 lidé společně.
  • Chce-li se zaměstnanec stát vedoucím/managerem osvědčilo se zeptat: „Jaký je tvůj motiv?“ „Chceš získat moc nebo chceš pomoci této firmě?“
  • Při replacementu je vždy dobré o dané pozici diskutovat a zamyslet se nad tím, zda tuto pozici skutečně ve firmě potřebujete, případně zda nechcete provést její redesign.
  • Je dobré nepodceňovat název inzerátu. Stojí za zvážení využít konzultace s externí agenturou. 

Sdílení zkušeností: Jak motivovat zaměstnance jinak než penězi?

Tyto zápisy vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 4.8. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: Pura Vida. Phonexia, Brightify, Trigy, Codasip, Sledovanitv, AKSKP, Greycortex, Enantis, Mathesio, Bringauto, Slido, Netcope, Flowmon

Jak obnovit zapálení u dlouhodobých zaměstnanců?

  • Důležitá je otevřená diskuze, pobavit se s člověkem, zjistit co ho baví a co ho nebaví, co by chtěl dělat.
  • Nárok na podíl z firmy - pozor ale, to má různá úskalí, plusy a mínusy.
  • Jak sbírat podněty co lidi chtějí? Hromadný feedback, celofiremní dotazník, 121, kvartální setkání apod.
  • U kvartálních setkání je dobré mít jasně danou strukturu s konkrétními otázkami.
  • Některým zaměstnancům může trvat, než se otevřou, než začnou sdílet a dávat zpětnou vazbu. Je třeba jim pro to vytvořit prostor a být trpělivý.
  • Je hodně důležité vytvořit ve firmě prostředí, kde zaměstnanci mají pocit, že se může něco změnit a oni se mohou svěřit.
  • Dát možnost podílet se chodu firmy.
  • Někdy se stane, že motivace zaměstnance odejít je tak silná, že ho neudržíme. Je důležité vědět, že je to ok.

Vnitřní motivace

  • Pomoci může Barretův test osobních hodnot (zdarma).

  • Osobní hodnoty se často mění. Jakmile si např. tým udělá test, je potom dobré vidět, jaké hodnoty jsou v týmu společné a na nich stavět.
  • Výjezdní setkání: tým se sejde mimo práci v přátelském a uvolněném prostředí a mají čas pobavit se o věcech, na které v denní operativě není čas, funguje hodně dobře u uzavřených lidí.
  • Gallup test talentů (placený). 
  • Na základě testu vím, co mým zaměstnancům jde, a tím pádem i co je baví a můžu podle toho poskládat práci v týmu.
  • V rámci týmu si zaměstnanci můžou připravit cvičení sami o sobě: kam bych se chtěl posouvat a potom to sdílejí v týmu. Zjistí tak, co je baví a co nebaví a mohou si navzájem předat nějakou agendu.
  • Další užiteční nástroj: Team Dynamics
  • Poznejte, jaké máte sabotéry v hlavě: co vás brzdí, pomáhá to jednat v rámci týmu s větším respektem ke druhému. Kniha Positive intelligence - Shirzad Chamine.
  • Typologie DiSC: není to tak do hloubky jako ostatní nástroje. (Ideální je to pak namodelovat na konkrétní situace: jedna reálná situace, kterou si team prošel a nedopadlo to dobře a rozklíčovat společně, co tam nešlo. V druhé fázi si vzít situaci v budoucnu, podívat se na jednotlivé typologie a jak jinak bychom situaci mohli vyřešit.)
  • “Návod na mě”: každý v týmu napíše pár vět o sobě: Jak se mu dobře pracuje, co by ostatní měli vědět, jak rád komunikuje a co přináší týmu.
  • Kniha: Pozitivní povahové profily (autor: Robert A. Rohm)
  • Může fungovat zařadit mentoringový program do firmy (seniorní předávají zkušenosti juniorním).

Jak kompenzovat mzdy stávajícím zaměstnancům?

