6. 2. 2023
Chraňte své duševní vlastnictví
Praxe ukazuje, že více než 80 % startupů nemá duševní vlastnictví správně ošetřeno. Začínající podnikatelé se přirozeně věnují řešení produktů, hledání prvních zákazníků nebo marketingu. Ochrana duševního vlastnictví je na druhé koleji. A přitom právě na ní může ztroskotat i sebelepší nápad s globálním potenciálem.
Téma ochrany duševního vlastnictví se do popředí zájmu často dostává až ve chvíli, kdy firma začíná řešit externí investice. Pro drtivou většinu investorů je toto téma totiž naprosto klíčovým faktorem. Pokud firma například nemá správně nastavené smlouvy s dodavateli (např. s programátory), či některé podstatné licenční smlouvy chybí úplně, může být velmi rychle po investici.
Tímto termínem označujeme všechna výhradní práva k výtvorům, které jsou výsledkem procesu lidského myšlení, tvořivosti nebo zkoumání. Dělí se v podstatě na dvě kategorie: autorské právo, které zahrnuje literární a umělecká díla (a spadají sem i počítačové programy) a průmyslové vlastnictví, kam patří patenty, ochranné známky, užitné nebo průmyslové vzory, označení původu a další.
Co je duševní vlastnictví
Tímto termínem označujeme všechna výhradní práva k výtvorům, které jsou výsledkem procesu lidského myšlení, tvořivosti nebo zkoumání. Dělí se v podstatě na dvě kategorie: autorské právo, které zahrnuje literární a umělecká díla (a spadají sem i počítačové programy) a průmyslové vlastnictví, kam patří patenty, ochranné známky, užitné nebo průmyslové vzory, označení původu a další.
Duševní vlastnictví
Autorská a osobnostní práva
→ výhradní práva k výtvorům, které jsou výsledkem procesu lidského myšlení, tvořivosti nebo zkoumání
→ zahrnuje literární a umělecká díla, software, grafické výstupy, fotografie, videa, databáze, různorodé dokumenty atd.
Průmyslové vlastnictví
Ochranná známka → zamezuje zneužití názvu například ze strany konkurence. Stejně tak může ochránit i název produktu, softwaru, služeb, doménového jména apod.
Průmyslový vzor → chrání originální vzhled hmotného produktu
Užitný vzor → ochrana technických řešení
Patent → přináší ochranu až 20 let (u léčiv až 25), patentované výrobky a technologie jsou vnímány prestižněji, jedná se o drahý a náročný proces
Autorská a osobnostní práva
Dá se říct, že na všechny výtvory, které vznikly lidskou činností, se vztahují autorská práva. To samé platí i pro aktivity v rámci fungování startupu, jako je software, grafické výstupy, fotografie, videa, databáze, různorodé dokumenty a podobně. Pokud vznikne autorské dílo v rámci pracovněprávního vztahu, jde o tzv. zaměstnanecké dílo. V tomto případě sice zaměstnanci zůstávají autorská práva k dílu, majetková práva ovšem přecházejí na zaměstnavatele.
U startupů bývá situace často složitější. Většinou totiž začínají jako uskupení kamarádů nebo kolegů bez pracovněprávního vztahu. Ti často na produktu (např. na softwaru) začnou pracovat dřív, než vyrazí na živnostenský úřad pro oprávnění k podnikání. Adekvátní vypořádání veškerých užívaných práv k duševnímu vlastnictví pak může být docela oříšek.
Abyste předešli nepříjemným překvapením v pozdějších fázích podnikání, myslete na autorská práva co nejdříve. Měli byste mít k dispozici alespoň základní „mapu“, podle které můžete autorská práva správně identifikovat. Pozornost věnujte i situaci, kdy máte externí dodavatele (typicky jde o programátory pracující tzv. „na fakturu“). Pokud neexistuje mezi startupem a dodavatelem adekvátní smlouva, hrozí, že startup od daného dodavatele potřebná práva k duševnímu vlastnictví nezíská. V horším případě pak může začít vznášet nepřiměřené požadavky.
Ochrana značky
S ochranou značky se poprvé setkáte už při volbě názvu. Ujistěte se o tom, že dané označení nemá už někdo zaregistrované jako ochrannou známku nebo že nejde o obchodní jméno jiné společnosti. Jakákoliv shoda (i v zahraničí) je totiž nebezpečná a může vést k soudnímu sporu.
Pokud se název prokáže jako originální, nový a použitelný pro označení nově vzniklé firmy, zvažte ochranu, kterou poskytuje ochranná známka. Ta zamezuje zneužití názvu například ze strany konkurence. Stejně tak může ochránit i název produktu, softwaru, služeb, doménového jména apod. Nepodceňujte dobrou ochranu brandu, ocení to i vaši potenciální budoucí investoři.
Když hledáte někoho, kdo podnikání rozumí
Máte vlastní produkt nebo službu? Věříte, že s ním můžete ve světě uspět? To dává smysl! A my vás v tom podpoříme. Pro začínajícího podnikatele máme vlastní konzultanty, pro pokročilého byznysmena zase zkušené experty z celé republiky. Jsme tu pro vás a jdeme s vámi do neznáma.
Pokročilé průmyslové vlastnictví
Pokud je váš startup technologicky zaměřený a váš produkt nebo služba unikátní a inovativní, jsou k dispozici také pokročilejší možnosti ochrany průmyslového vlastnictví. Konkrétně jde o průmyslový vzor (chrání originální vzhled hmotného produktu), o patent a o užitný vzor (ochrana technických řešení).
Užitný vzor je výrazně levnější než patent a zapsat ho můžete v řádu měsíců. Důvodem k podání užitného vzoru může být snaha o omezení konkurence. Ta si pak totiž nemůže vaše řešení patentovat (už nebude nové) a navíc si bude muset žádat o licenci k užitnému vzoru. Na rozdíl od patentu ale existují země, které tento způsob ochrany neuznávají, patří mezi ně i USA nebo Velká Británie.
Patent přináší o dost delší ochranu, maximální délka je 20 let (u léčiv až 25), zatímco užitný vzor v Česku platí jen 10 let. V neposlední řadě je důvodem pro patent i fakt, že patentované výrobky a technologie jsou vnímány prestižněji, a to jak zákazníky, tak potenciálními investory. Počítejte ale s tím, že žádost o patent (zvláště ten mezinárodní) je drahý a náročný proces. Dobře proto zvažte, jestli ho pro své podnikání opravdu potřebujete.
Tak jako tak zvažte konzultaci s odborníky, na které vás můžeme nasměrovat i my v JICu.
Autor článku
Veronika Štěpánková