CDC Data

„Práce v IT oboru nemá hmatatelné výsledky. Že to má smysl, poznáme jedině tak, že se našim zákazníkům daří. Chceme pomáhat českým firmám a přinášet jim svou prací reálnou hodnotu. Netěšilo by mě vydělávat jen proto, abych vydělal, aniž bych za sebou viděl reálné výsledky.“

Luboš Strapina

jednatel firmy

Rané podnikatelské začátky v 90. letech

Když začínali, počítačové sítě byly ještě v plenkách. „Síť tehdy znamenala několik propojených přístrojů k sobě, internet byl ve svých začátcích. I samotné podnikání bylo v Česku v rané fázi. Nemuseli jsme složitě hledat podnikatelský záměr a ověřovat si jej, prostě jsme chtěli zkusit něco vlastního, a tak jsme založili firmu,“ popisuje začátky firmy CDC Data její ředitel a jednatel Luboš Strapina. To bylo v roce 1997. „Byli jsme skupina pěti bývalých kolegů v Mikulově, kteří se rozhodli pustit se do vlastního podnikání. Víc za tím nebylo,“ doplňuje.

Počítačové sítě jsou stále rozsáhlejší a sofistikovanější

Z malého týmu na jihu Moravy se firma CDC Data brzy rozrostla do celé republiky. To když v roce 1998 otevřeli první pobočku v Brně a o pár let později také v Praze. Dnes už má společnosti poboček celkem deset s více jak 140 zaměstnanci.

Kromě počtu zaměstnanců se za posledních dvacet let proměnil i samotný obor, v němž firma CDC Data působí – informační technologie a ICT systémy. „Rozdíl byl především v tom, že na konci devadesátých let naši zákazníci nebyli tak informovaní a technicky vzdělaní. Museli jsme tedy zastávat i osvětovou roli,“ vzpomíná Luboš Strapina. Samotní zákazníci se ale podle jeho slov příliš nezměnily. „Už od začátku se na nás obracely především průmyslové a výrobní podniky. Některé firmy, s nimiž jsme navázali spolupráci v devadesátých letech, jsou našimi klienty až do dnešního dne,“ popisuje. Rozdíl je tedy podle něj spíš v komplexnosti celé správy ICT systémů, kterou firma nabízí. „Dříve sloužily počítače především k administrativě, dnes jsou na ně napojeny všechny přístroje a sbírají obrovské objemy dat. Počítačové sítí jsou dnes mnohem rozsáhlejší a sofistikovanější,“ popisuje Luboš Strapina technologický pokrok ve svém oboru. „A v dohledné době nás čeká nástup umělé inteligence, která celý obor velmi ovlivní. Řešit bude především rutinní úkoly, čímž nahradí, nebo alespoň z části promění, některé profese,“ myslí si.

Výzva jménem podnikání

Více jak dvacetiletá cesta firmy CDC Data ale nebyla vždy jednoduchá. Jako největší výzvu vnímal na začátku Luboš Strapina především ekonomickou část podnikání. „Já jsem byl vždy spíše technický typ, a tak pro mě bylo výzvou zorientovat se ve všech administrativních záležitostech,“ vzpomíná. „Nemyslím si, že by každý podnikatel musel být skvělý ekonom i obchodník, je ale potřeba mít štěstí na šikovné lidi, kteří mu v tom pomohou,“ dodává.

„Jádrem naší firmy jsou informační služby, dlouhou dobu jsme proto měli tendenci přemýšlet více technicky než obchodnicky. Stále jsme přemýšleli, jak vylepšovat produkty, ale méně jsme řešili, jak a komu je prodávat,“ popisuje Luboš Strapina důvod, proč se před několika lety rozhodli vstoupit do konzultačního programu JIC. Firma tak začala spolupracovat s expertem Milanem Pařilem, jehož úkolem bylo definovat obchodní strategii a systematizovat řízení obchodu.

