JIC Entrepreneur in residence Martin Dokoupil: Firma je odrazem svého majitele

Pozice entrepreneur in residence je unikátní kombinace podnikatele a byznys konzultanta s dlouholetými zkušenostmi. Takový člověk pochopí problémy rostoucí firmy lépe než kdo jiný. Služby entrepreneur in residence nabízí JIC svým klientům jako jediný v Česku, letos pozici zavedl v rámci programu pro firmy do 3 let JIC MASTER.

Prvním, kdo se této výzvy ujal, je Martin Dokoupil, který má za sebou přes 7 let budování firmy zaměřené na výzkum trhu a 14 let business konzultingu napříč různými obory. Pracoval například pro Kofolu, COOP, Makro/Metro, Teta drogerie, Siemens, Honeywell nebo Oracle. Ve své práci se soustředí především na vztahy mezi majiteli a také na obchodní modely. Proč se zaměřuje právě na tyto oblasti a proč se rozhodl spojit své síly s JIC, prozradil v krátkém rozhovoru.

Martin Dokoupil

Proč jste se rozhodl přijmout tuto výzvu?

Pro mě je to úplně nová situace, zatím jsem nikdy nebyl někým zaměstnaný, vždycky jsem pracoval ve svých firmách. To, co mě na tom zajímá, je překryv s mou osobní misí. A tou je budování podnikatelského ekosystému v celé České republice. Chci, aby bylo Česko zemí, kde lidi umí podnikat. JIC k tomu má navíc v „genech“ zaměření na technologie, což právě na jižní Moravě dává smysl, vychází to z historie a současnosti tohoto regionu a je logické, že se staví na těchto silných stránkách. Přijde mi úžasné, že je tady na JIC skupina čtyřiceti lidí, kteří jdou za stejnou věcí. A když se to shoduje s mým cílem, tak jsem rád, že se k tomu jako původně „sólista“ můžu přidat.

Pozici entrepreneur in residence budete zastávat jako první, jak ji chcete nastavit?

Rozhodně jsem nechtěl udělat to, že si nastuduji tenhle koncept v zahraničí, vezmu ho a začnu ho dělat stejně tady. Chtěl bych Martina Dokoupila takového, jaký je teď, umístit sem na JIC a najít způsob, jak může být co nejprospěšnější celkové misi. Jsem podnikatel tělem a duší, doposud jsem měl podíl ve více než deseti firmách. Některé z nich uspěly, jiné ne, takže mám pestré zkušenosti, umím stát v „botách“ podnikatele a vždycky jsem se cítil nejlépe mezi podnikateli. Jako konzultant jsem se taky snažil pracovat s firmami vedenými konkrétním českým podnikatelem, kterému se můžu podívat do očí. Majitelství firem jako téma je pro mě klíčové a na to se budu soustředit.

Kde vznikl vás zájem zaměřovat se na osobu majitele firmy?

Měl jsem v minulosti špatnou zkušenost se zakázkou pro velkou korporaci, kde vám do všeho vstupují lidé zvenku, a věděl jsem, že už to nechci nikdy zažít. Proto jsem se rozhodl, že chci pracovat přímo jen se soukromými majiteli firem, ne s manažery.

Jaké jsou principy nebo metody, kterými se při práci s firmami řídíte?

Pro mě je důležitá důkladná příprava – systém briefování a debriefování. Chci, aby byl tým na každou konzultaci špičkově připravený, a chci, abychom dopředu věděli, po čem chceme jít a co se může stát. Pak je ale důležité být připravený na to, že v průběhu konzultace můžu všechno všechno zahodit. Musím být totálně napojený na toho konkrétního člověka a být maximálně přítomný v každém okamžiku. Může se tak stát, že se bude dít něco, co jsme při přípravě vůbec neočekávali. Potom to ale musíme zase v týmu důkladně analyzovat. Dále chci rozumět motivacím toho člověka a jeho klíčových lidí ve firmě, co ho k podnikání vedlo. Moje role je i pomoci ty motivace lépe odhalit a popsat, aby si jich byl vědom. Poté chci pojmenovat jeho klíčovou kompetenci, používám vlastní metodu, které říkám popis „genu“ firmy. Ptám se, jak firma vůbec vznikla, co byl ten první nápad, první klient, co byla ta potřeba, kterou chtěli řešit. Z toho nám vzejde ta první hodnota, se kterou se firma narodila. A to má pak vazbu na obchodní model, který musí být přirozený a ruku v ruce právě s motivací na počátku. Zajímá mě celý příběh firmy, její dynamika a čím si prošla. Na rozdíl od nějakého statického snímku, kdy se analyzuje současný stav, tak se podívám na celý film od zrození firmy až do přítomného okamžiku, pak můžu daleko lépe pracovat i s budoucností.

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.