Na začátku našeho byznysu stála myšlenka smysluplného podnikání
13. 3. 2019

Na začátku našeho byznysu stála myšlenka smysluplného podnikání

Na počátku byl nereálný sen o využití dat z vesmíru a dva nadšení doktorandi. EU však zatahala za nitky, ruku přiložil JIC ENTER a dnes díky tomu česká firma World from Space může pomoci řešit městům, regionům a firmám lokální problémy.

 „Myšlenka smysluplného podnikání stála na úplném začátku našeho byznysu. Oba jsme se předtím věnovali změně klimatu a naším cílem bylo, abychom nejenom generovali zisk, ale také pomáhali společnosti připravit se na probíhající změny.“ 

spoluzakladatel firmy Jan Labohý

Nápad, který se nejprve musel strčit do šuplíku

Už v průběhu doktorandského studia zaměřeného na kartografii, geoinformatiku a dálkové snímání si Roman Bohovic pohrával s myšlenkou na podnikání. Uvědomoval si obrovský potenciál satelitních dat, háček byl však v tom, že tato data byla nesmírně drahá a používala je pouze armáda a univerzity. Na nějakou dobu proto musel myšlenku uložit do šuplíku. Netrvalo však dlouho a o podnikání se začal bavit s Janem Labohým, doktorandem z oboru environmentálních studií, se kterým spolupracoval ve vzdělávací organizaci Česká cesta.  

Oba se zabývali změnou klimatu. Zatímco Roman ji zkoumal na akademické půdě, Jan se jí věnoval v neziskovém sektoru. Diskutovali, přemýšleli a společně snili o založení firmy, která by světu pomohla adaptovat se na měnící se prostředí. Když EU uvolnila přístup k datům z družic Sentinel evropského programu Copernicus, neváhali, založili firmu a na podzim roku 2017 se přihlásili do programu JIC ENTER.

Trnitá cesta na trhu satelitních dat

Začátek podnikání ale taková legrace nebyla. Čerstvě kovaní doktorandi si totiž mysleli, že přijdou na nezorané pole. O to větší překvapení bylo, když zjistili, že na trhu se již pohybuje mnoho firem vyvíjejících obdobné produkty, jen o sobě nedávají vědět. Nenechali se však odradit, vytvořili byznys model a začali hledat první klienty.Zemědělcům chtěli poskytovat jednoduché a srozumitelné informace o stavu půdy a upozorňovat je na místa, která dosahovala nízkých výnosů.

 „Největší úskalí je, že nikdo neví, kde všude se dají data použít. Každý hledá, najde možnost a snaží se ji rozšířit a monetizovat. My sice víme, jak data využít, ale zase ne všechno má byznysový potenciál.“

spoluzakladatel firmy Roman Bohovic  

Vzhledem ke zpoždění, které mají čeští zemědělci v adopci technologií oproti západní Evropě ale tuto oblast postupně upozadili a vrhli se do spolupráce se státní správou. Díky satelitním datům získala města lepší přehled o tom, kde prioritně sázet pouliční zeleň a jak změnit management parků. Ale ani státní správa se po půl roce neukázala jako ideální obchodní partner, tedy pokud člověk nemá trpělivost roky vyjednávat, což většinou podnikatelé nemají. Roman s Janem se proto rozhodli zaměřit se více na prodej firmám. Dnes pracují mimo jiné na produktu, který by pojišťovnám pomohl s vyhodnocováním zemědělských a lesnických škod a se zaváděním nových druhů automaticky vyhodnocovaných pojištění.

Všechny cesty vedou do (Říma) JIC

V prvním roce podnikání si zakladatelé firmy World from Space potřebovali otestovat různé zákaznické segmenty a vyzkoušet si, co funguje a co ne. Mnoho expertů na satelitní data sice v JIC nenašli, na dobu šesti měsíců však získali podnikatelské zázemí. „Přijetí do programu JIC ENTER nás nakoplo. Předtím jsme se potkávali po kavárnách a doma s počítačem, ale každodenní docházení do coworku nás přinutilo, abychom na nápadu začali pracovat naplno a systematicky,“ říká Labohý.

Díky programu se nadšenci do satelitních dat postupně dozvídali o podnikání. Setkávali se zkušenými mentory, kteří jim pomáhali vybudovat firmu od píky. Na networkingových akcích se seznámili s lidmi, se kterými začali spolupracovat, a JIC je propojil s mnoha zajímavými firmami. „Bez JIC to nejde,“ dodává Roman, který kromě JIC ENTER absolvoval v minulosti také podnikatelskou přípravku Chci podnikat. I přesto, že většina schůzek a jednání se odehrává v Praze, svou kancelář mají v Brně. Jihomoravský region se podle zakladatelů firmy rozvíjí a najde se tu spousta společností na evropské a světové úrovni.

Z Brna do světa

Jako každý správný startup chce World from Space rychle vyrůst a sní o tom, že prorazí na evropský trh. K tomu jsou však potřeba hlavně dvě věci – lidé a peníze. Zatím na vývoji produktů pracuje hlavně Roman a Jan, i když už spolupracují s několika externisty. Jednotlivé produkty chtějí vyzkoušet na českém a slovenském trhu a postupně přejít do Polska a Německa.

„Vidíme, že spousta věcí se dá budovat postupně, ale v našem sektoru se všechno musí udělat rychle. Když budeme pomalejší, za chvíli tu nebudeme,“ upozorňuje Labohý. I proto se pouštějí do hledání investora, který jim poskytne finance na vývoj produktu, expanzi do zahraničí a nábor nových kolegů.

 

World from Space je mladá brněnská firma inkubovaná v JIC. Poskytuje městům, regionům a firmám srozumitelné informace ze satelitních dat z družic Sentinel evropského programu Copernicus.  Pomocí informací o aktuálním stavu a změnách v oblastech vegetace, sucha, infrastruktury a hospodářských aktivit svým klientům pomáhá řešit lokální problémy. Firmu založil Roman Bohovic a Jan Labohý. World from Space je jeden ze dvou  prvních startupů, který odborná porota vybrala v loňském roce do projektu ESA BIC Brno.