Jiří Kobelka z Tatum: Blockchain pro všechny
21. 6. 2021

Jiří Kobelka z Tatum: Blockchain pro všechny

Brněnský Tatum se stal vůbec prvním českým startupem, který se probojoval do prestižního akcelerátoru SkyDeck v Silicon Valley. Povedlo se mu to díky unikátnímu produktu – platformě, která umožňuje vyvíjet aplikace nad blockchainem. I o tom jsme si povídali se spoluzakladatelem firmy Jiřím Kobelkou.

Brněnský Tatum se stal vůbec prvním českým startupem, který se probojoval do prestižního akcelerátoru SkyDeck v Silicon Valley. Povedlo se mu to díky unikátnímu produktu – platformě, která umožňuje vyvíjet aplikace nad blockchainem. A není se tedy čemu divit, že zejména v posledních „on-line“ měsících zažívá firma raketový boom. Poptávka roste zejména ze strany firem z herního průmyslu, který možnosti využití blockchainu postupně objevuje. Co vše to v praxi vlastně znamená? Kam až může firma se svým produktem pomýšlet? O tom jsme mluvili se spoluzakladatelem Tatumu Jiřím Kobelkou.

Zaměřujete se na blockchain, začněme tedy od nuly – jak byste jeho princip vysvětlil úplnému laikovi?

Jedná se o decentralizovanou databázi na ukládání a poskytování dat. Neexistuje tak jedno jediné centrální úložiště, ze kterého by se nesly informace dál do celého světa. Představte si mnoho úložišť, přičemž každé z nich má v sobě celou databázi. Vymažete jedno a nic se nestane – databáze je pořád kompletní.

Za zápis na tuto databázi přitom uživatelé platí – v poslední době často skloňovanou – kryptoměnou, je to tak?

Je to mechanismus, který přináší spravedlnost. Databáze je sdílená všemi. Ethereum umí třeba nějakých 15 zápisů za sekundu. Co když bude chtít někdo víc? Princip kryptoměny férově řekne, kolik kdo může zapsat. Vzpomeňte v daleké minulosti na internetové kavárny. Dejme tomu, že byl k dispozici jen jeden počítač. Kdyby byl zadarmo, sedl by si k němu jeden člověk a seděl by u něj od rána do večera. Peníze, které máme, fungují jako takový antispam – něco, co nás nutí, abychom tam pořád neseděli. Stejný princip funguje u blockchainu. Kdyby u něj nebyl poplatek za zápis, budou ho používat všichni a celý systém se zahltí. Princip aukce – kdo dá víc, ten má větší prostor v databázi – proto dává smysl.

Blockchain v mnoha lidech automaticky vyvolává asociaci právě s kryptoměnami, ve skutečnosti je to ale mnohem komplexnější téma. Ve kterých oblastech se už reálně blockchain využívá?

Obecně bych si troufl říct, že pokrytí je přes většinu oblastí, které jsme schopni vyjmenovat. Jsou oblasti, o kterých víme, že jsou dominantnější – jako například nyní videoherní průmysl. Předtím to byla oblast fintech. Na naší technologii jedou armádní projekty, trackování zboží, různé věrnostní programy. Aktuálně je živá debata také o covid pasech, které vyžadují spolupráci mezi státy a pomalu se skloňují také elektronické volby. V tomto ohledu ale bude určitě nutné povýšit úroveň digitalizace.

Proč je blockchain pro tyto účely – například pro volby – vhodná technologie?

Umožňuje využít princip takzvaného zero-knowledge protokolu. Náš oblíbený příklad: do baru přijde slečna. Barmanovi se líbí a chce zjistit, jestli je svobodná, kolik jí je let a kde bydlí. Pod záminkou potvrzení plnoletosti ji požádá o občanku. V případě zero-knowledge protokolu by na otázku odpověděla bez odhalení identity. To znamená na otázku: ,je vám víc než 18?,‘ by jediná možná odpověď byla buď ano, nebo ne. Elektronické volby by v takovém případě umožnily odevzdat hlas ve zcela anonymním režimu. 

Obchodní dům pro hráče videoher

Zmiňoval jste banky, vy jste v bankovním sektoru také začínal. Jak jste se od svého původního zaměření dostal ke stavbě blockchainové infrastruktury?

