ARTIN

„Chceme, aby se u nás lidi cítili dobře, protože si myslíme, že spokojený a odpočatý zaměstnanec odvede skvělou práci. Proto zaměstnancům nabízíme neomezenou dovolenou. Je to o důvěře a samozřejmě není tu nikdo, kdo by na půl roku zmizel a my na něm prodělali, to by to nešlo."

Jan Najvárek

spolumajitel firmy Artin

„Ahoj Tome, nechceš založit firmu?"„Ahoj Honzo, tak jo!", řekli si dva absolventi Fakulty elektrotechniky a informatiky VUT v Brně při jednom náhodném setkání v roce 1998. V červnu téhož roku (bylo to o tři měsíce dřív než americký Google) už byli Jan Najvárek a Tomáš Ondráček zapsaní v obchodním rejstříku firem pod značkou Artin. V průběhu let z ní vybudovali expandující podnik s řadou zvučných klientů, o kterém je slyšet nejen v souvislosti s kvalitou jejich práce, ale také díky jejich firemní kultuře. Přístup a filozofie Artinu se tak postupně propisuje jako vzor do dalších českých firem.

10 000 hodin práce, abyste byli dobří

Artin je vlastně zkráceným spojením pojmu Artifficial Intelligence, tedy oboru, kterému se oba zakladatelé věnovali už při doktorandském studiu. Zpočátku ale museli svého velkého koníčka uložit do šuplíku a počkat s ním na vhodnější dobu. Úkol číslo jedna byl vybudovat firmu a síť zákazníků. „Tehdy to bylo výrazně těžší než dnes. Zakázku jsme hledali i měsíce. Když jsme dali inzerát, že hledáme vývojáře, přišlo třeba padesát životopisů a všechny byly dobré. Dnes dáte inzerát a nepřijde nic nebo jeden životopis. Tehdy té práce nebylo tolik, bylo to všechno rozdané mezi tehdejší hráče a my jsme se museli prosadit," vzpomíná na začátky firmy Jan Najvárek.

Zpočátku měla firma jednoho klienta, který jí stačil. „Honza byl tehdy na dva roky v Kanadě, měli jsme tím pádem dvousměnný provoz. Já jsem pracoval dopoledne, Honza odpoledne po své práci. S časovým posunem to akorát vycházelo," pokračuje ve vzpomínkách Tomáš Ondráček. Když se ale Jan Najvárek z Kanady vrátil, přestal jim jeden klient stačit a museli hledat dál. První měsíce a roky si doslova oddřeli – pracovali „za pusu" pro malé klienty, které získávali všelijak. Využívali přitom i ty nejméně pravděpodobné skulinky na trhu. „Když například nějaká firma hledala zaměstnance, přijeli jsme na pohovor, ukázali jsme jim, že dané věci rozumíme. A potom jsme jim řekli, že pro ně chceme pracovat, ovšem ne jako zaměstnanci, ale jako firma," vzpomíná Tomáš Ondráček. Po menší krizi, kdy už chtěl Jan Najvárek podnikání vzdát z obavy, že neuživí rodinu, se ale firmě opravdu začalo dařit. Díky velké dřině a dobrým referencím od menších firem se objevil první velký klient – firma Hewlett-Packard. K zákazníkům Artinu ostatně patří dodnes, stejně jako T-Mobile, který následoval hned poté. „Asi to není moc sexy, ale musíte si to opravdu oddřít, obětovat té práci 10 000 hodin a pak budete dobří," dodává Jan Najvárek. Po prvních čtyřech letech přešlapování firma konečně začala růst. Z podniku o čtyřech lidech je dnes podnik s 315 zaměstnanci a se třemi pobočkami – v Brně, Praze a Bratislavě.

Když firma roste

Spolu s rychlým růstem firmy byli Tomáš a Jan postaveni před velkou výzvu: přizpůsobit změnám také vedení firmy. A právě v tento moment pomohl JIC. „Jinak se vede firma s dvaceti, jinak pak firma s dvěma stovkami zaměstnanců. My jsme si zpočátku neuvědomovali, jak moc důležitá je firemní kultura, nějaké společné nastavení mysli a hodnot. Když to tak není a někde to jde třeba jen trochu šejdrem, začne se vám to dřív nebo později rozpadat pod rukama. A dá spoustu energie, udržet celý ten organismus pohromadě. To se nám stalo s pobočkou v Praze," vzpomíná Tomáš Ondráček. Tamní zaměstnanci šli myšlenkově jiným směrem, Artin nakonec celou pobočku v roce 2015 prodal a vybudoval novou. S těžkým rozhodováním Tomášovi a Janovi pomohli naši experti. Společné rozhodnutí bylo nakonec správné – z prodeje pražské firmy vznikla oboustranně výhodná situace. Obě firmy fungují, díky (dnes už) odlišnému zaměření si vzájemně nekonkurují a mají dobré vztahy.

