6 tipů, jak ověřit nápad
22. 9. 2021

6 tipů, jak ověřit nápad

Jedním z největších strašáků při vývoji produktu je vytvořit něco, co nikdo nechce. Vložíte čas i peníze do vývoje produktu, abyste nakonec zjistili, že o něj není zájem. A existují způsoby, jak si ověřit, že váš nápad bude fungovat. Podívejte se s námi na ty, které byste podle našich expertů Víti Hanáka a Jakuba Bůška měli znát.

Jedním z největších strašáků při vývoji produktu je vytvořit něco, co nikdo nechce. Vložíte měsíce (někdy i roky) do vývoje a nakonec zjistíte, že o váš produkt není zájem. Nikdo ho nepotřebuje, nikoho nezajímá, prostě se na trhu nedokáže prosadit. Ano, můžete namítnout, že chybami se člověk učí, ale asi málokdo chce být znám jako objevitel slepých uliček. O to víc, když existují způsoby, jak zjistit, která ulice nikam nevede. Tak se na ně pojďme podívat.  

4 fáze ověření

Ověření produktu tvoří čtyři základní fáze. Teprve ve chvíli, kdy za sebou budete mít úspěšně všechny čtyři, můžete si být jisti, že do vývoje stojí za to investovat čas a peníze. Takže ultimátní poučkou je – neztrácet čas. Neznamená to, že byste měli ověřování odbýt. Naopak, je potřeba ho dělat pečlivě – ale spíše formou intenzivních iterací – tedy častého opakovaní. Narazíte, opravíte, ověřujete znovu.

Jak ověřit nápad?

Existuje řada metod, které pro ověření nápadu můžete použít. Každá z nich má své výhody i nevýhody. Proto je důležité vybrat ty správné a zároveň nezůstat jen u jedné, ale zkombinovat je. I díky tomu pak získáte komplexnější pohled. Tak pojďme na ně.

1. Průzkum od stolu

Nejdřív se podívejte na již existující data. Tato metoda je efektivní a levná. Tedy pokud budete hledat data, která vám poskytnou relevantní informace. Hledejte informace o konkurenci, využijte Český statistický úřad, studieprůzkumy, které už někdo publikoval, podívejte se i na sociální sítě. Průzkum od stolu vám pomůže udělat si rychle obrázek o současné situaci na trhu.

2. Rozhovory se zákazníky a kvantitativní průzkumy

Rozhovory se zákazníkyprůzkumy jsou oblíbeným a účinným způsobem ověřování. Rozhovory jsou nástrojem pro vytvoření hypotéz. Snažte se ptát vašich potenciálních zákazníků na to, jak řeší v současnosti problém, který adresujete vaším produktem. Zkuste se bavit s lidmi, kteří nejsou vaši kamarádi nebo rodina. Získáte tak lepší, nezkreslená data. Ptejte se nejdřív na to, jak daný člověk řeší problém v současnosti, až potom mu ukažte své řešení.

Kvalitu je potřeba doplnit i kvantitou. Takovým průzkumem (například dotazníkem) pak ověřujte hypotézy, které jste získali díky rozhovorům. Používejte nástroj, který je pro respondenta přívětivý. Nám se osvědčil Typeform nebo Survio. Pokud jste už dělali rozhovory, nepoužívejte příliš mnoho otevřených otázek, obtížně se z nich totiž dělají závěry. Naopak se soustřeďte na otázky, na které respondent odpovídá hodnocením na škále, stupnici. Třeba od jedné do pěti. Díky tomu pak zjistíte, které vlastnosti produktu jsou pro něj důležité. Pokud získáte odpovědi od alespoň 200 respondentů, budete mít před sebou kvalitní vzorek, na který už se můžete spolehnout.

3. Výsledky vyhledávání

Snadný způsob, jak zjistit možný zájem uživatelů o váš produkt, je podívat se na výsledky online vyhledávání. Tato metoda spočívá v tom, že pomocí nástrojů, jako je Semrush nebo Google Trends, zjistíte, kolik lidí každý měsíc vyhledává určité fráze online. Vzpomeňte si na sebe, když jste něco řešili. Nejdříve ze všeho jste to pravděpodobně hodili do Googlu.

