Watify: Strach z podnikání nás zbytečně odrazuje, překonejte ho inspirací od úspěšných podnikatelů


Největší výzvou pro začínající podnikatele je nepodlehnout počátečním pocitům nejistoty, pochybnostem a obavám z případného neúspěchu. V Evropě je spousta lidí, kteří mají skvělé nápady a chtěli by se pustit do vlastního podnikání. Svou myšlenku se však rozhodne uskutečnit pouze 6 % z nich. Ve Spojených státech je to přitom podle studie The Global Entrepreneurship Monitor celých 13 %. Evropská komise spolu s Deloitte Belgium, DIGITALEUROPE a EBN se proto rozhodla založit projekt Watify. Ten pomáhá překonat nejrůznější pochybnosti především tím, že ukazuje nejistoty dnes úspěšných podnikatelů, kteří v začátku také bojovali se strachem z rozjezdu byznysu. A nevyhýbá se ani biotechnologiím, kde je strach z nastartování firmy o to větší, že si tento obor na rozdíl od IT startupů vyžaduje v počátku mnohem vyšší investice. Jedním z těch, kteří bariéru svých obav úspěšně zbořili a do podnikání v biotechu se pustili, je i jihomoravský podnikatel Petr Ryšávka, zakladatel Pharmaceutical Biotechnology věnující se především vývoji a výrobě probiotik a jejich aplikacím. Jeho příběhem o rozjezdu podnikání se můžete inspirovat v následujícím rozhovoru.

Jak vás napadlo začít s podnikáním?

Pokud mám skutečně shrnout svůj podnikatelský záměr od prvopočátku, musím nejprve upřímně poděkovat doktoru Milanu Krajíčkovi z firmy Favea. Pro mne je to doslova a do písmene podnikatel s pohledem na svět a podnikání odpovídající panu Čubovi, u kterého mimochodem nějakou dobu pracoval, nebo Baťovi.  Zcela zodpovědně mohu prohlásit, že kdybych se s doktorem Krajíčkem nesetkal, nikdy by u mě nevznikla touha rozjet samostatnou firmu. 

Čím to bylo způsobeno?

Když jsem odcházel z předchozího zaměstnání, byl jsem omezen rozhledem firmy, která měla problém vyslat své zaměstnance do zahraničí na stáže, konference či výstavy.  Můj život plynul relativně poklidně stylem na sedm do práce a v půl čtvrté „odcvaknout“ a utíkat domů.  Nicméně někdy stačí setkání s jednou osobou a celý život se vám obrátí naruby. Teprve po kontaktu s panem Krajíčkem jsem zjistil, jak funguje obchod mimo Česko.  Dal mi nabídku, ať pro něj pracuji, že založíme společně novou firmu. A tím to začalo. Plácli jsme si a já přišel do jiného světa.

V čem byl ten svět pro vás jiný?

Je pravda, že můj pracovní den se zásadně změnil. Už to nebylo od sedmi do půl čtvrté, ale to mi zas tak moc nevadilo - o rodině to zas tak s poklidem říci nemohu. Dostal jsem možnost navštívit řadu konferencí a výstav ve světě, které jsou nezbytnou inspirací pro každého, kdo chce začít podnikat. Začátek byl velmi krušný. Nikdo nedostane nic zadarmo, takže můj start nebyl také nikterak klidný. Musel jsem si vzít půjčku s dvanáctiprocentním úrokem, abych měl motivaci rychle splácet, a to i přesto, že jsem měl za sebou poměrně silného partnera. Kdo podniká, tak určitě pochopí, že jsem měl spoustu bezesných nocí. 

S jakým produktem či službou jste podnikání rozjížděl?

Aktivita vzniklé firmy se zaměřila nejprve na vývoj a výrobu nové kategorie doplňků stravy. Měl jsem pronajatou laboratoř, trávil v ní spoustu času a „utopil“ v ní spoustu peněz. Kupodivu se však první rok poměrně dobře dařilo. Ránu mi však zasadila krize, která do našeho segmentu přišla s více než půlročním zpožděním. V té době jsem byl i já v takzvané své vnitřní podnikatelské krizi a přemýšlel, zda má vůbec smysl pokračovat. Nicméně byla zde půjčka, tudíž mi nezbývalo nic jiného než zatnout zuby a pokračovat. Kupodivu již po roce se mi téměř vše podařilo splatit, čímž se mi zvedla nálada a nový elán do rozvoje firmičky. Již v roce 2008 jsem vážně uvažoval o využití probiotik v dámské intimní hygieně a hlavním impulzem byla jak jinak než opět návštěva jedné mezinárodní výstavy ve Frankfurtu. Stačilo pár vteřin a já byl pro nový projekt maximálně nadchnutý, což je nezbytnou podmínkou pro jeho realizaci.

Využil jste v začátku své firmy nějaký podpůrný program pro začínající podnikatele?

Obrovskou pomocí pro mne byla nabídka JIC s možností přesunutí laboratoře do biotechnologického inkubátoru INBIT. Není nic lepšího, než dostat pro svoji práci vhodné podmínky za přijatelnou cenu. Toto vše INBIT nabídnul, nízká cena nájmu, plně vybavené laboratoře a zázemí pro případné schůzky na poměrně dobré adrese. Obrovskou výhodou je blízkost Masarykovy univerzity, kde s některými laboratořemi intenzivně spolupracujeme.

Jak se vaše firma rozvíjela dále?

Následovaly téměř tři roky „živoření“, kdy jsme si „hráli“ se stabilizací probiotických kultur a jejich nanášení na dámské vložky. V životě by mne nenapadlo, že zrovna tato oblast mne bude někdy živit. Když jsem se na počátku projektu některým spoluvlastníkům firmy zmínil o záměru vyrábět vložky s probiotiky, sklidil jsem jen smích. Pouze doktor Krajíček mi řekl: „Petře, ač to zní utopisticky, máš moji podporu a budeš-li potřebovat pomoc, kdykoliv se na mne obrať.“  Přiznám se, že mi jeho podpora hodně pomohla.

Co pro vás bylo v rozjetí výroby nejdůležitější?

Důležitým krokem v určité fázi vývoje bylo naleznout vhodného partnera s technologií pro výrobu vložek. Naivně jsem nejprve oslovil nadnárodní společnosti, nicméně bez jakéhokoliv výsledku. Nikdo z velkých manažerů se nebude bavit s nýmandem z nějakého Brna. To byla studená sprcha! Nicméně ve finále jsem se dostal do kontaktu s panem Maděrou, jednatelem české firmy Fide vyrábějící dámské intimní vložky, který vyhodnotil projekt jako zajímavou šanci. Následoval více než rok různých testů se spoustou dílčích neúspěchů. Dodnes nezapomenu na den před Štědrým dnem, kdy byl celý INBIT prázdný a já podléhal depresi z nepodařeného pokusu, který jsem připravoval celý týden. Nicméně nakonec se zadařilo. Světlo světa spatřily probiotické vložky Carie Probiotic a Oasis Probiotic, které byly dokonce dva roky zpět zvoleny v soutěži Volba spotřebitele roku jako produkt číslo jedna ve své kategorii.

 

Mít obavy z podnikání je normální a vlastně i užitečné. Obavy vedou k otázkám a otázky k odpovědím, které mohou být zdrojem dalších nápadů. Ale nakonec nejdůležitější je nebát se a zkrátka začít.

 

Logo Evropské komise

Projekt Watify je aktivitou Evropské komise

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.