Tipy z oblasti: Majitelství
Majitelská role vs CEO role
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma Majitelství jako speciální disciplína, které se konalo 1. října 2020. Sdílení facilitoval náš expert Tomáš Kratochvíl. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Bamboolik, GreyCortex, UlovDomov, Mathesio, Trigy, Gnomon Production, sledovánítv.
Představenstvo / spolumajitelé
- Je zdravé pro firmu v jisté době, kdy se firma rozrůstá, aby vzniklo představenstvo, které stojí nad exekutivním managementem - klidně v představenstvo složené ze dvou lidí mezi nimiž je i majitel. Za zamyšlenou také stojí, jestli, když je majitel a CEO v jedné osobě, tak jestli by si také neměl zřídit představenstvo, aby měl CEO k sobě nějaký podpůrný orgán.
- V ČR nejsme oproti západu moc zvyklí ve startupovém prostředí zakládat představenstva - v tom může být velká ušlá příležitost.
- Pokud je majitel v představenstvu a zároveň je i CEO, tak představenstvo jedná s daným člověkem jako se CEO, ptá se ho, co udělá jako CEO a přitom se toto představenstvo zodpovídá danému člověku jako majiteli. - Je tedy třeba vědomě oddělovat role.
- Představenstvo zastupuje zájmy majitele vůči exekutivnímu managementu.
- V představenstvu musí být lidi mimo management, nejsou zaměstnanci firmy.
- Úkolem představenstva je to, že zastupují zájmy majitele a dohlíží na to, že management dělá práci tak nejlíp, jak může.
- Představenstvo je zodpovědné za:
- hire, fire, reward CEO (Je daný CEO ten nejlepší pro daný business?)
- schvaluje roční rozpočet na návrh CEO a jeho managementu
- schvaluje roční strategii na návrh CEO a jeho managementu
- vyjadřuje se k hodnotám firmy a definují policies
- Představenstvo návrhy CEO konstruktivně challenguje, klade otázky.
- Se CEO se představenstvo potkává maximálně 1x měsíčně.
CEO
- Je to leader firmy, který se zodpovídá se představenstvu / majitelům.
- Pokud hledáte nového CEO, vždy je lepší si vychovávat CEO interně.
- CEO "nemusí dělat všechno", pokud je firma malá, je důležité zavčas budovat management a CEO se stará o rozvoj a řízení týmu managementu. Spolu i vytváří strategii firmy.
- Každý CEO má svobodu v tom, jak si definuje svoji roli, měl by ale být zodpovědný za:
- vybudování management týmu
- zajištění, že tým managementu mu pomáhá plnit strategické cíle
- chránit hodnoty firmy
- splnit roční rozpočet
- Jak si ale nastaví, jakým způsobem těchto cílů dosáhne, je jen na něm.
- Když hledám nového CEO, tak si musím ujasnit:
- Kdo nového CEO bude nabírat?
- Komu bude CEO reportovat a jak často?
- Jaký má mít CEO profil?
- Za co opravdu bude zodpovědný? (+ vyhodnotit, zda opravdu toto se kryje s tím, co by CEO měl dělat)
Majitelství jako speciální disciplína
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma Majitelství jako speciální disciplína, které se konalo 23. dubna 2019. Sdílení facilitovala naše expertka Lenka Papadakis. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Trigy, Mathesio, Pebopro, Audified a FitPainFree.
Kdo je to majitel?
- člověk s firemní vizí
- člověk, který vytváří firemní kulturu, prostředí a příležitosti pro své zaměstnance
- ten, kdo založil firmu z nějaké vnitřní motivace, kterou může být svoboda, možnost věci či lidi pozitivně ovlivnit, možnost seberealizace, touha po úspěchu, po financích.
- člověk, který definuje "hřiště", na kterém firma má fungovat
Tip! Pokud je vás majitelů více, definujte si majitelskou dohodu na cca dvouletý horizont a v pravidelných intervalech, třeba jednou za kvartál nebo jednou za půl roku, nad ním veďte diskuzi. Pokud se majitel nebo spolumajitelé "zbavují" exekutivy, je třeba udělat tzv. majitelské zadání pro management či CEO. Doporučujeme vyhledat facilitátora, který pomůže provést diskuzí jak nad majitelskou dohodou, tak nad majitelském zadání. Bývá to mnohdy náročnější diskuze než se na první pohled může zdát.
Pozor na výměnu klobouků
Obzvláště v začátcích podnikání, kdy se firma skládá z několika jedinců má majitel na hlavě mnohdy mnoho klobouků. Majitel či majitelé vystupují v roli majitele, CEO, finančního ředitele, obchodního ředitele a tak dále. Jak sami majitelé, tak i jejich zaměstnanci by si měli být vědomi, v rámci jaké role dělají rozhodnutí a z jaké role komunikují se svými kolegy. Majitelská role má své specifické pravomoci i kompetence a je třeba ji odlišovat od pravomocí i kompetencí CEO.