KISS 

JIC také Artinu pomohl zavést princip KISS – neboli Keep it stupid simple. Znamená to, že je-li něco jednoduché, má velkou šanci, aby to fungovalo. „Snažíme se tuto poučku vyznávat ve všem, co děláme. Píšeme jednoduchý kód, neděláme složité firemní procesy, spousta věcí je tady na domluvě. Když člověk potřebuje novou tužku, přijde a normálně si o ni řekne. Nemusí kvůli tomu vyplnit formulář P27A," říká s úsměvem Tomáš Ondráček.

DOORS

V Artinu také razí vlastní filozofii DOORS. Jedná se o zkratku několika hodnot, které tu rozhodně nejsou jen prázdným heslem: důvěra, otevřenost, odvaha, rozvoj a spolehlivost. „Chceme, aby naši lidé měli odvahu zkoušet nové věci. Odvahu dělat chyby. Nepeskujeme je za to, že chybu udělají," vysvětluje jednu z hodnot Jan Najvárek. Důvěra je ve firemní kultuře neméně důležitá – Artin totiž před třemi lety (jako jedna z prvních firem v České republice) začal svým zaměstnancům nabízet neomezenou dovolenou. „Zní to idealisticky, ale funguje nám to. Chceme, aby se u nás lidi cítili dobře, protože si myslíme, že spokojený a odpočatý zaměstnanec odvede skvělou práci. Je to o důvěře a samozřejmě není tu nikdo, kdo by na půl roku zmizel a my na něm prodělali, to by to nešlo," dodává Jan Najvárek.

I vyúčtování za telefon může být chytré

Firma Artin se postupně transformuje na skupinu Artin, její záběr je široký a její aktivity se dále rozrůstají. V současnosti má asi 200 aktivních projektů. Zaměřuje se především na custom development, tedy zakázkový vývoj. Svým zákazníkům – mimo jiné bankám, pojišťovnám nebo telefonním operátorům – vymýšlí software na míru. „Díky našemu systému tak například telefonní operátor může svým zákazníkům nabídnout výhodné tarify. Software totiž vypočítá, co všechno je možné nabídnout, i danou slevu. Zároveň dodáváme třeba systém, který z hromady dat dokáže vypočítat, jakou částku ve finále vidíte na svém vyúčtování za telefon," vyjmenovává Tomáš Ondráček.

Roboautem na výlet a senzory do vlaků

Vedle této činnosti ale Jan Najvárek i Tomáš Ondráček zůstali věrnými nadšenci robotiky a umělé inteligence a právě v této oblasti se snaží „udělat zářez" do světového výzkumu a vývoje. V jejich dílně ostatně také vznikl projekt robotického auta. Nejedná se přitom o hudbu daleké budoucnosti. Jejich auto už umí bez řidiče projet předem naplánovanou trasu. Nově (a úspěšně) se v Artinu zabývají také vzdáleným řízením (teleoperací) přes mobilní datovou síť a internet. „Už jsem takto například vyzvedl svého syna v Tišnově před domem a povozil ho po tišnovských ulicích. Seděl jsem přitom celou dobu tady v Brně," říká s úsměvem Tomáš Ondráček a dodává, že byl v autě i záložní řidič, aby byla zkouška naprosto bezpečná.

Artin také spolupracuje s firmou Valeo, které pomáhá s testováním chytrých senzorů. Momentálně také vzniká prototypový systém pro řízení vlaků, díky kterému se dost možná sníží počet železničních nehod. Senzory umí včas zachytit překážky na trati a upozornit strojvůdce na problém. „Jsme maličký tým, nemáme ambici roboauta vyrábět, ale do budoucna určitě chceme dodávat technologie, které jsou pro tuto oblast potřeba," dodává Jan Najvárek.

Uděláme z Brna Silicon Valley České republiky a třeba i Evropy

Mezi klienty Artinu najdete všechny tři velké české operátory, velké banky a pojišťovny ČSOB, Českou spořitelnu, Komerční banku, Allianz, firmu ŠKODA, ČEZ a spoustu dalších – mimo jiné třeba také Světovou organizaci skautského hnutí. Obchodníky přitom firma nemá a většinu zakázek získává díky Word of Mouth marketingu – lidově řečeno díky doporučení „per huba". „V Brně je pohoda. Na jižní Moravě se nám daří a máme ji rádi. Praha je náhorní plošina, my jsme údolí. A máme proto takový neskromný cíl – udělat z Brna Silicon Valley České republiky a třeba i Evropy," dodávají s úsměvem majitelé firmy.

 

Roboautem na výlet

21 let

působí firma Artin na trhu

315

lidí pracuje na všech pobočkách firmy

248 milionů Kč

takový obrat měla firma v roce 2018

ARTIN

ARTIN je společnost poskytující profesionální služby v oblastech softwarového vývoje a integrace, quality assurance, supportu a konzultací. Dlouholeté zkušenosti z těchto oblastí se jí daří úspěšně uplatňovat v různých segmentech trhu jako jsou telekomunikace, pojišťovnictví a finančnictví, průmyslová výroba, služby, zpracování odpadu a logistika. Služby dodává v některém z režimů FixTime/FixPrice, Bodyshop nebo Outsourcing. Působí v České republice i v zahraničí – zejména na Slovensku, v Rakousku, Švýcarsku a Kanadě.

www.artin.cz/