5 dilemat při spolupráci s kreativci. Jak je rozlousknout?
18. 2. 2019

5 dilemat při spolupráci s kreativci. Jak je rozlousknout?

První spolupráce s kreativcem s sebou může nést řadu dilemat. Od správného výběru vhodného partnera přes pochopení ceny za společný projekt až po nastavení realistických očekávání. S jakými nejčastějšími dilematy jsme se v uplynulých ročnících Kreativních voucherů Brno setkali a jak se k nim postavit?

1) Vybrat si agenturu nebo živnostníka?

Průzkumy napovídají, že celosvětově pracuje v kreativních průmyslech víc živnostníků než agentur. A k podobnému závěru dospělo i Mapování kulturních a kreativních odvětví v Brně z roku 2014. V moravské metropoli je to skoro osmdesát procent ze všech subjektů. Budete-li tedy stát před rozhodnutím, zda úkol svěřit do rukou firmy nebo živnostníka, jak se rozhodnout?

Obojí má své výhody i nevýhody. Živnostník jednotlivec může čerpat z nezávislosti na kolezích a nesvázané invence, kterou může do jednotlivých projektů dát. Nevýhodou ale může být jeho omezená kapacita – je jeden a jeho pracovní týden není nafukovací. Naopak agentury zvládnou větší objem práce, který můžou jednotliví pracovníci mezi sebe delegovat a zastoupit se. Víc u nich ale hrozí recyklace předchozích projektů.

2) Rychlé střílení nápadů nebo dostatek času na promyšlení?

Ani Karel Čapek nenapsal Válku s mloky za týden. Respektujte tedy čas, který potřebují kreativci k navnímání vaší firmy, služeb, produktů i zákazníků pro tvorbu nosného nápadu, na kterém budou zamýšlený projekt stavět. Zkušení tvůrci by vám měli být schopni časovou osu spolupráce dopředu nastínit.

3) Vyžadovat práci od stolu nebo v úzkém kontaktu se zákazníkem?

Znáte-li vaše zákazníky a máte-li jejich specifika sepsaná do person, tabulek nebo podrobné analýzy, je to skvělé. Nebojte se poskytnout všechny tyto podklady také kreativcům. Aby mohli dosáhnout skvělého výsledku, musí pochopit, pro koho onen výsledek tvoří. Vy jste sice zadavatelé, ale navržené produkty budou používat a na plánované kampaně reagovat vaši zákazníci.

Může se stát, že vás kreativci požádají o zprostředkování kontaktu s vašimi zákazníky. Umožněte jim to. Byť máte klientský průzkum hotový, můžou v něm chybět konkrétní aspekty, které jsou zrovna pro plánovanou kampaň důležité. A kreativci mívají zaběhnuté techniky, jak potřebné informace efektivně získat.

4) Sáhnout po inovaci nebo jistotě?

Chcete-li experimentovat a inovovat, nebojte se sáhnout po kreativcích, kteří se věnují volné tvorbě. Umělci zvyklí tvořit bez jakýchkoliv zábran můžou mít nejblíže k nápadům mimo zaběhnuté stereotypy. Máte-li ambice vydávat se neprobádanými cestami, může vás k nim podobná osoba přivést.

Je-li pro vás aktuální kreativní projekt první větší spoluprací s kreativcem, raději sáhněte po někom, kdo má zkušenosti s řadou klientů. Takový profesionál bude chápat vaše potřeby a provede vás celým procesem vzájemné spolupráce na základě předchozích zkušeností a osvědčených procesů snázeji.

5) Nestačí si na projekt pořídit potřebný software nebo angažovat nadaného studenta?

Je skvělé dát šanci začínajícímu talentu. Spolupráce může být oboustranně prospěšná – kreativec v počátcích své kariéry nabude první reference a firmu může taková spolupráce stát méně. Tento předpoklad ale nemusí vždy vyjít. Začínající kreativci nemusí mít příliš zkušeností s komunikací s klientem, případně vhled do byznysového světa, což může spolupráci zkomplikovat.

Stejně tak analogicky funguje, že ne každý, kdo má fotoaparát, je fotograf. Ano, kreativci pro svou práci potřebují nejrůznější techniku či software dostupný i laikům. Jejich vlastnění ještě ale automaticky neznamená, že s nimi umí pracovat dobře a dosáhnout s jejich pomocí kvalitních výstupů. Nečekejte od svých zaměstnanců zázraky, když jim pořídíte Photoshop, ani nevybírejte potenciální spolupracovníky pouze podle ceny. Procházejte si jejich předchozí realizace a zajímejte se o reference.

Firmy se do programu Kreativní vouchery Brno mohou registrovat do 12. února 2020.