Splňte si své sny. Vyměňte korporát za vlastní podnikání
4. 10. 2016

Splňte si své sny. Vyměňte korporát za vlastní podnikání

Chtěl uskutečňovat vlastní sny, ne sny někoho jiného. To byl pro Vítězslava Centnera hlavní důvod k tomu, aby po patnácti letech odešel z farmaceutického korporátu a založil firmu EffiChem, která prošla programem JIC MASTER a doteď sídlí v Jihomoravském inovačním centru. A daří se mu, ačkoliv vyměnit jistotu stálého příjmu za neustále měnící se podnikatelské prostředí není nic jednoduchého. Co vám může při tomto nelehkém procesu pomoci? Například čtyři základní stavební kameny úspěchu, o kterých mluvil Vítězslav Centner během JIC Open Day.

1)      Plánujte strategicky

Každý asi ví, že bez plánů jen těžko dosáhne svých cílů. U podnikání to pak platí dvojnásob. Ovšem nestačí pouze přemýšlet nad tím, jaké služby nebo produkty bude zákazníkům nabízet, důležitou roli hraje dlouhodobé plánování do budoucna. „To, že chceme mít takový nebo makový produkt nestačí. Hlavní je uvědomit si, kde chceme být za zhruba tři až pět let,“ upozorňuje Centner.

2)      Budujte důvěru a vedení

Do tohoto kamene spadá osobní integrita, profesionální způsobilost a výsledky. Jako podnikatelé byste měli mít shodu v tom, co říkáte a co děláte (integrita), jinak vaše podnikání bude jen těžko stát na pevných základech. Musíte mít také určitou profesní způsobilost. „Je potřeba, abyste opravdu rozuměli tomu, čemu se věnujete. Aby vás lidé vnímali jako experty v oboru a nikdo tak nezpochybňoval vámi nabízenou službu nebo produkt,“ vysvětluje Centner. V neposlední řadě je dobré mít za sebou výsledky, které dokazují, že to, co děláte, má smysl - dokázali jste někomu pomoci a to znamená, že vámi nabízené služby fungují.

3)      Budujte tým a motivujte

K tomu, aby se vám v podnikání dařilo, potřebujete samozřejmě schopné lidi do týmu. Ale jak je najít? Centner upozorňuje, že byste se se měli zaměřit na jejich hodnoty. „Nevybírejte lidi jen podle toho, jak se vám zdají pracovití, nebo jaký dojem dělají u pohovoru. Ujistěte se, že jejich hodnoty se shodují s těmi firemními. Jinak bude vaše spolupráce jen těžko fungovat,“ říká Centner. Že se vám už podařilo najít ty správné zaměstnance? Pak s nimi musíte pracovat tak, abyste si je udrželi. Definujte si společně cíle, kterých mají dosáhnout, a průběžně je sledujte. Motivujte své zaměstnance, vytvářejte pozitivní atmosféru a dbejte na průběžnou a empatickou komunikaci. Jak zdůrazňuje Centner, je důležité, aby mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem probíhalo soustavné porovnávání vzájemných očekávání. Jen tak se dají případné neshody vyřešit včas.

4)      Buďte akční

Sníte o podnikání? Tak jděte do akce! „Začněte u sebe, nikdo jiný to za vás neudělá. Tlačte to dopředu a nikdy se nevzdávejte. Překonejte strach ze změny tím, že něco uděláte,“ radí Centner. A proč vlastně stojí za to se toho pustit a čelit podnikatelské nejistotě? „Korporát je jistota a závětří. Ale podnikání je svoboda, odpovědnost a fičák. Baví vás, co děláte, seberealizujete se a překonáváte překážky, které vám pomáhají dál růst,“ dodává Centner.