Kentico: jsme lidští, jsme transparentní a jsme posedlí zákazníkem!

firemní kultura ve firmě Kentico

Zaměstnanecké stravenky, perspektivní práce v mladém kolektivu, zázemí silné společnosti, firemní mobil. Tak tato hesla v nabídkách práce firmy Kentico nehledejte. Ne, že by zaměstnancům některé klasické benefity firma nedopřávala. Vnímá je ale spíš jako standard a daleko víc přemýšlí o tom, jestli dávají smysl a jestli se díky nim lidé v práci cítí dobře. Konkrétně stravenky tak z dlouhého seznamu benefitů vytlačilo zdravé pracovní prostředí a správně nastavená firemní kultura. Vítejte ve – na české poměry bohužel pořád trochu netradičním – světě firmy Kentico!

Zakladatelem a majitelem IT firmy Kentico, která se zabývá řešeními pro správu webových stránek, internetových obchodů a digitálního marketingu, je Petr Palas. Pokud bychom ho měli popsat jedním slovem, pak bychom o něm řekli, že je Nebojsa. Odvaha dělat věci jinak mu totiž rozhodně nechybí. Firmu založil v roce 2004 coby absolvent Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Na rozdíl od ostatních start-upistů se nebál hned od začátku vyplout na globální trh. Pomohly mu k tomu i pracovní zkušenosti, které nasbíral během studia.

Rok od vzniku firmy získal v USA prvního klienta. A nebyl to ledajaký klient. Stal se jím legendární výrobce kytar značky Gibson. Od té doby uplynulo patnáct let. Teď má Kentico pobočky v USA, Austrálii, Velké Británii a Nizozemí, dohromady 250 zaměstnanců a to vše, aniž by kdykoliv potřebovalo jakékoliv finanční injekce zvenku. O zájem investorů přitom není nouze. Petru Palasovi od nich v mailu přistává každý den alespoň jeden email. „Raketový růst firem je vždy spojený s nějakou externí investicí a to téměř vždy vede k tomu, že původní majitelé svůj podíl nakonec prodají a z firmy odejdou. Tohle pro mě nikdy nebyl cíl. Pro mě podnikání znamená dělat něco, co mě baví, pracovat na něčem dlouhodobém, a proto jsem i přístup k růstu firmy volil čistě organický. To znamená, že jsme vždycky rostli tak, abychom si na sebe vydělali," vysvětluje Petr Palas. Podle všeho zvolil správnou cestu. Mezi klienty firmy patří značky jako Audi, Bacardi, Sony, Hyundai, Konica Minolta, Sazka, Mountfield a spousta dalších více či méně slavných jmen. Díky Kentico běží na celém světě asi 25 tisíc webových stránek

Benefity z jiného světa

Jaký je tedy recept na úspěch? Jisté je, že stravenky coby odměna pro zaměstnance to nejsou. Místo nich můžou zaměstnanci pracovat v hezkém prostředí a očekávat férové jednání. Asi největší anomálií oproti klasickým pracovním podmínkám je v Kentico volná pracovní doba. Zaměstnanci si ve firmě nemusejí „odkroutit" standardních pět krát osm hodin. Svoji práci si řídí sami„Zaměstnanci sami cítí, kdy mají lepší den a kdy by v kanceláři svůj čas jen zbytečně proseděli," pokračuje Petr Palas. Tím by nabourávali pracovní morálku (v ten den třeba zrovna) prácechtivých kolegů. Všichni navíc pracují v malých týmech ve třech (minimálně) až dvanácti (maximálně) lidech, ve kterých má každý člověk svoji specifickou úlohu a společně se jednou za dva týdny setkávají k iteračním setkáním, kde skládají svou práci dohromady. Schovka pro případné „flákače" je tak předem vyloučená. Petru Palasovi proto právě volný systém dával smysl. Stačilo tedy „jen" sebrat odvahu, zaměstnat schopné a zodpovědné lidi a zavést volný systém do běžného pracovního života.

Tím ale výčet výhod v pracovním ráji teprve začíná. Zaměstnanci můžou kdykoliv zvolit práci z domu a omezený není ani počet sick days. Pokud prostě někdo není ve stoprocentní kondici, zůstává doma, aniž by si musel brát dovolenou nebo to jakkoliv poznal na výplatní pásce. Vděčný je tak nejen aktuální pacient, ale i jeho kolegové, kteří zůstanou bacilem nepolíbeni.

