Udržitelnost je důležitá i pro korporace. Pomoci jim mohou i startupy

Slova jako udržitelnost a ochrana životního prostředí už nejsou tabu ani pro velké korporáty. Mnohé z nich si uvědomují, že je to cesta, která vede nejen k nižším dopadům jejich činnosti na životní prostředí, ale zároveň k silnějšímu brandu, konkurenční výhodě a leckdy i k novým podnikatelským příležitostem. Stále to jsou ale organizační kolosy, pro které je pružná reakce na nové výzvy velmi složitá. A právě proto hledají nové nápady ze světa startupů, které jim v jejich cestě k odpovědnému fungování mohou pomoci. Jak to reálně funguje ve firmách s mnoha tisíci zaměstnanci, jako jsou IKEA, Komerční banka, Honeywell nebo SAP

Švédský nábytkářský kolos IKEA není třeba představovat – málokdo dnes nemá doma alespoň jeden kousek se švédským názvem, nebo přinejmenším legendární modrou IKEA tašku, která vydrží vše. Přestože se z malé rodinné firmy stala celosvětová síť, má udržitelnost ve své DNA. „Už zakladatel IKEA Ingvar Kamprad si byl vědom toho, že je třeba mít respekt k přírodě. Tvrdil, že největší nemocí lidstva je plýtvání se zdroji,“ říká Eva Malá Beluská, business development and transformation manager, která má v IKEA na starost právě udržitelnost. Už v roce 2012 vznikla firemní strategie People & Planet Positive, která vytyčila ambiciózní cíle. „Využíváme své obrovské komunikační síly a toho, že jsme lovebrand. Dokážeme ovlivnit životy milionů lidí po celém světě. Snažíme se je proto inspirovat, aby doma žili šetrnější život. Děláme kampaně, jak šetřit elektřinu nebo jak neplýtvat jídlem,“ nastiňuje jednu z mnoha úrovní ikeácké filozofie udržitelnosti Eva Malá Beluská.

IKEA se dlouhodobě věnuje osvětě svých zákazníků. Loňský rok například připravila on-line konferenci One home, one planet

 

Své velikosti a vlivu na široké spektrum zákazníků využívají i další velké uvědomělé firmy. Společnost SAP vyvíjí softwarové produkty a služby, které zákazníkům pomáhají realizovat udržitelné obchodní modely. I proto se sama společnost zavázala snižovat emise skleníkových plynů. „V roce 2009 jsme si nastavili cíl na snížení emisí do roku 2020 až na úroveň z roku 2000. Tohoto cíle jsme dosáhli dříve, a to už na konci roku 2017, přestože se počet zaměstnanců společnosti zčtyřnásobil,“ upozorňuje Martin Janáček, generální ředitel brněnské SAP Labs Česká republika. Společnost si také stanovila rok 2025 jako moment, do kterého se stane v rámci svých činností uhlíkově neutrální.

Efektivní nakládání s potravinami, zelenější létání i zelenější investice

Intenzitu skleníkových plynů omezuje i společnost Honeywell, za posledních patnáct let dosáhla snížení o 90 % a zlepšení energetické účinnosti asi o 70 %. „Honeywell je průkopníkem nové generace chladicích kapalin, aerosolů, rozpouštědel a nadouvadel s nízkým globálním oteplovacím potenciálem pod značkou Solstice. Díky tomu byla planeta ušetřena 150 milionů tun oxidu uhličitého,“ vysvětluje jednu z pěti technologických kategorií společnosti viceprezident a generální ředitel vývojového centra Honeywell Technology Solutions, Oliver Stucky. Mezi další produkty, které Honeywell vyvíjí s cílem udržitelnosti, patří obnovitelná paliva vyráběná z odpadů nebo rostlinných surovin – tedy taková, která nekonkurují potravinovým zdrojům. V letectví se zabývá optimalizací a zefektivňování tras a také vývojem elektrických a hybridních motorů letadel. „Naše technologie jsou také přítomny ve více než deseti milionech obchodních budov po celém světě a díky inteligentním řídicím systémům jsou i energie v těchto budovách využívány efektivně,“ pokračuje Stucky. A v Honeywell se zaměřují také na potraviny. Podle OSN je totiž ve světě dost potravin na to, aby uživily deset miliard lidí, třetina z nich je ale ztracená mezi zemědělcem a spotřebitelem. Inteligentní skladová a logistická řešení tomu přitom dokáží zabránit. Honeywell se daří zefektivňovat elektronický obchod, zkracovat dodací lhůty a snižovat tak znehodnocování potravin. 

Pod značkou Solstice vyrábí Honeywell prostředky s výrazně nižší environmentální zátěží

 

V rázném a odhodlaném marši při cestě za udržitelností dokážou držet krok i finanční instituce – například Komerční banka. Ta se jednak snaží racionalizovat procesy uvnitř firmy, ale zároveň může v pozici investora pomoci dobrým projektům. „Komerční banka doposud financovala projekty s pozitivním vlivem na životní prostředí již v objemu osmnácti miliard korun. A pro velký a odvážný krok se také rozhodla na straně druhé – a to postupně úplně ustoupit od financování aktivit klientů v uhelném sektoru a aktivně podporovat projekty klientů zaměřené na přechod na ekologičtější a obnovitelné zdroje energie," vysvětluje Zuzana Hollmannová – mluvčí společnosti KB Smart Solutions.