Tato metoda je rychlá a levná a poskytne vám obecnou představu o tom, zda může být o váš produkt na trhu zájem.

4. A/B testování

Jednoduše řečeno jde o testování dvou variant jednoho produktu. S pomocí A/B testování zjišťujete například, které vlastnosti produktu jsou pro vaše zákazníky důležité. Pokud nemáte možnost testovat online, ukažte potenciálnímu zákazníkovi dvě varianty nebo vlastnosti produktu a nechte ho si zvolit. A samozřejmě se ho zeptejte, proč by volil právě tu danou variantu.

V online prostředí můžete využít sofistikovanějších nástrojů. A využívají ho zejména markeťáci. Třeba v online kampaních nebo v newsletterech. Kampaň pak existuje ve dvou variantách, ve kterých můžete zobrazit vždy jednu klíčovou vlastnost produktu. Pak máte možnost sledovat proklikovost jednotlivých reklam. A/B testování je využitelné v mnoha formách – můžete testovat vzhled a text vašeho webu, barvu produktu nebo třeba fotku pro svou kampaň. Důležité je soustředit se vždy pouze na jednu proměnnou. Tím zajistíte relevanci výsledků.

5. Testování s pomocí landing page

Pokud máte tu možnost, zvažte využití landing page. Jedná se o jednoduchou webovou stránku, na které prezentujete svůj produkt nebo službu. Tuto metodu můžete použít i ve chvíli, kdy produkt ještě fyzicky nemáte. Cílem je zjistit zájemsledovat interakce uživatelů.

Návštěvníky na stránku můžete dostat opět pomocí placených kampaní nebo s využitím dalších kanálů, jako jsou skupiny na Facebooku nebo LinkedInu, mailing, influenceři apod. Dbejte na to, aby webová stránka měla jasný call to action – tedy výzvu k akci. Návštěvník musí na vašem webu vědět, co má udělat. Má se registrovat k předobjednávce? Zadat kontaktní údaje? Odpovědět na dotazník? Pro vytvoření jednoduchého webu můžete použít wordpress, který je zdarma, případně pak sofistikovanější WebFlow či české SolidPixels.

Sledujte data, která vám řeknou, jak se zákazníci na vaší landing page chovají. Využívejte heatmapy, které mapují chování zákazníka na vašem webu. Výborné zkušenosti máme se Smartlook nebo HotJar. Propojte web s analytickým nástrojem Google Analytics, abyste získali další data.

6. Testování prototypu a MVP

Prototyp je váš produkt převedený do konkrétní podoby. Místo toho, abyste měli jen mlhavou představu o tom, co chcete nakonec vytvořit, vytvoříte něco hmatatelného.

Prototypy se mohou lišit velikostí i tím, kolik času a úsilí do nich vložíte. Může to být jednoduchý náčrtek na papíře nebo něco funkčnějšího a interaktivnějšího. Hlavní výhodou prototypu je, že vám pomáhá komunikovat s potenciálním zákazníkem. Lépe si s ním ověříte své hypotézy a navíc díky němu můžete sledovat také to, jak by produkt zákazníci reálně používali.

Ve startup spíku nemůžete emvépéčko minout. Jedná se o „Minimum Viable Product“, tedy produkt s minimální možnou funkcionalitou. Je to tedy ta nejzákladnější verze zamýšleného produktu, která uživateli poskytuje nějakou hodnotu. MVP se často používá k ověření trhu, aby se otestovala úroveň zájmu uživatelů o produkt a jejich interakce s ním. Snažte se designovat MVP tak, abyste otestovali hlavní hodnotu, kterou má uživateli přinášet finální verze. Pokud vyvíjíte komplexní, nákladný produkt, postupujte po krůčcích, postupně svůj MVP vylepšujte a znovu testujte.

Výčet metod, které jsme pro vás popsali, rozhodně není konečný. Ale vybrali jsme pro vás ty, podle nás, nejužitečnější. Ze zkušenosti víme, že opravdu každý produkt se vyplatí ověřovat – šetří to čas, peníze a také zklamání z nepovedeného vstupu na trh. A to může být pro mnoho – do té doby motivovaných – podnikatelů konečná. Zvolená forma testování je však pouze na vás a fantazii se meze nekladou.