Crowdfunding 101: 5 kroků k úspěšné kampani

Na letním StartupClubu věnovaném crowdfundingu rozdávala rady spoluzakladatelka portálu HitHit Jana Ecksteinová. Přinášíme vám první díl seriálu o tom, jak správně využít komunitní financování, a pár příkladů k tomu.

Většina z vás to zná. Máte skvělý nápad, jak se konečně projevit nebo zlepšit něco ve svém okolí. Má to často jediný kámen úrazu. Peníze. Fandí vám velká skupina lidí? Máte pocit, že by to stálo za realizaci? Tak směle do toho.

Crowdfunding není charita

Ano, fanoušci vašeho projektu vám rádi peníze dají. Není to ale zadarmo a rozhodně to není charita. Nejčastějším způsobem, jak prostřednictvím komunity lidí získat finance, je poskytnout výměnou za podporu odměnu. Chystáte cédéčko? Darujte jim ho! Organizujete výstavu? Pozvěte je tam zdarma! Jak na to?

Prostřednictvím českého portálu HitHit můžete sbírat peníze na cokoliv. Potřebujete k tomu hlavně jasně zformulovaný projekt, vybudovanou komunitu lidí a vymyšlený způsob, jak podporovatele odměnit. Musíte si to pečlivě spočítat, abyste měli jasno, že za vybrané peníze budete schopni projekt realizovat. Podle Jany Ecksteinové mnohem lépe fungují kampaně typu „všechno, anebo nic“. To znamená, že pokud nenasbíráte 100% cílové částky, peníze se vracejí zpátky k lidem. Statistika říká, že tyto projekty nejenom dosáhnou cíle, ale značně ho překročí.

Jak to funguje?

  • Nápad – zajímavá myšlenka, projekt
  • Registrace na crowdfundingovém portálu HitHit – na sbírku máte 45 dní
  • Poutavá prezentace – videa, infografiky a živá debata kolem projektu
  • Sbírka a realizace – vyberte peníze a začněte makat na realizaci
  • Odměňování – pošlete lidem odměnu za to, že vám pomohli

Nejdůležitější je během kampaně upřímně a často komunikovat s vaší komunitou. Částka, kterou chcete vysbírat, musí byt stanovená reálně. Dejte si záležet na vizuální prezentaci. Natočte video a ukažte lidem, co můžete svým projektem reálně změnit nebo přinést.

Funguje to. Důkazem je zhruba 800 podpořených projektů na portálu HitHit v hodnotě 28 milionů korun. Které projekty byly úspěšné? Třeba brněnská Rekola, projekt komunitního sdílení kol, vybral více než 150 tisíc korun. Písničkář Xavier natočil cédéčko díky téměř 290 tisícům korun. Jeho kampaň překročila cíl o 44%.

Chcete to slyšet na vlastní uši od autorů projektů? Koukněte na video z letního StartupClubu o crowdfundingu, nebo si počkejte na druhý díl naší malé crowdfundingové školy, kde se dozvíte, co (ne)dělat, když sbíráte peníze na projekt.


Pochyby jsou dobré. Opravdu. Pochybnosti vedou k otázkám. Otázky vedou k odpovědím. A odpovědi vedou ke skvělým myšlenkám. Bylo by skvělé, kdyby se tyto myšlenky staly i podnikatelskými záměry. Bohužel, oproti USA v Evropě nové podnikání opravdu začíná jen polovina těch, kdo o něm uvažují. V čem je problém? Ne vždy se na otázky daří najít odpověď. A proto Evropská komise přichází s platformou Watify, která vám pomůže překonat pochybnosti a překážky v začátcích podnikání a využívání digitálních technologií pro jeho vedení a rozvoj.  Na akcích Watify uvidíte, že i úspěšní podnikatelé pochybovali. Uvidíte, jak své pochyby překonali. Uvidíte, jak digitální technologie podnikání usnadňují a zrychlují. 

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.