Tip! Načrtněte si ideální hierarchickou strukturu firmy a až následně dosaďte jména – pomůže vám to rozkrýt, jaké oblasti máte pokryté a kým a kdo ve firmě zastává jaké role.
"Věřím, že firma je odrazem svého majitele. Stojí za to se dívat, jaký je majitel. Jaké jsou jeho hodnoty a životní téma. Pokud je majitel v souladu se svojí firmou, pozitivně to ovlivňuje všechny zúčastněné. Pokud soulad není, dá se to změnit." Martin Dokoupil, expert JIC
Vztahy mezi majiteli
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností: Vztahy mezi majiteli, které se konalo 5. března 2019. Sdílení facilitoval náš expert a seniorní konzultant Honza Zeman. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Dataweps, Kentico, Audified, CINK, FitPainFree, Ximilar, Evektor, FlowUp, Akskp, Trigy.
Otázky, na které je dobré znát odpověď:
- Máte silnou vizi?
- Kdo je autorem vize - jeden ze spolumajitelů nebo všichni spolumajitelé ji vytvořili společně?
- Bavíte se na pravidelné bázi o vizi? Kontrolujte, že jste mezi sebou pořád sladění? Jak moc se stále s vizí ztotožňujete? A pokud se shodnete na vizi, stavíte ji na stejných hodnotách?
- Co u vás vlastně znamená rozdělení podílů? Co to vyjadřuje? Zvědmote si, na základě čeho jste se rozhodli. Za co dáváte procenta?
Za co je zodpovědný majitel/spolumajitelé?
- Majitel určuje vizi a směr, definuje, kam jako firma jdete. Dále nastavuje cíle a KPI.
- Důležité je definovat hodnotový rámec v rámci vize.
Highlights:
- Zvažte, zda v s.r.o. budete přibírat spolumajitele, bude ve firmě už navždy.
- Udělejte si slepou strukturu/hierarchii bez jmen, až poté dosaďte jména. Pomůže to se odprostit od vztahů, domněnek, emocí.
- Umět vědomě pracovat s tím, kdy vystupujete za roli majitele a kdy za roli CEO apod.
- Všem lidem ve firmě musí být jasná hierarchická struktura a role.
- Staňte se mentorem svých týmů v rámci procesu "upozaďování se jako CEO" a přecházení pouze do majitelské role.
- Oddělujte plat a odměny.
- Vše je o komunikaci, důvěře, otevřenosti. Je třeba řešit problémy ve správný čas.
Vyjasněte si:
Majitel
- role / zodpovědnosti / pravomoci / odměny / motivace / vztahy
Ředitel & Mgmt
- role / zodpovědnosti / pravomoci / odměny / motivace / vztahy
Zaměstnanec
- role / zodpovědnosti / pravomoci / odměny / motivace / vztahy
Nástupnictví ve firmě
Tipy:
- Je důležité mít vydefinované, co je cílem předání, proč to dělám, co má být na konci předání, jaká je vize. V tomto může pomoct majitelská dohoda/majitelské zadání.
- Když se rozhodnu, že do tohoto procesu vkročím, nesmím jít zpátky, pochybnosti musím nechat stranou, i když emoce budou hrát velkou roli.
- Je důležité brát v potaz, že proces nástupnictví je dlouhý proces. Někdy trvá i několik let, od okamžiku, kdy se majitel rozhodne, že to chce udělat, do okamžiku, kdy opravdu proces nástupnictví zahájí.
- Není to zadarmo. :-) Je vhodné využít externí kouče/mentory/právníky...
- Nejdřív majitelé musí firmu na nové nástupce připravit, což trvá dlouhé měsíce. Je to klíčové pro budování firemní kultury.
- Proces nástupnictví zákonitě s sebou nese změnu firemní kultury, je potřeba počítat s tím, že možná někteří lidé firmu kvůli tomu opustí.
- Samotným "předáním" většinou tento proces nekončí. Je důležité se zamyslet nad otázkou - A co dál?
- Majitel versus manažer: jasné nastavení pravidel je nezbytné
Kdy je dobré řešit nástupnictví?
Ideálně tehdy, když je majitel i firma na vrcholu, protože jsou všichni v plné síle. Mnohdy totiž bývá už pozdě. Nástupnictví řeší majitelé typicky, když jsou velmi unavení, nebo se jim rozpadá osobní život a nebo když zjišťují, že už narazili na své hranice. Je proto lepší těmto stavům předcházet. :-)
Cíle nástupnictví jsou rozdílné:
- chci firmu připravit na prodej
- chci, aby nový CEO následoval mou vizi
- chci, aby firma začala rychleji růst, atd.