Celé to začalo v době, kdy vylétly kryptoměny. S jedním kolegou jsme se rozhodli, že naprogramujeme kryptobanku pro lidi. Říkali jsme si, že bude fungovat stejně jako běžná banka, jen s tím rozdílem, že místo korun či eur bude operovat s kryptoměnami. Podařilo se nám to, bohužel jsme ale nesehnali opravdu velkého investora. Naštěstí jsme byli také dost líní a „pod“ bankou jsme si postavili systém, který nám to celé pomohl velmi rychle vyvíjet. Mnoho investorů nám radilo, abychom se zaměřili jen na systém. Banku jsme proto zahodili a začali pracovat jen se samotným „podvozkem“.

A to už se dostáváme k vašemu současnému produktu, rozumím tomu správně, že se jedná o nějaký základní stavební kámen pro vývojáře?

Nabízíme platformu, která zjednodušuje vývoj aplikací nad blockchainem. Kdybych měl připodobnit náš produkt k něčemu představitelnému: Potřebujete se dostat z místa A do místa B. Mohla byste jít lesem – pěšky, dlouho a ztratit se. My stavíme dálnici. Přitom je úplně jedno, kam jedete a proč, dálnice vám zrychlí a zjednoduší cestu. Přeloženo do našeho oboru: firmy a vývojáři tak můžou vyvíjet aplikace, které používají blockchain – a je úplně jedno v jaké oblasti a na co. Aniž by byli experti v blockchainu, zvládnou to velmi rychle – v jednotkách hodin, maximálně dnů. Jinak by jim to trvalo třeba rok nebo déle.

Zmiňoval jste videoherní průmysl, čím to, že se na vás firmy z této oblasti začaly obracet ve velkém?

Nejspíš to celé spustil prodej obrazu jako NFT (pozn. red.: Non-Fungible Token je unikátní token, který dává digitálnímu souboru certifikát pravosti. Na rozdíl od jednotlivých kryptomincí, které mají stejnou hodnotu, je každý NFT jedinečný). Transakce ve výši 70 milionů dolarů celou tuhle oblast „nakopla“ a firmy se o ni začaly zajímat. V posledních čtyřech měsících k nám začaly chodit zakázky z gamingu, přišly opravdu velké firmy, ty největší na světě a řekly, že pomocí naší technologie chtějí řešit tokenizaci. Dělali jsme tak prezentace pro viceprezidenty z top trojky herních světových studií.

Proč zrovna gaming? Jaký problém NFT řeší?

Dnes se v herním průmyslu běžně děje to, že hráči prodají celý svůj účet dalším lidem. Vývojářské firmy to samozřejmě nemají rády, protože kromě jiného je to transakce, která jde mimo ně. Plánují proto výstavbu speciálních marketplace.

Jak si takový marketplace představit? Obchodovalo by se na něm s nějakými herními aktivy?

Jeden hráč má k dispozici třeba bílou botu, která běhá o 100 % rychleji. Nebo lepší meč. A v tomto prostředí s nimi může obchodovat. Herním firmám to přinese další příjem, a upřímně řečeno ne malý. Nedávno jsme pořádali workshop o tom, jak takový marketplace vytvořit jednoduše pomocí naší technologie. Přihlásilo se nám 430 vývojářů z celého světa. To na malou firmu z Brna není vůbec špatné.

Pro Tatum teď pracuje přes dvacet lidí. Oproti roku 2019 je to čtyřnásobek

Pro Tatum teď pracuje přes dvacet lidí. Oproti roku 2019 je to čtyřnásobek 

Technologie je o deset let dál, než si dokážou vývojáři představit

Kopíruje taková odezva i zájem o váš produkt?

Náš růst byl skoro až agresivní. Měsíčně nám tržby rostly o 25 %, v Silicon Valley je standard 10 %, u dobrých firem 15–20 %. A pak jsou firmy jako my, které poskočí opravdu hodně. Jak je ale růst rychlý, ztrácíte detail. Nabíráte rychleji lidi, nestačíte se slaďovat. A když nám do toho ještě přišel covid a remote režim, je to hodně složité. Doufám proto, že to v nějakém okamžiku zpomalí a my se budeme moct nadechnout.

Jaké nároky takový růst klade na výběr po personální stránce? Obzvlášť v dnešní době, kdy jsou vývojáři nedostatkové zboží?