  • Chceš přidat? Pojďme se pobavit, jak se změnila tvoje práce, kompetence. Jsme tomu otevření a společně můžeme přemýšlet co můžeme udělat, aby ses dostal, kam chceš.
  • Zaměstnanci začnu řešit platy hlavně v tu dobu, kdy vidí neférovost. Proto je třeba být transparentní a otevřený.
  • Je důležité komunikovat jasná pravidla, jak a kdy se zvýší plat. Proč má někdo tolik a tolik.
  • Při nástupu si člověk může říct vysokou částku, kterou nejsme schopni zaplatit. Je důležité říct, jestli se k ní kandidát může propracovat a co je třeba pro to udělat. 

Sdílení zkušeností: Interní komunikace

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 2.6.2020. Zúčastnili se zástupci z firem: Enantis, Greycortex, Flowmon, Codasis

Jak udržet zaměstnance zapojené?

  • Celofiremní akce: all hands meeting (přes webex).
  • Je důležité, aby oddělení, která spolu spolupracují, si navzájem rozuměli (co dělají a proč). Je důležité setkání facilitovat, aby to strana viděla z druhého úhlu pohledu.
  • Pořádat pravidelné synchronizační meetingy.
  • Je důležité, aby byl někdo ve firmě, kdo se věnuje interní komunikaci. Např. v jednotlivých týmech je někdo, kdo se soustředí na to, aby komunikace s ostatními týmy probíhala tak, jak má, a všichni věděli všechny důležité informace. 

Kanály na komunikaci

  • Celofiremní all hands meetingy
  • Intranet, google chat, Slack, Teams Yammer
  • Hra, aby se lidi poznali: celofiremní kvíz. Určí se jeden zaměstnanec, dá se jeho fotka a možnosti co má rád a co ho baví. Ostatní zaměstnanci tipují správnou odpověď.
  • Hra, aby se lidi poznali: Fotka zaměstnance a na výběr tři fotky, jak vypadal v dětství. Ostatní zaměstnanci tipují správnou odpověď.
  • Hostování: Pokud máte pobočky po ČR, je fajn, aby se zaměstnanci navzájem navštěvovali.
  • Shadowing: Nasávání, co dělají různá oddělení/lidé ve firmě.
  • Ad hoc celebration: nepravidelné intervaly, jednou za pár týdnů se oslavuje něco, co se ve firmě povedlo (např. odevzdání zakázky, zaplacení zakázky).

Kde je hranice, co říct zaměstnancům a co už ne?

  • Komunikovat by se mělo všechno, protože zaměstnanci se to stejně dozví. Pokud se to dozví jinak než od vedení, z dlouhodobého hlediska to může nabourat důvěru.
  • Než něco zkomunikuju, je dobré znát souvislosti (proč to tak je a mít podložené informace nebo návrh řešení, jakmile informaci pustím ven).
  • Komunikace špatných zpráv: například když cítím, že je špatná energie ve firmě, něco o čem se veřejně nemluví. Je důležité to ztransparentnit. Dát signál o tom, že to beru vážně a že a jsem ochotný/á o tom mluvit. 
  • Špatné zprávy spíš na all hands meetingy. Zprostředkování přes teamleadery moc nefunguje.

 Transformace z malinké firmy na střední

  • Klíčoví zaměstnanci se často cítí degradování a vytlačováni směrem ven. Na jejich pozici je často nasazen někdo z venku a současní zaměstnanci se cítí ohroženě.
  • Je dobré mezi vedení a zaměstnance vložit kouče, aby se obě strany navzájem vyslechly. 
  • Rovněž pomáhá mít hodně dobře nadefinovanou pracovní pozici, aby si byli všichni přesně vědomi, kde začíná a končí jejich zodpovědnost. 

 

Sdílení zkušeností: Odměňování a benefity

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 4.2.2020 Zúčastnili se zástupci z firem: Optimsys, Mathesio, Codasip, JIC, FlowUp, BringAuto, COPS, Audified, Imcon Electronics, T-Mapy, Flowmon, Purple Technology, Akskp, Trigy, On Point Services

Jaké benefity u nvás fungují?

