NenoVision

Z univerzitního projektu jsme se stali fungující firmou v globálním měřítku. Díky tomu, že sídlíme v JIC a prošli jsme řadou programů, měli jsme vždy rychlý přístup k různorodému know how. Stačilo proběhnout patro a vždycky jsme měli všechny potřebné odpovědi. 

„Nejtěžší bylo si představit, že ten ´nesmysl´ (co zatím úplně nefunguje) jednou dospěje k tomu, že z něj bude dobře fungující produkt. Že si ho někdo nakonec koupí, bude ho používat a navíc mu v jeho práci výrazně pomůže, že mu nabídne úplně nové možnosti zobrazování.“

Jan Neuman

zakladatel

Nejtěžší bylo představit si, že ta srdcovka, které jsme se věnovali v laboratoři a kterou jsme se pořád snažili vylepšovat, by mohla natolik uspět, že bychom kolem ní mohli vybudovat mezinárodní byznys.  

Studovali spolu na VUT, udělali spolu doktorát a teď dodávají příslušenství pro elektronové mikroskopy do celého světa. Spin-off firma NenoVision je jedním z příkladů, které ukazují, že možné je v podstatě všechno, když se na to jde systematicky a trpělivě. Jan Neuman se spolu se svými tehdejšími spolužáky Zdeňkem Nováčkem a Michalem Paverou rozhodli vytáhnout jedno z témat svého studia v týmu profesora Šikoly a dotáhnout ho do komerční sféry v roce 2015. Tím tématem byl mikroskop atomárních sil, na kterém tehdy pracovali na CEITECU v projektu AMISPEC. Tehdejší práci osekali na to nejužitečnější a nejvyužitelnější a na světě byl LiteScope: „krabička, která se strčí do elektronového mikroskopu a rozšiřuje jeho možnosti“ – popisuje odlehčeně hlavní produkt firmy NenoVision její CEO Jan Neuman. 

Velká výzva: přechod z univerzity do byznys světa

V době, kdy se zrodil NenoVision, měli všichni tři jednatelé stabilní zaměstnání a projekt mikroskopu atomárních sil se rozhodli vytáhnout na světlo tak nějak navíc, jako výzvu ve které by se realizovali a dokázali by, že něco umí. Nejtěžší bylo prý představit si, že by se jejich produkt mohl být vůbec zájem a mohl by mít navíc slušnou hodnotu. Nakonec se ale shodli na tom, že vlastně není co ztratit a pustili se do práce. „Myslím, že v tom procesu nebyl žádný moment, kdy bychom si řekli: je to jasné a máme vyhráno. Kdy bychom poznali, že teď už to stojí za komercializaci. Spíš tam vždycky musí být někdo, kdo má tu chuť to vytáhnout a trpělivě na projektu pracovat a budovat ho. A mě to vždycky lákalo.“ vysvětluje Jan Neumann. Pomohlo podle něj hlavně okolní prostředí, dostatek kontaktů, ochota prošlapat cestu, která není úplně běžná. A rozhodně pomohla i otevřenost: „Potřebovali jsme získat licenci od univerzity a hledali jsme cestu, jak to udělat správně. Tou správnou cestou bylo, že jsem nikoho nikam netlačil, ale naopak jsem je požádal o pomoc.“ 

To, co je úplně nejdůležitější: prostředí kolem

Na cestě přerodu k životaschopné firmě pomáhal NenoVisionu i JIC. Začalo to SME Instrumentem a programem ENTER – tehdy se dával dohromady první pořádný byznys plán. Netrvalo dlouho a zákonitě přišla úvaha: investor ano, nebo ne? „To jsme procházeli programem PLATINN a úplně jsme přehodnotili plány. Já jsem tvrdil, že chci dělat 10 přístrojů ročně, JIC expert mě vyvedl z omylu a řekl, že jich budeme vyrábět 150 ročně a utvrdil mě, že to není nesmysl, má to hlavu a patu. Z byznysu 30 milionů se stal byznys 300 milionů a podle toho jsme se museli začít chovat,“ popisuje Jan Neuman jeden z důležitých momentů vývoje firmy. Stejně důležité je podle něj ale i celkové prostředí kolem, jižní Morava a znalostní ekosystém, který tu vzniknul, je důležitou podporou, která víc než cokoliv jiného dodává odvahu, že na to člověk není sám: „Tím, co jsem studoval, jsem měl a mám blízko třeba k Tescanu, Thermo Fisheru…a hlavně k nim mám i neuvěřitelný respekt. Když se člověk podívá, že jsou tady firmy, které jsou schopné se dostat na celosvětový trh a hrát na něm velmi významnou roli, tak si začne říkat, že to není úplně science fiction.“

I díky spolupráci v regionu se NenoVision chystá v letošním roce výrazně více do světa. Doteď hlavní soustředění firmy spočívalo ve zkoumání a zachycování toho, co všechno umí LiteScope změřit, k čemu všemu může být přístroj zákazníkům užitečný. Teď ale přichází větší důraz na obchod: „Máme distributory pro celou Evropu, uzavřeli jsme partnerství s Tescanem. Plán na tenhle rok je hlavně budovat si obchodní síť a hlídat, jestli jsou distributoři aktivní,“ doplňuje Neuman cíle pro nejbližší dobu. V plánech na delší dobu pak nechybí záměr začít si sami vyrábět některé komponenty a i část elektroniky tak, aby některé důležité součásti mikroskopů vznikaly přímo doma.

  • 1.

    spin-off z CEITEC

  • 30+ zemí

    kde jsou produkty NenoVision nabízeny

  • 0,07 nanometru

    rozlišení produktu LiteScope

NenoVision

Firma NenoVision byla založena v roce 2015 jako spin-off z VUT v Brně a CEITECU. Firma sídlí v Brně, městě známém také jako meka elektronové mikroskopie. Zakladatelé firmy jsou Jan Neuman, Ph.D., (CEO), Zdeněk Nováček, Ph.D. and Michal Pavera, Ph.D. Ti všichni mají přes 10 let zkušeností ve vývoji rastrovacích elektronových mikroskopů pro širokou škálu využití a v různých podmínkách. NenoVision navazuje na tradici a expertízu v daném oboru a přináší na trh nové, inovativní technologie.

www.nenovision.com

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.

Naše stránky používají soubory cookies. Informace o tom, co jsou soubory cookies a jak vyloučit jejich používání, naleznete zde. Ze souborů cookies vyčteme i některé informace o tom, jak naše stránky používáte a tyto informace nám slouží ke zlepšování a k vytváření statistik o užívání webu.

Byli bychom rádi, abychom s vámi zůstali v kontaktu i poté, co opustíte naše stránky. Proto vás žádáme o souhlas s předáním vašich údajů společnostem Facebook a Google s cílem zobrazení reklamy.

Zásady zpracování Prohlášení o užívání souborů cookies