Děláme velmi high-tech věci, takže i když k nám přijde dobrý vývojář, nic to neznamená. Technologie, kterou řešíme, je o deset let dál, než dnes dokážou vývojáři uvažovat. Vyžadujeme opravdu konkrétní psychologický profil – tradičně například velkou pružnost. Práce ve start-upu je specifická, dělají se rychlé iterace, chyby, které se rychle opravují, není to o tom, že půl roku plánujete jeden výstřel na měsíc. Během dvou týdnů uděláte nějakou věc a zkusíte, jestli funguje. Pokud ano, začnete ji dolaďovat, pokud ne, zahodíte ji a jdete dál. A tohle vnímání také nemá každý. Před půl rokem jsme nevěděli, že budou NFT takový hit, tehdy byla tím hitem armáda. I když o dronech nevíme nic, museli jsme vymyslet hromadu věcí, které se dronů týkaly.

Na vaší technologii se aktuálně staví i hollywoodský marketplace, kde budou (nejen) filmové hvězdy prodávat tzv. collectibles. Jde o rekvizity z filmů nebo i nějaké digitální předměty? 

Nejspíš to bude kombinace obojího. Hezky to ale demonstruje ten současný trend a to, jak může fungovat blockchain a princip NFT. Pokud je NFT vázaný na fyzické předměty, bude ještě chvíli trvat, než se srovná legislativa. Digitální data ale prodáte digitální formou komukoliv na světě během pár minut. Je to velmi revoluční. Pokud umělec – a takových případů už bylo mnoho – vytvoří digitální dílo, může ho okamžitě prodat na opačný konec světa. Nepotřebuje k tomu strávit týdny jednáním s právníky.

Multitoken: převratná technologie pro online nákup

Doposud nebylo možné NFT jakkoliv dělit a kupovat třeba jen část předmětů. Vy jste ale před několika týdny přišli s inovací, která to umožňuje. Jak moc je vaše řešení přelomové?

V současné době existují marketplace, které něco podobného jen simulují. To znamená, že vydají akcie na nějaký předmět, řekněme třeba Lamborghini. Tyto akcie ale platí jen u nich v systému, na blockchainu nejsou vidět. U žádného z uživatelů tak tato informace neexistuje. My jsme přišli s technologií multitoken. Jako první (a jediní) na světě umožňujeme vývojářům vytvářet NFT předměty dělitelné do akcií. I běžní smrtelníci se tak dostanou k vlastnictví věcí, které by si jinak nemohli dovolit. A přelomový na tom je fakt, že je informace o akcii zapsaná přímo v blockchainu. Je tam fyzicky vidět a nejde odpárat. Tohle je dost zásadní z pohledu ověření důvěryhodnosti.

Dostali jste se jako první český startup do akcelerátoru SkyDeck v Silicon Valley, který si vás sám vybral a oslovil. Co vám tahle zkušenost dala?

Naučili jsme se přemýšlet jinak, ještě rychleji. K ruce jsme měli špičkové lektory ze Silicon Valley, například člověka, který má v Amazonu na starosti celou Alexu. A tihle lidé nás učili průlomové koncepty v byznysu i v marketingu.  Během hodiny nám kompletně přetočili celou naši vizi. V oblasti marketingu jsme třeba žili v přesvědčení, že se projekty připravují půl roku. V Silicon Valley nás naučili, že déle než dva týdny je moc.

Úspěchem v Silicon Valley to pro vás ale nekončí, jaké další ambice máte?

Pravdou je, že tak rychlý úspěch jsme nečekali. Velký boom herního průmyslu jsme tušili v letech 2022, 2023. Za minulý rok jsme tak vydělali desetinásobek. Možná to bude znít nevděčně, ale peníze pro nás nejsou nejdůležitější. Zajímá nás spíš to, kde naše firma bude za pět let – a jestli dneska vydělá o 50 tisíc dolarů víc nebo míň, je svým způsobem irelevantní. Náš cíl je stát se dominantní platformou pro vývojáře, aby tak, jak dnes vyvíjí mobilní aplikace, byli schopni používat i blockchain. Dnes máme výhodu, že je náš produkt technologicky nejjednodušší a zároveň nejvíc vyspělý, jsme někde na dvacetinásobku oproti té nejlepší konkurenci. Nic to neznamená z pohledu toho, kdo uspěje, ale je to dobrý základ. Rádi bychom tento trh vyhráli, chceme, aby nad námi stavěli všichni, aby umožnili lidem blockchain používat – a aby v něm mohli dělat co nejlepší věci.