  • dobrá káva
  • moment překvapení
  • vitamínové programy - kus ovoce, citrony atd.
  • cokoliv, co lidem pomůže s věcmi doma - balení vánočních dárků ve firmě
  • multisport karta, infinit karta
  • balíček partnerů (slevy od různých firem)
  • kreditní systém
  • vzdělávací budget
  • placené volno
  • spořicí účty
  • participace na rozhodnutí - možnost vyjádřit se
  • vřelé lidské slovo :-), ocenění
  • akce: s přesahem/dopadem, na lyže, na týden jet někam spolu pracovat mimo office/město, republiku

Provázanost na cíle

  • podle výsledku hospodaření firmy - odměna jednotlivým zaměstnancům
  • odměna navázána na spokojenost zákazníků
  • můžeme si hrát s vahami jednotlivých odměn a cílů

Další tipy

  • Dejte svým zaměstnancům pocit, že se o ně někdo stará
  • Kartičky na volnočasové aktivity, stravenky: Sodexo, Edenred, Benefit Plus, Benefitka, MiultiSport
  • Korn Ferry - HR analýzy na zakázku
  • Smitio blog - přistupovat ale velmi kriticky
  • RAYNET: po třech letech se s každým zaměstnancem pobaví, že buď odejde, nebo daného zaměstnance nikdy nevyhodí (přistupovat k tomuto velmi kriticky)
  • nabízet zaměstnancům takové benefity, které chtějí/potřebují - personalizované benefity (od určité velikosti firmy to už nejde)
  • nedoporučujeme plošné zvyšování mezd (např. o inflaci)
  • všichni očekávají finanční standard, je potřeba proto pracovat na vnitřní motivaci zaměstnanců
  • zjišťovat pravidelně u lidí, jak jim benefity vyhovují, co by si přáli, jak benefity využívají
  • Rohlík point
  • věc se stane samozřejmostí, když ji člověk "dostane" alespoň 3x - pozor na to 

 

Sdílení zkušeností: Jak pracovat na rozvoji zaměstnanců

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 3.12. Zúčastnili se zástupci z firem: Optimsys, Mathesio, Codasip, JIC, Enantis, Appelis, Phonexia, Greycortex

  • Týmový rozvojový budget pro jednotlivce, který by teamleadeři rozdělovali rovnoměrně mezi zaměstnance

  • Je nutné systematicky vzdělávat teamleadery, kteří budou schopni vytvářet prostředí, ve kterém se zaměstnanci budou moct rozvíjet

  • Zamyslet se, jestli jsou školení nebo konference potřeba

  • Rozvoj není jen angličtina a školení. Důležité je pracovat s růstem zaměstnanců, co se chtějí naučit, kde mají talenty, co jsou jejich motivátory

  • Tři kategorie zaměstnanců: leader, projektak, odborník

  • Je dobré zavést mentoring program: když přijde nový zaměstnanec, tak se ho někdo ujme, mít "buddy system"

  • Vytvořte si onboarding kuchařku, kde je jasně stanovený proces onboardingu a vše, co se mají nováčci dozvědět a naučit

  • Možnost stanovit si dopředu rozvojový plán na příští rok (co by zaměstnanec chtěl dělat a čeho by měl dosáhnout)

  • Když si dáte cíl se svým zaměstnancům, jedna věc, je jestli toho dosáhl a druhá věc je jak. Na to jak toho dosáhl jsou dobré firemní hodnoty a jestli jeho způsob dosahování odpovídá firemním hodnotám
  • Inzerujete, že zájemce o pozici bude čekat Rozhovor nebo Pohovor? Co zájemce čeká? Diskuze? Pak zvete zájemce na rozhovor...