Úzká místa, aneb na co si dát pozor:
- komunikace mezi majiteli a CEO, otevřená, pravidelná
- nastavené procesu a držení se procesu
- držení se rolí a definice rolí
- respekt a disciplína
"Otázka není, jestli nástupnictví nastane, ale kdy. A pak je důležité, jak na něj budeme připravení." Zdeněk Kříž
Vědomé podnikání
Tyto zápisky vznikly ze Sdílení zkušeností na téma vědomé podnikání, které se konalo 7. května 2019. Sdílení facilitoval expert a seniorní konzultant Jan Zeman. Setkání se zúčastnili zástupci z firem Trigy, Mathesio, GINA, Appec Group, Life Saving Bracelet.
V rámci Sdílení zkušeností jsme se rozhodli pustit do zcela těžko uchopitelného tématu, a tím je vědomé podnikání. Spolu s účastníky jsme se snažili odpovědět na otázky jako Co to je vědomé podnikání? a Kdo je to vědomý podnikatel? Vnímáme, že toto setkání bylo takovým prvním krokem na cestě objevování disciplíny vědomého podnikání. Všem účastníkům děkujeme za to, že přispěli do diskuze a že věnovali čas tématu, které se třeba nemusí na první pohled jevit tak praktickým. V textu níže najdete klíčové myšlenky:
Co to pro vás znamená vědomé podnikání?
Proč podnikám?
"Jeden z hlavních důvodů vyhoření je, že nejsem v souladu s hodnotami."
- Moje podnikání je založené na hodnotách.
- Vím, PROČ podnikám.
- Jsem v souladu se sebou samým.
Co podnikáním způsobuji?
"Důležité je umět se zastavit a podívat se na věci z odstupu, každý den vyhodnotím, co jsem ten den udělal."
- Vím, jaké má moje podnikání dopady na lidi ve firmě, na svět.
- Vnímám široké souvislosti a komplexitu svého podnikání - společnost, příroda.
- Jsem schopen a ochoten nést zodpovědnost za dopady svého podnikání.
- Jsem si vědom účelu svého podnikání.
Mám potřebné informace k tomu, abych se vědomě mohl rozhodovat?
"Na začátku je každý podnikatel nevědomý."
- Mám potřebné informace, abych se mohl vědomě rozhodnout.
- Jsem si vědom toho, co podnikání obnáší, vím, co dělám.
Kdo je to vědomý podnikatel?
"Motivace k podnikání "finanční nezávislost" je riziková, protože není zas tak těžké ji získat/naplnit, jakmile ji dosáhneme, tak co pak podnikatele motivuje?"
Člověk, který:
- se umí zastavit a zreflektovat co a jak dělá.
- se dívá na věci z nadhledu a chápe komplexitu.
- chápe souvislosti a kontext.
- je v souladu s tím, co dělá - vnitřní integrita.
- je si vědom svého hodnotového rámce.
- dokáže získat potřebné informace k rozhodnutí.
- zabývá se dopady svého podnikání.
- umí se vrátit ke svému proč.
Přečtěte si článek o vnitřní motivaci, proč lidé zakládají firmu, který napsal Fred Wilson.
"Svým způsobem si tím komplikuju život, nevědomost je snazší než vědomost, ale stojí to za to."
§ Je zdravé pro firmu v jisté době, kdy se firma rozrůstá, aby vzniklo představenstvo, které stojí nad exekutivním managementem - klidně v představenstvo složené ze dvou lidí mezi nimiž je i majitel. Za zamyšlenou také stojí, jestli, když je majitel a CEO v jedné osobě, tak jestli by si také neměl zřídit představenstvo, aby měl CEO k sobě nějaký podpůrný orgán.
§ V ČR nejsme oproti západu moc zvyklí ve startupovém prostředí zakládat představenstva - v tom může být velká ušlá příležitost.
§ Pokud je majitel v představenstvu a zároveň je i CEO, tak představenstvo jedná s daným člověkem jako se CEO, ptá se ho, co udělá jako CEO a přitom se toto představenstvo zodpovídá danému člověku jako majiteli. - Je tedy třeba vědomě oddělovat role.
§ Představenstvo zastupuje zájmy majitele vůči exekutivnímu managementu.
§ V představenstvu musí být lidi mimo management, nejsou zaměstnanci firmy.
§ Úkolem představenstva je to, že zastupují zájmy majitele a dohlíží na to, že management dělá práci tak nejlíp, jak může.
§ Představenstvo je zodpovědné za:
1. hire, fire, reward CEO (Je daný CEO ten nejlepší pro daný business?)
2. schvaluje roční rozpočet na návrh CEO a jeho managementu
3. schvaluje roční strategii na návrh CEO a jeho managementu
4. vyjadřuje se k hodnotám firmy a definují policies
§ Představenstvo návrhy CEO konstruktivně challenguje, klade otázky.
§ Se CEO se představenstvo potkává maximálně 1x měsíčně.