Evropa začala bojovat proti plánovanému zastarávání

Plánované zastarávání trápí spotřebitele a planetu už pěknou řádku let. Vytváří odpad, vede ke zbytečnému utrácení peněz, vyvolává v lidech frustraci, snižuje důvěru ve značky a vede k úbytku tradičních řemesel. Dlouho se zdálo, že se budeme muset smířit s tím, že mobil nám vydrží jenom dva roky a po prvním náznaku poruchy budeme muset koupit nový, protože nepůjde opravit. Zdá se však, že se blýská na lepší časy.

Problematikou plánovaného zastarávání se začala zabývat Evropská unie: v roce 2016 byla vydána studie Delší životnost produktů: přínosy pro spotřebitele a firmy. Od roku 2017 pracuje Evropská komise na vytvoření přísných pravidel, která mají omezit plánované zastarávání v elektronických výrobcích. Výrobci budou muset zaručit, že jejich výrobky budou opravitelné, budou muset prodloužit záruku na software, označovat výrobky informací o očekávané délce životnosti a zveřejňovat, jak dlouho produkty daného typu vydrží.

Francie je průkopník

Francie se stala první evropskou zemí, která chce nekalou praktiku krátké životnosti produktů ukončit. V roce 2015 schválila zákon, který postihuje firmy, jež používají principy plánovaného zastarávání, trestem odnětí svobody na dva roky a pokutou 300 tisíc euro. Ve stejném roce vznikla nezisková organizace Halte à L’Obsolescence Programmée (Konec plánovanému zastarávání), která v roce 2017 na popud nespokojených spotřebitelů podala soudní stížnost na výrobce tiskáren Epson a na firmu Apple. Případy se u soudu doposud projednávají. 

V Česku se řeší cirkulární ekonomika

Doposud se v Česku mluvilo hlavně o tématu cirkulární ekonomiky. Tento typ ekonomiky vybízí k opakovanému používání zdrojů, výrobě dlouhotrvajících produktů, opravitelnosti a druhotnému využití zdrojů, jak jsme psali v tomto článku. Ministerstvo životního prostředí nyní zpracovává studii Cirkulární Česko 2040 a také akční plány udržitelného rozvoje. Problematice cirkulární ekonomiky se u nás soustavně věnuje Institut cirkulární ekonomiky, zatímco projekt Opravme Česko se snaží upozorňovat na plánované zastarávání a komunitní platforma Opravárna dokonce nabízí lidem možnost nechat si cokoliv opravit.

Slovo každého z nás se počítá

Na první pohled se může zdát, že změnit systém, ze kterého firmy profitují, bude nemožné. Jenže doba se mění. Podle Eurobarometru z roku 2014 chce 92 procent evropských spotřebitelů vědět více o životnosti produktu a dle CSR & Reputation Research (2016) by si 68 % lidí v Česku připlatilo za výrobek šetrný k životnímu prostředí.

Přístup k těmto informacím má ale dnes málokdo, a proto se většina českých spotřebitelů rozhoduje hlavně podle ceny. Pokud totiž uvidí v obchodě dva stejně výkonné výrobky s rozdílnou cenou, koupí si ten levnější. To, že jim výrobek vydrží kratší dobu, se nedozvědí. Podle Pascala Duranda, místopředsedy Zelených a Evropské svobodné aliance v EU, je pro úspěšný boj s plánovaným zastaráváním důležité, aby spotřebitelé měli plný přístup k informacím o životnosti produktů. 

Firmy sehrají důležitou roli

Pokud si firmy chtějí udržet své zákazníky, měly by se přizpůsobit jejich požadavkům. Některým firmám se to už daří. Francouzská firma Groupe SEB (prodávající výrobky značek Moulinex, Tefal a Rowenta) poskytuje desetiletou záruku na všechny produkty. Americký výrobce outdoorového oblečení Patagonia už 40 let podporuje opravu a recyklaci oblečení. Americký výrobce počítačů DELL se snaží vytvořit nejefektivnější způsob recyklace elektronického odpadu na světě.

Příklady se dají najít i u nás. Česká pobočka firmy IKEA se snaží starému nábytku vdechnout nový život skrze kampaň Druhý život nábytku. Firma KOMA Modular vyrábí modulární budovy, které jdou rozložit a znovu složit jinde. Copymat zákazníky nevybízí k nákupu tiskáren, ale pronajímá jim přístroje a zajišťuje jim podpůrný servis.

Život po konci plánovaného zastarávání

Pokud se Evropské unii podaří prosadit zákony týkající se plánovaného zastarávání, bude to mít pozitivní dopad na mnoho oblastí. V prvé řadě se obnoví sektor opravářství a vzniknou tak nová pracovní místa. Spotřebitelé budou mít lepší informace o výrobcích a budou se moci lépe rozhodovat, co si koupí. Firmy, které budou nabízet kvalitní výrobky s dlouhou životností, mohou očekávat, že si u svých zákazníků získají důvěru. Jak se to ostatně podařilo značkám jako Groupe SEB nebo Patagonia. Šetrnější přístup k primárním zdrojům a zamezení tvorby odpadu prospěje také naší planetě.

Jak plánované zastarávání jednou provždy ukončit

K tomu, aby bylo dosaženo hmatatelné změny, bude potřeba:

1)   Zvýšit povědomí veřejnosti o plánovaném zastarávání.

2)   Informovat spotřebitele o životnosti produktů.

3)   Přimět firmy, aby nabízely produkty, které vydrží a půjdou opravit.

4)   Podpořit sektor oprav.

5)   Přejít na cirkulární a sdílenou ekonomiku.

První kroky v boji proti plánovanému zastarávání podnikla Evropská unie. Co nás čeká dál, to může ovlivnit každý z nás. Čím začnete vy?

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.

Naše stránky používají soubory cookies. Informace o tom, co jsou soubory cookies a jak vyloučit jejich používání, naleznete zde. Ze souborů cookies vyčteme i některé informace o tom, jak naše stránky používáte a tyto informace nám slouží ke zlepšování a k vytváření statistik o užívání webu.

Byli bychom rádi, abychom s vámi zůstali v kontaktu i poté, co opustíte naše stránky. Proto vás žádáme o souhlas s předáním vašich údajů společnostem Facebook a Google s cílem zobrazení reklamy.

Zásady zpracování Prohlášení o užívání souborů cookies