  • Zaměstnanci musí mít rozhodovací pravomoc, aby sami přicházeli s novými nápady

  • Pozor když je rozhodovací prvek jen jedna osoba úplně nahoře (může pomoct právě agilní řízení)

  • Projektak vs people manager: někdo je super projekták a nemá takové předpoklady být people manager

  • Přemýšlet jaké jsou "brzdy" a "motory" u svých zaměstnnaců. Kde jsou jejich limity a kde mají potenciál a na základě toho s nimi pracovat

  • Zajímavá metrika rozvoje: kolik lidí z mého týmu vyroste (musí mít kam růst)

  • Růst nemusí znamenat být teamleaderem, můžu mít jen nové role, zodpovědnosti, projekty


Sdílení zkušeností: Interní komunikace a jak vybrat správné lidi do firmy?

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma HR, které proběhlo 1.10. Zúčastnili se zástupci z firem: Travelking, BringAuto, Bullsoft Technologies, Phonexia, Appelis, Enantis, Greycortex

Tipy na Interní komunikace se zaměstnanci

  • “Sladká středa”: pravidelné setkávání se zaměstnanci, komunikace novinek

  • Offside meetingy

  • Interní portál (knowledge base): informace o všech zaměstnancích, kdo je kdo, kdo co dělá 

  • Firemní snídaně

  • Může vzniknout riziko, že si na tyto benefity zaměstnanci zvyknou a jakmile to nemají, začnou si stěžovat. Důležité je to dobře vykomunikovat

  • Coffee buddy: Jednou za týden propojit zaměstnance z jiných oddělení, kteří spolu během pracovního týdne zajdou na kafe

  • Inventura komunikačních kanálů: každý nástroj využívá trochu jinak. Být si jistý k čemu se co používá. Zjistit jaké nástroje se používají, jaké se nepoužívají, jaké jsou plusy a mínusy: na základě toho zrevidovat s jakými nástroji se bude pracovat 

Jak vybrat správné lidi do firmy?

  • Definovat  si přesná kritéria, co musí nový zaměstnanec splňovat

  • Když odejde člověk, revidovat pozici, je možné, že pozice už nebude potřeba

  • Definovat si jaké by měl mít zaměstnance kompetence (kompetenční model)

  • Zamyslet se nad tím jaké kompetence se dají a nedají naučit

  • Možnost vybírat nové kandidáty s relevantním týmem, ostatní se mohou vyjádřit ke komu by se přiklonili

  • Možnost shadowing ve firmě před podpisem smlouvy. Obě strany mohou ověřit, jestli si sedí

  • Přemýšlet nad tím jaký je můj stávající tým, kdo se k nim bude hodit?

  • Hiring na doporučení

  • Při vypisování nové pozice: možnost vypsat pozici interně i externě, porovnat kandidáty a vybrat toho nejlepšího 

Hodnocení zaměstnanců

  • Adaptační plán: jasný plán, co nového zaměstnance čeká, co by si měl osvojit

  • Kvartální hodnocení:formulář na sebeevaluaci 


 

Sdílení zkušeností: Jak motivovat své zaměstnance

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma motivace zaměstnanců, které se konalo 22. května 2019. Sdílení facilitoval náš expert Milan Pařil. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Greycortex, Mathesio, Nenovision, Audified, Phonexia.

Praktické nástroje

  • Otevřená komunikace se zaměstnanci, snažit se zaměstnance poznat, zajímat se o ně.
  • Otevřená komunikace je součást firemních hodnot. Jestli lidé žijí v souladu s hodnotami. Je to projev důvěry, sounáležitosti.
  • Pravidelné setkávání: snídaně, kvartální hodnocení, 121, vytořit neformální prostředí.
  • Je důležité sbírat vstupy, nápady, nedostatky. Rovněž je důležité ukázat změny, co se změnilo, jak jsme se posunuli.
  • Když zaměstnancům něco vadí: jak byste to vyřešili vy? -> přenesení odpovědnosti.
  • Pokud se vám zaměstnanci svěří s problémem a nabídnou řešení, ale nevidí žádnou změnu, jejich motivace bude hodně klesat.
  • Pravidelně prezentujte výsledky. Nezapomeňte na poradách zmiňovat co se povedlo a nejen problémy, které firma zažívá.
  • Kde vzniká největší zdroj motivace? když zjistíte, že jste se v něčem zlepšili.
  • Jestli chceme motivovat lidi začíná to u majitel. a vedení firmy. Ten kdo dělá kulturu, jsou zaměstnanci.

