Z garáže do světa. První kroky v podnikání
28. 8. 2018

Z garáže do světa. První kroky v podnikání

Start-upy se dnes rodí jako houby po dešti. Mladí podnikatelé nás inspirují a úspěšní lídři jsou našimi ikonami. Mít vlastní firmu je více cool než mít klasický úvazek. Proč? Protože podnikatelé věří svým nápadům, využívají svůj talent a vidí ve své práci smysl. A přesně po tom mileniálové touží: dostat svůj nápad z garáže do světa. Ale jak na to? Tady máte pár tipů.

Položte si nejdůležitější otázku: Proč?

Nejdříve si musíte uvědomit několik věcí, které na první pohled mohou znít jednoduše. Otázka Proč chcete podnikat?je však zcela zásadní. Toužíte po svobodě, chcete být společností uznávaní nebo chcete tvořit něco smysluplného? Ať už je vaše motivace jakákoliv, měli byste ji znát. Ve chvílích nejasností se totiž vždy můžete vrátit zpět a říct si: „Podnikám z tohoto důvodu.“ Pokud pro vás podnikání představuje tu nejlepší možnou volbu, pak přichází na řadu váš nápad.

Většinou mají lidé na začátku nápadů hned několik. Napište si je všechny na papír. V této fázi nevadí, když nejsou zpracované do detailu. Pokud vás zrovna žádné nenapadají, co se nechat inspirovat? Můžete sledovat trendy, dívat se, co se děje v zahraničí, nebo zjistit, jaký problém lidé právě řeší. Poté, co si ze svého seznamu vyberete jeden nápad, se znovu zeptejte sami sebe: „Proč chci pracovat právě na tomto nápadu?“ Tato otázka je náročná, ale díky ní pochopíte, proč to děláte. Důvody mohou být samozřejmě různé.

Najděte zákazníka, problém a řešení

Když už máte napsané, proč chcete podnikat a proč chcete pracovat na tomto konkrétním nápadu, máte za sebou velký kus práce. Ale stále jsme jen u teorie. Nyní je na čase vstát a naučit se chodit. Stejně jako malé dítě nemůže uběhnout maraton, ani začínající podnikatel by neměl druhý den čekat milionovou nabídku od investora. Chce to trpělivost. Častou chybou začínajících podnikatelů je, že chtějí mít hned jasný název, logo, web, investora, podmínky zakládání firmy a hotový marketingový plán. Jsou ale mnohem důležitější věci. Říká se jim svatá trojice: kdo je váš zákazník, jaký problém řešíte a jaké řešení navrhujete. Na těchto základech bude totiž stát váš celý podnikatelský zámek.

Ptejte se lidí a udělejte si rešerši

 Zkuste strávit odpoledne spekulováním nad následujícími otázkami: Kdo je vaše cílová skupina? Pokud nevíte, zkuste ji specifikovat. Je vámi identifikovaný problém něco, co zákazníci skutečně řeší? Zeptejte se jich. Přináší vaše řešení zákazníkům hodnotu (ušetří jim třeba čas nebo peníze)? Zjistěte to. Existuje už podobný produkt na trhu? Udělejte si rešerši konkurence. A co financování? Pokud chcete rychlý růst, je dobré uvažovat o investorovi.

Možná už jste popsali hodně papírů a máte před sebou vizi. Otázkou je, jestli to celé stačí k úspěchu. Je mnoho důvodů, proč na začátku geniální podnikatelské nápady neuspějí. Neověřily si trh, dojdou jim peníze, rozpadne se tým nebo tým vůbec nevznikne. Proto nepodceňujte přípravu.

Hledejte inspiraci v knihách

 Možná, že vás strhlo vlnobití otázek a máte ještě méně jasno než předtím. Je však mnoho zdrojů a míst, kde vám pomůžou. Co nejprve zabrousit do knihovny a vytáhnout bibli start-uperů? Vlastně není jedna, ale je jich několik. Inspirující je Start-Up Nation, The Lean Startup, Business Model Generation, Value Proposition Design a Running Lean. Najdete v nich mnohé skvělé nástroje a pomůcky. Určitě se vám bude hodit Business Model Canvas nebo Lean Canvas vycházející z oblíbené lean metodologie. Tvorba byznys modelu sice na první pohled vypadá složitě, ale na začátku stačí mít přibližnou vizi.

Konzultujte své nápady s odborníky

 Z knížek však člověk vše nevyčte. K dispozici je množství online a offline kurzů a workshopů. Pro začínající podnikatele je důležité být obklopený podobně smýšlející komunitou a zkušenými odborníky. Pro konzultaci nápadů, vizí a byznys plánů je proto ideální zajít přímo někam pro radu.

JIC například pořádá pravidelné semináře pro začínající podnikatele StartupClub, kde získáte konkrétní tipy a rady podložené reálnými daty, případové studie nebo příklady z praxe. Po akci navíc vždy můžete zůstat i na následující networking. V pravidelných intervalech pak JIC pořádá také 5denní kurz #chcipodnikat, kde můžete pod vedením odborníků pracovat na svém rodícím se nápadu.