„Do té doby jsme neměli zkušenost s žádným expertem, který by se podíval na naši firmu cizíma očima a pomohl nám identifikovat slabá místa,“ vysvětuje Luboš Strapina. „Nejvíc času jsme strávili nad proměnou strategie obchodu, řešili jsme, jak získávat nové zákazníky a uspět na trhu.“

Změnou obchodní strategie k milionovým zakázkám

Důležité bylo zlomit v obchodnících fixaci na jisté, ale rozsahem malé zakázky, které společnost jako takovou neposouvaly dál. Expert pomohl přenastavit motivační systém tak, aby se obchodníci nebáli oslovovat větší a pro firmu zajímavější klienty, ale zároveň byli ochotni mezi sebou spolupracovat navzájem. „Konzultace s expertem přinesly výsledky, které se podepsaly na nárůstu celkového obratu firmy,“ pochvaluje si Luboš Strapina. Firma tak získala nové klienty, z nichž někteří měli pro společnost hodnotu v řádu desítek milionů korun za rok.

„Když se na váš nápad nebo už fungující podnikání podívá někdo, kdo má zkušenosti, je to ideální příležitost zlepšit slabá místa a posunou svou firmu dál,“ hodnotí jednatel CDC Data spolupráci s JIC. „Je hloupý ten, kdo si myslí, že u něj není co zlepšovat,“ doplňuje, proč se firma koučingového programu JIC zúčastnila již čtyřikrát.

Jak na úspěšnou fúzi dvou firem

A nyní ji čeká páté kolo. Tentokrát je ale náplň konzultací jiná. S vybraným expertem již neřeší rozvoj a strategii byznysu jako doposud, ale zaměří se na firemní kulturu. Firma CDC Data totiž k aktuálně prochází fúzí se společnosti Altec, dodavatelem podnikových informačních systémů.

„S expertem Tomášem Kratochvílem řešíme, jak správě projít akvizicí, tak, aby byl výsledek pozitivní jak pro zaměstnance, tak pro budoucí vývoj firmy,“ popisuje Luboš Strapina. Přijmout pod svá křídla druhou významnou firmu podle jeho slov bylo strategickým krokem, který pomůže naplnit aktuální cíle společnosti, zajistit věší stabilitu na trhu a přinést větší hodnotu směrem k zákazníkům. „Největší výzvou, která je teď před námi, je úspěšné sloučení obou firem.

Důležité je vědět, proč podnikám

„Mým osobním přáním je pomáhat českým firmám a přinášet jim svou prací reálnou hodnotu. Netěšilo by mě vydělávat jen proto, abych vydělal, aniž bych za sebou viděl reálné výsledky,“ popisuje svou podnikatelskou motivaci Luboš Strapina. Klíčem k úspěšnému podnikání je podle něj najít reální přínos své práce. „Je potřeba, aby to, co děláme, našim zákazníkům skutečně pomáhalo. Práce v IT oboru nemá hmatatelné výsledky. Že to má smysl, poznáme jedině tak, že se našim zákazníkům daří,“ vysvětluje. „Každý podnikatel musí vědět, co chce dělat, a jít za svým cílem. Důležité je mít vizi a vědět, proč podnikám,“ uzavírá.

1997

Od tohoto roku působí na trhu

240 mil. korun

Konsolidovaný obrat firmy

120

Vyřešených zákaznických požadavků každý den

CDC Data

Firma CDC Data s.r.o. nabízí služby systémového integrátora pro IT infrastrukturu s důrazem na poskytování kvalitních servisních služeb. Společnost má sídlo v Brně a zaměstnává v celé republice přibližně 140 pracovníků, kteří působí na deseti samostatných pracovištích. Firmám tak umožňuje outsourcovat služby jako je správa informačních systémů, úložišť dat, archívu, síťové infrastruktury i tiskových řešení. Dispečink pro své klienty má k dispozici 24 hodin denně. Firma byla čtyřikrát finalistou soutěže Firma roku v rámci Jihomoravského kraje.

www.cdc.cz