Michal Veselý: Udržitelnost nabízí nové příležitosti i v podnikání
19. 2. 2024

Michal Veselý: Udržitelnost nabízí nové příležitosti i v podnikání

Proniknout do světa byznysové udržitelnosti, zorientovat se v legislativě a ještě nové povinnosti obrátit v příležitost? Pro mnohé firmy velmi aktuální výzva. Co vlastně všechno znamená udržitelnost a proč se vyplatí brát ji vážně? I o tom jsme si povídali se CMO JICu Michalem Veselým, který mimo jiné působí jako předseda správní rady organizace Změna k lepšímu.
Udržitelnost je v poslední době velmi často skloňované slovo. Co všechno se pod tím pojmem skrývá? 

Asi každému se nejprve vybaví témata kolem cirkulární ekonomiky a životního prostředí. Ve skutečnosti je ale udržitelnost mnohem komplexnější, a stojí na třech pilířích: kromě environmentálního je to také pilíř sociální a ekonomický. Environmentální znamená, že si takzvaně „neprojíme“ planetu. S ním souvisí pilíř sociální: některé firmy chtě nechtě zaniknou, a bude tak třeba řešit, co se jejich zaměstnanci stane. Některé části planety se stanou kvůli změně klimatu neobyvatelnými. A do třetice ekonomický pilíř, který spočívá ve schopnosti přemýšlet v dlouhodobějších horizontech. 

Jak si vede inovační ekosystém #brnoregion? Je důvod k nepatrně většímu optimismu? 

Je pravda, že v některých sektorech, které jsou vysoce inovativní, je to velmi nadějné. Historicky velmi silným odvětvím v našem regionu je elektronová mikroskopie. A ta funguje jako odrazový můstek pro vývoj nových, udržitelnějších technologií. Moderní elektronové mikroskopy, kterých brněnské firmy vyrobí třetinu světové produkce, posouvají hranice vědy v mnoha oborech – aktuálně jsou to polovodiče a vývoj výkonnějších čipů, vývoj zeleného vodíku, vývoj lithium-iontových baterií a podobně. 

Region tak může v globálním měřítku přispět k větší environmentální udržitelnosti, je to tak? 

Je to jednoznačně příležitost pro pákový efekt. Je víc než správné, že jsou tu zelené firmy, které se starají o dopad svého podnikání na životní prostředí a na lidi. Potřebujeme ale mnohem více. Aby jižní Morava byla domovem globálně úspěšných firem. Takových, které mají technologické produkty připravené na nově vznikající ekonomiku a připravené změnit svět k lepšímu. 

Napadá tě příklad takové firmy? 

Vedle velkých hráčů, jako je třeba na poli elektronové mikroskopie Thermo Fisher Scientific, jsou to i startupy. Ať už jde o firmy, které jsou napojené přímo na elektronovou mikroskopii – třeba NenoVision – a posouvají hranice vědy a vývoje nových materiálů. Nebo pak startupy s technologickým produktem z oblasti IT. Například Wereldo, které pomáhá snížit kamionovou dopravu a zefektivnit logistiku. Yedem, který optimalizuje proces parkování a dojíždění. Anebo IDEA StatiCa, která umožňuje stavebním inženýrům přesně vypočítat prvky konstrukcí, což při stavbách významně šetří množství vstupních surovin (zejména oceli a betonu). 


Michal působí jako předseda správní rady Změny k lepšímu (zdroj: Změna k lepšímu)

 

Aby nám definitivně neujel vlak


Říkáš, že některé firmy chtě nechtě zaniknou. Proč? 

Je třeba si připustit, že velkým problémem české ekonomiky je její struktura. V tomto ohledu jsme zaspali. Je třeba, aby naše firmy měly finální produkt, který umožňuje velkou míru svobody. Svobody rozhodovat o vlastním směřování. U nás je ale většina firem součástí odběratelsko-dodavatelského řetězce. Kromě toho, že většina peněz odchází do zahraničí, představuje současný stav obrovskou bariéru pro svobodu tvořit a implementovat inovativní postupy. Tak, aby i podnikání bylo environmentálně udržitelné. Takže pravda je taková, že na tom nejsme vůbec dobře a je třeba hodně zabrat. 