Sebemotivace

  • Největší motivace pro mladé lidi: na prvním místě: cítit v práci smysl, na druhém místě je tým a vztahy.
  • Většinu lidí na špatných pracovních místech drží strach.
  • Kultura zastřešuje hodnoty, smysl, mise, vize.
  • Jak moc lidí dělaá práci o které si myslí, že nemá smysl? Chápu zaměstnanci proč svou práci dělají?
  • Jak pracujete se smyslem? jak konkrétně zákazníkům pomohlo naše řešení? 

 

Sdílení zkušeností: Jak na prvního zaměstnance

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností: Jak na prvního zaměstnance, které se konalo 12. února 2019. Sdílení facilitovala naše expertka Šárka Chládková. Setkání se zúčastnili zástupci z firem  AudifiedMathesioALIS-TechWereldoGPtentsWorld from spaceSafeticaBuildiro.

Jak na inzeráty?

  • Ptát se svých zaměstnanců, proč u vás pracují, na co oni v inzerátech slyšeli? Co funguje? Můžou k tomu třeba sloužit firemní snídaně. Toto je skvělý nástroj, jak zjistit, co promovat ve vašich inzerátech.
  • Důležité je komunikovat vizi firmy v inzerátech.  Jaké má firma reálné ambice? To, že člověk má možnost růst s firmou je skvělým vymezením vůči velkým zaměstnavatelům? Co firma nabízí, čím se odlišuje od velkých zaměstnavatelů? -  podíly, velká zodpovědnost, možnost seberealizace, možnost mít podřízené atd. Je třeba to dobře v inzerátech komunikovat.
  • Komunikujte svoji jedinečnost. V čem je vaše firma jedinečná? Jaká je vaše firemní kultura?
  • Tip: Den na zkoušku ve vaší firmě pro ještě nerozhodnutého uchazeče
  • Evidujte, z jakých kanálů k vám chodí relevantní uchazeči, vracejte se k těmto datům.
  • Může fungovat vypisování diplomek – je důležité, aby diplomanti pracovali na reálných casech, je dobré jim nabídnout i part-time (velkou zkušenost s tím má velkou Audified, Alis-Tech)
  • Na firemní web dát sekci „hledáme“ nebo „kariéra“ nebo „pracujte s námi“ apod.
  • Tip! Neomezená dovolená (zkušenost v ARTINu)

Výběrová řízení

  • Ideál 2 kola výběrového řízení (maximálně 3), nutno mít nějakou standardizaci
  • Je dobré po prvním kole dát úkol, který se pak řeší v rámci druhého kola
  • Tip! - dívat se na datum vytvoření motivačních dopisů
  • Je dobré shrnout dohodnuté podmínky z pohovoru v následném mailu

Seminář JIC+: Jak na silné stránky a talenty

  • Gallup v roce 2015 provedl výzkum dopadu práce se silnými stránkami na 1,2 milionech zaměstnancích v celkem 49 tisících týmech ve 45 zemích
  • Odkaz na test CliftonStrengts finder
  • Talent = vrozený, přirozený způsob/vzor chování, myšlení a cítění, který může být produktivně využit pro náš pracovní a osobní život
  • Mezi lidmi, kteří se soustřeďí na rozvoj silných stránek je třikrát více těch, kteří tvrdí, že mají vysokou kvalitu života a šestkrát více těch, kteří jsou ve své práci angažovaní
  • Zamyslete se nad svými hodnotami, třeba díky Barrettovu testu hodnot
  • Ve výzkumu zjistili, že pokud firma aktivně pracuje se silnými stránkami zaměstnanců, tak dojde k následujícím změnám:

 Lidé, kteří pracují v oblasti svých talentů:

  • se těší na to, že půjdou do práce
  • mají více positivních než negativních interakcí se zákazníkem
  • mají lepší přístup k zákazníkům
  • říkají svým přátelům, že pracují ve skvělé firmě
  • toho každý den dosáhnou více
  • jsou positivnější, kreativnější a inovativnější

Jak se rozvíjet v oblasti HR?

