Jako founder a CEO děláte a
budete dělat sales. Prodáváte svou myšlenku a přitahujete k ní lidi. Každý nový člen týmu je důkazem, že vaši myšlenku koupil. Každý nový zákazník je důkazem toho, že je vaše myšlenka úspěšně prodejná. A platí to zejména v případě, že fungujete s
venture money. Pak sebe a svoji myšlenku prodáváte
investorům. Jestli pomýšlíte na exit, počítejte s tím, že ani tam se nevyhnete sales procesu.
Tady je 5 vět, které by (podle mne) měli mít každý CEO na seznamu zakázaných výroků
- „Nevím jakou máme pipeline.“
- „Já nedělám sales.“
- „Nezajímá mě nastavení odměňování obchodníků.“
- „Obchodní plán není moje věc.“
- „Sales managementu nepotřebuji rozumět.”
Doporučuji je
vyškrtnout jednou pro vždy z vašeho slovníku i z nastavení mysli, dát obchodu odpovídající pozornost a uvidíte, že vás to může nakopnout do nových výšin. A teď se pojďme podívat na to, proč...
První obchodník
„To se nedalo prodat,“ krčí rameny váš obchodník. „Vzal jsem si drahého obchodníka, a ten nic nepředvedl,“ stěžujete si hned poté. Přesně tomuto scénáři přitom základní obchodní strategií můžete zabránit. Spousta founderů věří, že k hotovému produktu stačí už jen nabrat někoho na prodej a je „vymalováno“. Existuje pravděpodobnost, že taková strategie vyjde. Jenže je dost mizivá, většinou se nic podobného neděje.
Co naopak funguje, je vyhrnout si rukávy a pustit se do toho sám/sama. Uvědomte si, kdo je zákazník, jak velký je trh a jaké máte možnosti se k zákazníkovi dostat. Zkoušejte, pivotujte, zjišťujte, která cesta k zákazníkovi je nejlepší. Hledejte synergie v ekosystému. Teprve až když tuto opakovatelně úspěšnou cestu, jak prodat svůj produkt lidem které neznáte máte, můžete ji začít předávat svému prvnímu obchodníkovi.