Kiwi.com

Už jako malý se Oliver Dlouhý pokoušel podnikat. Prodával borůvky na česko-rakouské hranici a shromažďoval levné jukeboxy pro vlastníky hospod ve svém domovském městě. V roce 2012 založil společnost Skypicker (dnešní Kiwi.com), a začal s vývojem unikátního algoritmu, který za poslední čtyři roky napomohl nárůstu tržeb o 7000%.

„Naše největší výzva byla a je zvládnout rychlý růst. Aktuálně máme v Česku téměř tisíc zaměstnanců, a pokud k tomu připočteme i kolegy v našich outsource centrech po světě, pak jsou to téměř 2000 lidí.“

Oliver Dlouhý

CEO

Konkurenční výhoda? Akvizice dat a způsob, jak je počítat

Celé to začalo jednou plánovanou cestou do Portugalska. V roce 2011 při hledání letenek vznikl nápad na vytvoření algoritmu, který by spojoval dosud nespolupracující letecké společnosti. Hlavní benefit pro zákazníky? Obvykle výrazně nižší cena, především při cestách do vzdálenějších destinací. Oliver Dlouhý se spolu s Jozefem Képesim tehdy pustili do vývoje vlastního vyhledávače letů. Nebylo na co čekat, za přispění programu JIC Starcube přišel na svět Skypicker. A bylo to právě na půdě Jihomoravského inovačního centra, kde se také oba zakladatelé potkali se svým prvním investorem. „Kluci byli výjimeční tím, že nepotřebovali pomocnou ruku, aby je někdo vedl. Od začátku měli jasno v tom, čeho chtějí dosáhnout,“ popisuje své hlavní důvody investor Jiří Hlavenka, proč začínající projekt finančně podpořil. „Zároveň se mi líbila jejich ambice dosáhnout na globální trh. Hodnota trhu letenek je okolo tisíc miliard dolarů, takže zde byl potenciál. I kdybychom obsadili jen jedno promile, stále by to byla miliarda dolarů,“ doplňuje.

Svoje první letenky prodal Skypicker o pár měsíců později v desítkách kusů, dnes už se po raketovém růstu pohybuje v úplně jiných číslech. Měsíční obrat dosahuje více než 1,5 miliardy korun při průměrných 8 000 objednávkách denně. A navíc pod novým jménem: v roce 2016 firma prošla re-brandingem a stalo se z ní dnes už světoznámé Kiwi.com. Jedním z důkazů globálního úspěchu může být i fakt, že byl Oliver Dlouhý americkým časopisem Forbes zařazen do prestižního žebříčku 30 under 30 Europe 2018. Ten vyzdvihuje nejtalentovanější evropské osobnosti ve věku do 30 let v řadě odvětví od zábavy přes finance po technologie.

Všechno se točí kolem nalezení a udržení talentů

Při návštěvě brněnských kanceláří Kiwi.com si nelze nevšimnout několika faktů. Jsou plné mladých lidí ze všech koutů světa, pracovní prostředí je inovativní a skvěle nadesignované a reaguje na náročnou práci zaměstnanců – ať už jde o developery, jejichž práce na webu Kiwi.com tvoří core produktu, nebo zákaznický servis, který je non stop k dispozici zákazníkům, často v krizových situacích ovlivněných nepříznivým počasím i politickou situací v zahraničí.

Není divu, že jedním z nejdůležitějších témat společnosti jsou zaměstnanci a snaha nabídnout jim co možná nejlepší podmínky pro práci. „Samozřejmě řešíme nábor, jako asi v dnešní době každý. A ten zase souvisí s firemní kulturou - jejím udržením a v určitých ohledech i jejím ladění v období rychlého růstu – ten s sebou totiž zákonitě přináší i náročnější situace. V neposlední řadě je pro nás průběžně důležité téma „kultivace“ - toho, kdo jsme, kam jdeme a jak se chováme, abychom byli i nadále úspěšní“ popisuje současnou situaci Oliver Dlouhý a jedním dechem dodává, že klíčovou schopností Kiwi.com pořád zůstává flexibilita: „Pro tak rychlý růst je nutné nastavovat všechny procesy ve firmě pokud možno co nejjednodušeji a nejpružněji, abychom je v případě potřeby mohli rychle měnit a přizpůsobovat. A při takovém růstu ta potřeba nastává poměrně často“.

Když „sky is the limit“ už neplatí

Jednou z největších výzev, kterou má dnes Kiwi.com před sebou je vrátit se zpátky na zem. Dlouhodobým cílem je totiž vytvořit tzv. One-stop-shop a zákazníkům předkládat personalizovanou nabídku služeb, které při cestovaní mohou využít. Pro lepší představu: do balíčku kromě letů zahrnout například i ubytovaní, lounge, restaurace nebo atrakce v destinaci. Nejtěžší bude nastavit celou službu tak, aby se podařilo co nejlépe vyladit systém výběru správných služeb pro konkrétního zákazníka. A to vše dokázat nabídnout ve správný čas a na jedno kliknutí. Kroků tímhle směrem už Kiwi udělalo několik.

Nedávno jsme spustili kombinace letů s autobusy, obecně chceme nabízet nejlepší možné spojeni z bodu A do bodu B - začali jsme letenkami do pár evropských low-cost aerolinek, dnes máme více než 650 leteckých společnosti, na konci minulého roku jsme přidali také pozemní dopravu - konkrétně 4 evropské vlakové dopravce a první autobusová spojení. To vše kombinujeme spolu a nabízíme tak zcela unikátní cestovní itineráře,“ nastiňuje Oliver Dlouhý směr dalšího rozrůstání firmy.

 

  • 1900+

    zaměstnanců po celém světě

  • 1. místo Deloitte Technology Fast 50

    žebřícek střední Evropy v kategorii Rising Star

  • 90 milionů

    vyhledaných letů denně

Kiwi.com

Společnost Kiwi.com byla založena jako start-up v Brně roku 2012. Kiwi.com je inovativním celosvětovým vyhledávačem letenek zaměřujícím se na kombinace letů nespolupracujících aerolinek, tzv. virtuální interlining (propojování). První letenky Kiwi.com prodala v březnu 2013 v desítkách kusů, zatímco dnes její měsíční obrat dosahuje více než 1,5 miliardy korun (60 milionů eur) při průměrných 8 000 objednávkách denně. Kiwi.com se stalo nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě za rok 2017.

www.kiwi.com

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.

Naše stránky používají soubory cookies. Informace o tom, co jsou soubory cookies a jak vyloučit jejich používání, naleznete zde. Ze souborů cookies vyčteme i některé informace o tom, jak naše stránky používáte a tyto informace nám slouží ke zlepšování a k vytváření statistik o užívání webu.

Byli bychom rádi, abychom s vámi zůstali v kontaktu i poté, co opustíte naše stránky. Proto vás žádáme o souhlas s předáním vašich údajů společnostem Facebook a Google s cílem zobrazení reklamy.

Zásady zpracování Prohlášení o užívání souborů cookies