Retail 2.0: zákazníci nadiktují obchodníkům změny. Nakupovat chtějí se smartphony
20. 7. 2016

Retail 2.0: zákazníci nadiktují obchodníkům změny. Nakupovat chtějí se smartphony

Ráno vstanete a smartphone vás upozorní, že v obchodě ve vedlejší ulici právě dostali hodinky, které jste včera hledali na internetu. Taky vám připomene, že je načase koupit si kontaktní čočky a doplnit ledničku. Podobně by mohlo během pár let vypadat ráno každého z nás, a to díky novým digitálním trendům v maloobchodech, které se označují jako Retail 2.0. Patří sem třeba využití takových mobilních aplikací, které spotřebiteli ulehčí nákup, analýza velkých dat ze strany obchodníků nebo co nejjednodušší způsob platby zákazníka za nakoupené zboží. Co tyto novinky znamenají pro podnikatele? Nutnost přizpůsobit se.

Zákaznický diktát

Jak vysvětluje Shelley E. Kohan, aby podnikatelé byli nadále úspěšní, musí se už nyní přizpůsobit změnám, které si zákazníci diktují. To potvrzuje i Oracle. Podle něj hrají zákazníci v maloobchodech důležitou roli jako nikdy předtím. Informační asymetrie mezi obchodníkem a zákazníkem, kdy obchodník měl vždy více informací o produktu či službě než spotřebitel, totiž dávno neplatí. Díky technologiím jako mobilní aplikace či sociální sítě jsou dnes spotřebitelé vystaveni velkému množství informací, které jim umožňují činit organizovaná a důkladně promyšlená rozhodnutí. Jak tedy upozorňuje Frost&Sullivan, pro podnikatele je nezbytné mít maximálně spokojeného zákazníka. Toho mohou získat třeba tak, že využijí analýzu velkých dat a poznají skryté zákonitosti ovlivňující chování spotřebitelů nebo nabídnou zákazníkovi možnost využít aplikace rozšířené reality či tzv. vnitřní GPS, která ulehčí navigaci v obchodních domech.

Trend smartphonů

Ačkoli vnitřní GPS nebo analýza velkých dat můžou obchodníkům pomoci k větší spokojenosti zákazníků, nebudou možná tím hlavním lákadlem. Podle některých odborníků totiž budou hrát největší roli v trendech Retail 2.0 především smartphony. Například studie KPMG ukázala, že používání mobilních telefonů se při nákupu stává pro zákazníky stále důležitější a to právě z hlediska hledání informací o konkrétním produktu. S tím souhlasí rovněž Greader a Buck. Podle nich až 80 % amerických uživatelů smartphonů používá mobil při nakupování a to i tehdy, pokud obchod osobně navštíví – porovnávají ceny s jinými obchody, hledají recenze apod.

Startupy, které na to vsadily

Trendy v Retail 2.0 se stávají skvělou příležitostí pro všechny startupy, které přichází s nápady, jak si obchodníci mohou udržet spokojené zákazníky právě díky zavádění nových trendů. Například Japonský startup teamLab nabízí virtuální manekýny, kteří se spustí jako video na obrazovkách ve chvíli, kdy zákazník sundá z ramínka požadovaný kousek oblečení. Při nákupu pak pomůže SmartAssistant od stejnojmenné rakouské firmy. Jedná se o aplikaci, která zákazníka dovede až k finálnímu produktu, který bude přesně vyhovovat jeho potřebám. Analýzu chování zákazníků pak nabízí americký Euclid Analytics, který skrze wifi a lokační technologie pomáhá podnikatelům lépe rozumět spotřebitelům. Například jim řekne, která reklama přilákala lidi do jejich obchodu nebo jaké faktory nejčastěji přimějí zákazníky k nákupu.

Video: The Digital Store of the Future


Retail 2.0 je jedním z témat letošního JIC STARCUBE, který je nejdéle fungujícím českým akcelerátorem. Startupy si do něj můžou podat přihlášku do 7. srpna 2016. Od roku 2010 do JIC STARCUBE vstoupilo už 72 startupů. Týmy procházejí třemi měsíci nabitými poznatky, workshopy, setkáváním s mentory a napojením na globální technologické společnosti. Získávají výhody a finanční podporu na testování a prototypování, právní nebo daňové služby, marketing i uhrazení cestovného a ubytování. K úspěšným firmám, které akcelerátorem prošly, patří například GINAReservio nebo jeden z nejrychleji rostoucích startupů současnosti Kiwi (dříve Skypicker). Více informací o akcelerátoru najdete na stránkách www.starcube.cz.