Online | Sdílení zkušeností: Jak úspěšně zvládnout homeoffice

Tento zápis vznikl ze Sdílení zkušeností, které proběhlo 26. 11. 2020. Zúčastnili se zástupci z firem: ARTIN, spol. s r.o., Moro Systems s.r.o., Mathesio s.r.o., Bamboolik s.r.o.

Jak udržet tým v době online pohromadě a spojený?

  • Díky homeoffice řadě lidem chybí osobní kontakt, možnost se fyzicky potkávat a jen tak si popovídat u oběda či kávy, což je klíčové pro udržení týmu pohromadě.  

  • Při plánování aktivit je důležité se zamyslet na tím, co lidi spojuje a spojovalo před COVIDem navzájem.

  • !Doporučení: impulzivní přístup = ptát se lidí, co je motivuje, co by se jim líbilo – získat co nejvíce vstupů od zaměstnanců. Jelikož je těžké najít jedno společné téma pro celou firmu – roztříštit aktivity do týmů a lidem nabídnout „kafeterii“ možností.

    • !Best Practice:

      • vymezit si čas na „pokec“ – prvních 10 min. meetingu (cca 10 % času online callu)

      • platformy pro komunikaci – MS Teams, Slack, Mattermost

      • virtuální svět 3D – hubs.mozilla 

      • akce pro zaměstnance: společný kvíz, hry, diskusní místností (aby si každý mohl najít to své a jakou zábavu on preferuje

 

Jak udržet v době COVIDu firemní kulturu? 

  • Firemní kultura (pracovní prostředí, chování, hodnoty, cíle) stále nabývá na významu a ovlivňuje téměř každý aspekt firmy. 

  • V době krize by se mělo s lidmi daleko více komunikovat a zdůrazňovat co je ta přidaná hodnota, že pracují právě v této firmě (možnost růstu, osobní rozvoj, jistotu práce a atd.) 

  • Jak předat firemní kulturu nováčkovi

    • zřídit pracovního/kulturního buddy, který pomůže nováčkovi se začlenit do firemní kultury, i když to bude jen virtuálně 

    • doporučení pro Team leadera – pravidelné „rychlo“ cally otevírající a uzavírající pracovní den (jak se nováček má, na čem pracuje, zda je vše v pohodě) 

  • !POZOR – současná situace se dotkla základních lidských potřeb, což se odráží ve změně pracovních motivů. Je důležité zaměstnancům zdůrazňovat nemonetární motivy, být transparentní v komunikaci a nedovolit, aby si lidé vytvářely domněnky. 

  • „Storytelling“ - pracovat s lidskými příběhy. Co je motivuje být a pracovat pro konkrétní firmu a atd. 

 

Jak udržet zaměstnance motivované?  

  • Motivaci pracovníků, zejména v době krize a home-officů, významně ovlivňuje panující důvěra mezi lidmi, kdy nikdo nikoho nekontroluje 

  • Důležitou roli také hraje pochopení současné situace a vycházení si vstříc rodinným a osobním potřebám (výuka s dětmi, potřeba uvařit oběd a atd.) 

  • Jak udržet nadšení a motivaci mezi zaměstnanci?

    • Ptát se lidí, co jim dělá radost a nakopávat jim tak energii

    • Chválit se, oslavovat drobné úspěchy a mít radost z maličkostí

    • Být přirozený a sdílet s ostatními, jak vy to máte a jak současnou situaci zvládáte

    • Komunikovat smysl a účel práce – pokusit se propojovat s vyšším smyslem a zdůrazňovat přesah firmy (např. impact na životní prostředí) 

    • Zaměřovat se na charitativní aktivity – aby lidé viděli vyšší a hlubší smysl 

    • Zřídit psychologickou poradnu – podpora pro zaměstnance