Udržitelnost při tom vnímáš jako jednu z perspektiv, která může být hybatelem. 

Říká se, že je udržitelnost byznysová příležitost. Ve skutečnosti je to ale naprostá nutnost. Právě proto, jak se strukturálně mění ekonomika a jak přibývají nové a nové legislativní rámce. Objevuje se celá řada faktorů, které mohou pozitivně i negativně ovlivnit fungování firem. Velcí hráči na změny většinou reagují včas, protože k nim tečou informace od jejich zahraničních matek. Ale malé a střední firmy se o sebe samozřejmě musejí postarat samy – tak, aby jim neujel vlak. 

Je to i důvod, proč JIC pořádá akci Sustainable Business 2024: tipy, trendy, inspirace pro SMEs. Co chceme podnikatelům předat?  

Zmíním příklad směrnice CSRD A ESG reportingu. Ten je postupně povinný od největších firem až po ty nejmenší. Mohlo by se zdát, že se to až do roku 2027 menších firem netýká. Jenže vzhledem ke zmiňované struktuře ekonomiky jsou menší firmy často součástí dodavatelsko-odběratelského řetězce. Velké firmy, kterých se povinnost týká už letos, tak budou tato data vyžadovat po svých dodavatelích. Nedodají je? Řešení je nasnadě. Velká firma vymění českého dodavatele třeba za rakouského, který třeba v tu chvíli už bude připravený. 

Může to mít dopad i na firmy, které teprve vznikají? 

I startupy musejí být bezpečně v obraze. Tak, aby mířily na trh, který vzniká – nebo teprve vznikne. A aby necílily nedopatřením na trh, který pravděpodobně kvůli měnícímu se tržnímu prostředí zanikne. A pak je tu samozřejmě i
otázka financí. 

Myslíš podporu od Evropské unie? 

V rámci Horizon Europe nebo programu LIFE je spousta titulů, kterými Evropská unie podpoří přednostně zelené projekty. Vedle toho ale zejména takzvaná taxonomie motivuje také soukromé investory, banky a venture kapitál k tomu, aby jejich investice byly impaktové, aby podporovaly moderní a čisté technologie. Když to přeženu, investora ke stavbě nové uhelné elektrárny už zřejmě nebude možné sehnat. 
 

Sustainable Business 2024

Chcete proniknout do světa byznysové udržitelnosti? Zajímá vás, co nová ESG legislativa znamená pro vaše podnikání? Jaké byznysové příležitosti udržitelnost může přinášet? Potřebujete tipy, jak efektivně řešit ESG ve firmě a kde na to sehnat podporu? A zajímají vás příběhy úspěšných firem? Nechte se na akci inspirovat a získejte nové kontakty.

Být v obraze se vyplatí 


Součástí akce Sustainable Business budou tipy a trendy pro malé a střední firmy. Co vnímáš jako hlavní trend tohoto roku? 

V Česku jednoznačně nový zákon o komunitní energetice, který může přinést výhodu nejen domácnostem, ale i firmám a nejrůznějším institucím. Nově budou moct energii jednak nakupovat a jednak prodávat. Věřím, že tento krok zásadně promění energetický trh a rozdrobí monopolní odvětví. A pak jsou to dílčí návrhy zákonů, které můžou proměnit pravidla v průběhu roku a přinést další příležitosti.  

Jako třeba? 

Návrh zákona na zálohování jednorázových obalů od nápojů. Existuje šance, že by do tohoto systému vstoupily i nenápojové obaly. Výrobce ekokosmetiky Tierra Verde už v tomto ohledu vratný systém s některými řetězci zavádí. A v případě, že by došlo ke standardizaci, mohla by i tato malá firma svoje řešení poměrně rychle naškálovat. 

Proto je potřeba být v obraze a sledovat všechny připravované změny. 

A to je přesně to, co chceme předat účastníkům akce Sustaiable Bussines 2024: tipy, trendy inspirace pro SMEs. Nejen určitý rámec legislativních změn a upozornění, co bude nutnost. Ale zároveň i informace, díky kterým můžou firmy v udržitelnosti najít i tu stále skloňovanou příležitost. Proto zvu všechny zástupce SMEs 5. března do KUMST Brno, kde svoje zkušenosti a tipy bude sdílet řada velmi inspirativních řečníků.