Marketing v praxi: Jak pomoci svému podnikání skrze Facebook

Autor: Veronika Gregušová

Facebook používá v České republice asi 4,5 milionu uživatelů a jejich počet stále roste. Výhoda propagace skrze Facebook spočívá nejenom v množství jeho uživatelů, ale také v možnostech jejich přesného zacílení a možnosti otestovat si reklamu již při nízkém budgetu. O tom, jak využít Facebook ve prospěch vašeho podnikání, promluvil na JIC Open Day 2017 marketingový stratég GINA Software a podnikatel Vít Olšák.

Lidé chodí na Facebook primárně prokrastinovat. Chtějí tam brouzdat a narazit na něco nového a zajímavého. Uživatelé o sobě na této síti sdělují široké spektrum informací, interagují se svými přáteli a ukazují své nejrůznější preference. Všechna tato data, která Facebook sbírá, lze velmi dobře využít pro účely reklamy. „Otázka tedy nezní, jestli vám může Facebook pomoci, ale JAK vám může pomoci,” vysvětluje Vít Olšák.

Jaké jsou výhody Facebooku?

Uvádí se, že Facebook má o každém uživateli až 2 miliony nejrůznějších údajů. Kromě demografických informací (např. věk, bydliště a pohlaví) zjišťuje i preference typu oblíbené značky, stránky, filmy, knihy, destinace apod. I přesto, že data, která vidíte, jsou anonymizována, je možné z nich vyčíst vzorce chování a skrze reklamu tak provést detailní zacílení na klíčové publikum. Výhodou Facebooku je, že zde můžete komunikovat nejenom s přáteli, ale také se zákazníky.

Z anonymizovaných dat je možné vyčíst vzorce chování a skrze reklamu tak provést detailní zacílení na klíčové publikum.

Pomocí příspěvků, reklam a Messengeru můžete dostávat přímou zpětnou vazbu od zákazníků a být s nimi v úzkém kontaktu. Messenger umožňuje umístění reklam, přesměrování zákazníků do konverzace, zasílání připomínek anebo třeba zaslání automatické zprávy po nákupu produktu. Stává se tak novým místem pro zákaznickou podporu. Na Facebooku můžete sbírat telefonní a emailové kontakty osob a jednoduše přesměrovávat lidi na svůj web.  

Proč vyzkoušet facebookovou reklamu?

Uživatelé jsou natolik zahlceni obsahem, že se firmám málokdy podaří oslovit zákazníky bez dobře zacílené reklamy. Až 99 % firem dnes investuje peníze do placeného marketingu. Výhodou je, že počáteční investice mohou být nízké. Člověk může experimentovat s pár tisíci za měsíc, které mu však mohou přinést popularitu i zákazníky. Na rozdíl od klasických online reklam například na webu, se facebookové reklamy příliš neliší od jiných postů a lidé k nim mohou napsat komentář, olajkovat je, skrýt je nebo dokonce nahlásit (v případě že je nekvalitně tvoříte a spravujete).

Dozvíte se, co se lidem líbilo, co sledovali, v jaké části videa sledování opustili, co sdíleli nebo jak daleko v nákupu došli.

Největší síla facebookových reklam však spočívá v množství a kvalitě dat, která Facebook sbírá a analyzuje. Dozvíte se, co se lidem líbilo, co sledovali, v jaké části videa sledování opustili, co sdíleli, jak daleko v nákupu došli apod. I když se vám první kampaň nepodaří, síť vám nasbírá tak detailní data o jednotlivých uživatelích, že příští kampaň může být, na základě těchto dat, již úspěšná.

Pár praktických rad

Podívejme se na pár principů, které vám mohou při tvorbě reklam pomoci:

  • Přečtěte si Zásady pro reklamu a důsledně se jimi řiďte
  • Vytvářejte jednoduché a krátké reklamy s call to action, které člověka zaujmou
  • Nebombardujte publikum příliš mnoha reklamami, které budou ignorovat
  • Proveďte si A/B test (udělejte několik odlišných verzí reklamy s různou grafikou, textací a CTA a sledujte, která je nejúspěšnější)
  • Implementujte marketing na Facebooku do celkové marketingové strategie vaší firmy
  • Neustále reklamy optimalizujte a učte se z výsledků (i z těch špatných)

Pokud chcete reklamy optimalizovat, můžete využít několika sofistikovaných nástrojů. Podle Víta jsou například Podobná publika (Lookalike audience) zajímavou reklamní zbraní. Tento nástroj vám na základě analýzy té nejlepší a nejvěrnější cílové skupiny vytvoří nový okruh lidí, kteří mají stejné vlastnosti a jsou tedy potenciálními zákazníky. Jedná se o novější možnost cílení, částečně odvozenou od vlastního okruhu uživatelů ze seznamu zákazníků, který funguje obdobně na základě vašich vlastních dat o zákaznících, která do Facebooku implementujete. S daty jde pracovat také mimo sociální síť. Facebookový Správce reklam je například umí stáhnout do Excelu a dále s nimi pracovat.

S daty jde pracovat také mimo sociální síť. Správce reklam je například umí stáhnout do Excelu a dále s nimi pracovat.

Zajímá vás podrobněji, jak vám může Facebook v podnikání pomoci? Podívejte se na záznam přednášky Víta Olšáka z JIC Open Day 2016 na našem YouTube kanále.

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.