Tipy z oblasti: Řízení firmy
19. 7. 2019

Tipy z oblasti: Řízení firmy

Firemní kultura

Přečtěte si pár myšlenek a tipů, které vzešly ze Sdílení zkušeností s našim expertem Milanem Pařilem. Sdílení se zúčastnili zástupci z firem Trigy, Dataweps, Purple Technology, Bamboolik, Flowmon, Appelis, Mathesio, Nenovision, Audified, Sewio, Evektor, CINK.

Firemní kultura nejsou jen benefity. Je to celková atmosféra, která vládne na pracovišti. Možná i vy se teď sami sebe ptáte: Jak funguje u nás?

Jak rozumět firemní kultuře
Není sporu o tom, že firemní kultura má vliv na dlouhodobý úspěch firmy a každý podnikatel by tomuto tématu měl věnovat pozornost. Na Sdílení zkušeností se podařilo účastníkům ji definovat jako „Soubor hodnot, které lidi ve firmě spojuje, způsob chování, vztahy na pracovišti a komunikace uvnitř firmy i navenek".

Inspirace je nejlepší nástroj k učení se
Pokud jako majitelé chcete vytvořit zdravou firemní kulturu, je třeba jít příkladem a být pro zaměstnance inspirací. Jak se lidově říká “ryba smrdí od hlavy”. Když nastavíte zdravou firemní kulturu, tak ji zaměstnanci přirozeně šíří dál a kultivují.

Mluvte často a o všem 
Výzkumy ukázaly, že až 73 % lidí nic neví o plánech, vizích a novinkách, které hýbou podnikem. (Ebrana, 2019). Každá firma by měla mít svoji vizi, misi, strategii a cíle, a toto je nutné zaměstnancům důkladně komunikovat. Vhodnými kanály pro šíření firemní kultury je třeba společná snídaně, newsletter nebo workshop.

Budování vztahů
Snažte se poznávat kolegy i po osobní stránce. Neformální popovídání u kávy v kuchyňce nebo u piva v restauraci je dobrou cestou. Můžete zorganizovat prázdninovou remote office, kdy se svými zaměstnanci intenzivně pracujete z netradiční kanceláře. Třeba firma Purple Technology pracuje v pronajaté vile u moře. Čím blíž poznáte svoje kolegy a podřízené, tím spíš se vytvoří hlubší vztah. A dobré vztahy jdou ruku v ruce se zdravou firemní kulturou.

Můžeme mít pravidla a zároveň být svobodní?
Většina z nás touží v práci po svobodě a důvěře. Hodně firem teď přichází na to, že tyto hodnoty jejich zaměstnance motivují nejvíce. Každá svoboda má ale hranice v odpovědnosti a svá pravidla. Bez nich by firma sklouzla do anarchie. Proto je dobré se zamyslet nad tím, jak v lidech vyvolat zodpovědnost za svoje chování a svoboda v práci nebude jen planým výkřikem do tmy. Pár tipů, jak nastavit řád a neomezovat svobodu:

  • Vysvětlete svým zaměstnancům, že čas si mohou organizovat podle sebe. Ostatní kolegové ale musí jasně vědět, kdy a kde jsou k zastižení.
  • Dodržujte vzájemné sliby. Bez rozdílu. Ať jste majitel, vývojář nebo stážista.
  • Respektujte svoje podřízené a oni budou respektovat Vás.
  • Jako majitel jděte příkladem svým zaměstnancům.

Pár tipů závěrem

  • Nechte zaměstnance se podílet na vytváření firemní kultury a dejte jim možnost ji kultivovat a rozvíjet.
  • Poslouchejte názory svých kolegů a dejte jim možnost se svobodně vyjádřit.
  • Dávejte si pozor na zamlčování důležitých informací svým zaměstnancům. Pokud jsou témata, která si musíte nechat pro sebe, jasně a transparentně to řekněte.
  • Vytvořte si soubor hodnot, které jsou nejvíce spjaté s vaší organizací. A vy i vaši zaměstnanci je budete žít.

 


 

Firemní cíle a metriky

Tyto zápisky vznikly ze Semináře JIC+ na téma Jak nastavit a pracovat s firemními cíli a metrikami?, které proběhl 22.1.2020.

"Když nevíme, kam jdeme, jak tam chceme dojí?"

"Bez dat jste jen člověk s názorem."

"Klíčové je vycházet z vize. Vize je obrázek budoucnosti, je to umění vědět to, co je zatím neviditelné."

Tipy:

 


 

Firemní vize

Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma firemní vize, které se konalo 17. července 2019. Sdílení facilitoval expert a seniorní konzultant Milan Pařil. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Mathesio, Evektor, Nenovision, EST Stage, KOGAA.

Co je to vlastně firemní vize? Co ji charakterizuje? Na to jsme se ptali na červencovém sdílení zkušeností. I když každý účastník si pod pojmem vize a mise představil něco jiného, shodli jsme se na tom, že je klíčové, aby každá firma měla definované následující, a je jedno, jak to interně pojmenujeme:

  • Smysl/poslání firmy – Proč firma existuje?
  • Identita – Co jsme za firmu? Jací jsme?
  • Ideální stav, ke kterému chceme dojít a jak tam chceme dojít

Proč je to důležité mít vytvořenou misi a vizi:

  • Pomáhá udržovat focus, "zostřuje smysl" 
  • Je to jeden z klíčových nástrojů pro vnitřní motivaci všech zaměstnanců
  • Je to nástroj, na základě kterého vznikají všechny firemní strategie a nastavují se cíle
  • Bez vize a mise (a následně strategie a cílů) je těžké sledovat, jestli a jak se firma někam posunuje

 Další tipy:

  • Vize i mise se neustále vyvíjejí. Nastavte si milníky, kdy ověřujete, jak vaše firma je nebo není v souladu.
  • Komunikujte vaše „proč“ a jací jste navenek. Pomůže vám to v komunikaci vaší značky a v přilákání těch správných lidí.
  • Vaši zaměstnanci jsou klíčoví. Zabezpečte, aby vaši zaměstnanci měli vizi i misi pod kůží, oni nejlíp vám pak pomůžou firmu posouvat tím správným směrem, který jste si vy jako majitel/majitelé zvolili. Díky tomu, že zaměstnanci budou sžití s vizí a misí, bude se jim snáz rozhodovat, a tím posilovat autonomie.

Jak pracuje s vizí a misí JIC?

Chcete vědět víc?