Jeden den v týdnu se můžou „Kentičáci“ v pracovní době věnovat vlastnímu rozvoji – sami si přitom zvolí, ve které oblasti se chtějí vzdělávat. Zaměstnavatel jim udělí požehnání, ale dokonce i podmínky, prostor či prostředky k tomu, aby byl jejich seberozvoj úspěšný.

Od počátku kladou v Kentico velký důraz na kvalitní pracovní prostředí (třeba uspořádání open space tu rozhodně nehrozí), čehož si v roce 2016 všimla i komise soutěže Zasedačka roku, která udělila Kentico ocenění v kategorii Zdravá kancelář. Když se posadíte do křesla v některé z mnoha firemních společenských místností, budete se okamžitě cítit jako doma v obýváku. Ostatně i vybavením všechny místnosti domov připomínají – najdete tu pračku se sušičkou, plně zařízené kuchyně, ve kterých se ke snídani smaží vajíčka a kolem poledne tu z trouby nejednou zavoní pečené koleno (před svátky samozřejmě i nějaké to společně upečené cukroví). A když si někdo po náročném obědě potřebuje zdřímnout? Není problém! V jednom z mnoha sleeping boxů stačí zahrnout závěs a dát si nerušeně „dvacet". Boxy zároveň slouží jako malé zasedačky pro případ, kdy zaměstnanci chtějí něco probrat s kolegy, v klidu si zavolat nebo být třeba jen chvilku sami se sebou.

Benefity pro (nejen) novopečené rodiče

S narůstajícím věkem firmy přirozeně narůstá i věk jejích věrných zaměstnanců, a tak se v Kentico momentálně radují z velkého babyboomu. Společně proto vymýšlejí, jak práci rodičům usnadnit a benefity tak přizpůsobují této rozrůstající se skupině. Tatínkové mají po narození potomka nárok na dva týdny plně placené otcovské dovolené (spolu s jedním týdnem daným ze zákona se tak s novou životní rolí můžou vyrovnávat dohromady tři týdny). V rámci firmy funguje sdílená skříň dětského oblečení. Děti mají vstup na pracoviště povolen, ostatně je tady pro ně připravený i dětský koutek. A kdo si zatím netroufá na děti, ale dospěl alespoň do stádia „páníček", ten také nepřijde zkrátka. Kromě dětí totiž mají do kanceláří cestu volnou i psi.

Lidskost, transparentnost a posedlost zákazníkem

Be human, Be transparent a Customer obsession – to jsou hlavní firemní hodnoty. „Uvnitř firmy sdílíme všechny finanční výsledky, snažíme se, aby zaměstnanci dobře rozuměli byznysu, který děláme," vysvětluje Petr Palas. Firemní hodnoty přitom nevymýšlel od svého ředitelského stolu. Byl to dlouhodobý proces, na kterém se podíleli samotní zaměstnanci a hodnoty tak vzešly přímo od nich. Naděje na jejich přežití je díky tomu větší. Že jsou hodnoty skutečně živé, dokazuje fakt, že se jimi lidé ve firmě můžou řídit při každodenních rozhodováních. „Když se například objeví nějaký problém a řešíme, jestli to přiznáme zákazníkovi a kolik informací mu podáme, můžeme si vždycky říct: naše hodnota je přece „Be transparent". Takže i v této situaci budeme co nejtransparentnější a řekneme zákazníkovi narovinu, jak to je," zamýšlí se Petr Palas. Za chyby se přitom zaměstnanci stydět nemusejí, nestydí se za ně ani firma samotná. Naopak. Za každou chybu, kterou zákazníci naleznou v systému a nahlásí ji, lidé z Kentico vysadí v přírodě strom.

Petr Palas by ve firmě rád vdechl život dvěma dalším hodnotám: Do it (aby se lidé ve firmě více pouštěli samostatně do řešení problémů, byli zapálení pro věc a soustředili se na výsledky) a One Kentico – tedy aby se i nadále zlepšovala komunikace mezi jednotlivými firemními odděleními. A jeho snem je navzdory jiným kulturám v pobočkách po celém světě jedna společná fungující firemní kultura.