Virtuální a rozšířená realita už nejsou sci–fi. Startupů, které se jim věnují, stále přibývá
8. 6. 2016

Virtuální a rozšířená realita už nejsou sci–fi. Startupů, které se jim věnují, stále přibývá

Změnu ve vnímání vlastní reality můžete zažít díky virtuální a rozšířené realitě. O co jde? Virtuální realita (VR) kompletně nahrazuje tu skutečnou simulovaným prostředím, do kterého vás přenese díky speciálním brýlím nebo helmě. Uživateli se tak dostává trojrozměrného zážitku, čehož se využívá v počítačových hrách, u trenažérů apod. Rozšířená realita (AR) je pak kombinací skutečného světa a digitálních informací, které jej doplňují. Použít se dá třeba v různých mobilních aplikacích, například když se chcete podívat, jak by nová sedačka vypadala ve vašem obýváku.

Velký startupový boom

O tom, že budoucnost spatřuje ve virtuální realitě stále více startupů, svědčí statistiky o jejich strmě narůstajícím počtu. Podle společnosti Tracxn množství startupů zaměřujících se na VR narostlo v roce 2014 o 109,5% ve srovnání s rokem 2013. A to především poté, co byl v březnu 2014 odkoupen Oculus, výrobce headsetů pro vnímání VR, zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem. I přes velký boom v tomto odvětví ale nejsou technologie spojené s VR či AR mezi lidmi prozatím příliš známé. Jak poukazuje Frost & Sullivan, o existenci AR neslyšelo v roce 2015 v Severní Americe celých 76% lidí z více než 1500 respondentů. Přitom z těch, kteří AR znají, uvedlo 38%, že by produkty zaměřené na AR určitě využívali, pokud by k tomu měli příležitost. 

Řekněte zákazníkům, co chtějí

Steve Jobs kdysi řekl: „Lidé obecně nevědí, co chtějí a to až do té doby, dokud jim neukážete něco, o čem nikdy nepřemýšleli.“ To platí i pro VR a AR, které se stále vyvíjí a potrvá ještě několik let, než se stanou běžnými pro spotřebitele. Podnikatelé proto mají stále velkou příležitost k tomu, aby toto odvětví mohli nějakým způsobem tvarovat a ukázat lidem, co že to vlastně chtějí. Vybrat si přitom mohou prakticky z jakéhokoli oboru, VR i AR se totiž dají využít opravdu všude – ve filmu, vzdělávání, marketingu, cestování, zdravotnictví atd. Že je při rozjezdu podnikání v obou realitách rádi podpoří i fanoušci těchto technologií, potvrzují statistiky Tracxnu: většina financí poskytnutých startupům pro začátek jejich podnikání v oblasti VR a AR přišla právě od uživatelů na tyto technologie zaměřených aplikací, sociálních sítí a herních studií. 

Až 150 evropských leaderů ve VR

A jak si na tom v oblasti VR stojí Evropa? Podle společnosti Greenlight VR více než dobře. Ta totiž zmapovala v roce 2015 na 150 významných a vlivných evropských firem zabývajících se VR. Tyto firmy pochází celkem z 20 různých zemí a jejich produkty by se daly rozčlenit do 18 kategorií. Greenlight VR tak upozorňuje, že je možné vybudovat v Evropě kvalitní VR společnosti a předstihnout v této oblasti Sillicon Valley. Podle Telegraphu je totiž právě VR spolu s umělou inteligencí nejsilnější evropskou stránkou v oblasti moderních technologií.

Startupy, které na to vsadily

Přinést virtuální realitu do škol se snaží například český Solirax. Tento krok by totiž znamenal revoluci ve výuce, která by se stala mnohem interaktivnější. Žáci by si v hodině biologie mohli například virtuálně osahat části lidské kostry. Tématikou rozšířené reality se pak zabývá třeba americký startup Magic Leap. Ten se již několik měsíců zpátky nechal slyšet, že nebude trvat dlouho a klasické počítače v jejich firmě nahradí virtuální displeje. Na důkaz svého tvrzení vypustili do světa netradiční video, na kterém z podlahy školní tělocvičny vyplouvá obrovská velryba. Nevěřící pohledy přihlížejících žáků mluví za své, a tak můžeme očekávat, že o této firmě ve spojitosti s rozšířenou realitou ještě uslyšíme. 

Takto vypadá virtuální velryba od Magic Leap:  


Virtuální a rozšířená realita jsou jedny z témat letošního JIC STARCUBE, který je nejdéle fungujícím českým akcelerátorem. Startupy si do něj můžou podat přihlášku do 7. srpna 2016. Od roku 2010 do JIC STARCUBE vstoupilo už 72 startupů. Týmy procházejí třemi měsíci nabitými poznatky, workshopy, setkáváním s mentory a napojení na globální technologické společnosti. Získávají výhody a finanční podporu na testování a prototypování, právní nebo daňové služby, marketing i uhrazení cestovného a ubytování. K úspěšným firmám, které akcelerátorem prošly, patří například GINA, Reservio nebo jeden z nejrychleji rostoucích startupů současnosti Kiwi (dříve Skypicker). Více informací o akcelerátoru najdete na stránkách www.starcube.cz.