Startupy a menší firmy jako agilní motor velkého kolosu

Velké kolosy mohou fungovat jen ve chvíli, kdy každé kolečko pasuje správně na to vedlejší. Ve chvíli, kdy je vůle změnit jeden článek, musí se změnit i ty další. A právě v tom spočívá někdy velmi zdlouhavé uvedení inovací v korporacích do reálného života. Každý krok musí být schválen příslušným managementem. Kvůli tomu tak mohou mít korporáty problém s obratností a rychlostí zavádění změn. Poslední dobou proto velmi často otevírají vrata ke svým motorům a ke spolupráci zvou menší společnosti a startupy, které umějí korporátní kola roztočit rychleji.

Právě z toho důvodu založila Komerční banka dceřinou společnost KB Smart Solutions, která se zabývá spoluprací se startupy. „Banka jako taková má ve své DNA samozřejmě zakomponovanou averzi k jakémukoliv riziku, a je to správně, přece jen chráníme finance našich klientů. Na druhou stranu právě tohle brání rychlému rozvoji a inovacím. Proto jsme se rozhodli pro založení dceřiné společnosti. Když najdeme vhodného partnera ke spolupráci, inovace se dají zavádět rychleji,“ vysvětluje Zuzana Hollmannová.

I společnost IKEA spolupracuje s menšími subjekty, a to samozřejmě v nemalé míře s těmi, které ji pomohou snižovat dopady na životní prostředí. „My vyhledáváme práci s agilními, relevantními partnery, kteří nám agendu pomůžou posunout dál. Ať už je to spolek „Zachraň jídlo“, který dělá osvětu nebo INCIEN, který má úžasné know-how,“ vysvětluje Eva Malá Beluská z IKEA a uvádí i další příklad spolupráce se společností Kokoza. Ta se zaměřuje na pěstování a kompostování ve městech. Své know-how pak v rámci spolupráce sdílí se zákazníky společnosti IKEA.

Inkubátory pod střechou

Společnosti SAP a Honeywell si pro tento účel založily přímo vlastní akcelerátor. Laboratoř „in-house startup“ v Honeywell funguje od roku 2018. Během více než dvouleté existence už podpořili přes deset interních startupů napříč několika obchodními jednotkami Honeywell – především pak v klíčových oblastech jako jsou letectví, ochranné prostředky, inteligentní budovy a zdravotnictví. „Partnerství s menšími subjekty a univerzitami nám pomáhá diverzifikovat myšlenky, prototypy a vývoj. Loni v dubnu v době první vlny pandemie jsme využili naše partnery ve zdravotnictví. S externími odborníky a našimi vlastními interními dovednostmi jsme ověřili a vyvinuli novou nabídku v oblasti digitalizace vzdálené péče za pouhé dva až čtyři týdny,“ vysvětluje výhody laboratoře Honeywellu Tomáš Szaszi, ředitel R&D EMEA Honeywell. Dodává přitom, že podobná úroveň agility a rychlosti by nebyla možná jen s vnitřním myšlením.

Na hladkou spolupráci dohlížejí experti a startup skauti

Kombinace hbitosti a rychlosti startupů s efektivitou procesů velkých podniků nese ovoce. Potvrzuje to i společnost SAP, která investuje značné zdroje do budování inovačního ekosystému v oblasti udržitelnosti SAP.iO Foundries. Spolupráce přitom začíná různými způsoby. „Brzy budou moct startupy posílat své žádosti do nové skupiny pro udržitelnost v Mnichově nebo Berlíně. SAP využívá experty pro screening startupů a poté zahájí detailnější diskusi,“ vysvětluje Martin Janáček ze SAP Labs Česká republika. Čím dříve přitom začínající nadějné firmy pošlou svoji žádost, tím větší šanci mají dostat se na výběrový den a následně případně také do programu, který startuje na konci března.

SAP má svá „foundries“ po celém světě. V Evropě je jeden takový například v Mnichově

 

Experty pro vyhledávání nadějných partnerů, ale i míst, kde takzvaně tlačí bota, využívá i Komerční banka – jejich „startup scout“ komunikuje na jedné straně s lídry v bance a na straně druhé sleduje trh a navazuje kontakty se startupy. „Startup Scout vlastně hledá průsečík mezi potřebou na straně banky a klientů a nabídkou startupu. Udělá si market research, kde zjišťuje, jestli službu neposkytuje ještě někdo jiný tak, aby to bylo férové pro obě strany. A pokud se tohle potká, přebírá spolupráci manažer, který projekt dotáhne ideálně až do bodu spolupráce – tedy do momentu, kdy je startup pro banku zralý,“ vysvětluje Zuzana Hollmannová. Podobným způsobem uzavřela Komerční banka v minulém roce tři zásadní spolupráce. První s platební institucí Roger, která se zabývá faktoringem. Druhou se společností UPVEST a třetí se společností Lemonero, která pomáhá e-shopům s chytrým financováním.

Nejen technologie, ale i udržitelnost a neziskový sektor jako výzva

Konkrétně UPVEST je česká crowdfundingová platforma, která spojuje developery a menší investory. „Developeři dnes už nedostanou 100% hypotéku, dostávají maximálně 80 % a pokud nemají zbylých 20 % ve svých zdrojích, je tohle způsob, jak je získat,“ vysvětluje Zuzana Hollmannová. UPVEST se navíc (ne náhodou) zabývá udržitelnými projekty – renovuje a ozdravuje staré budovy. Obyčejní smrtelníci tak mají možnost investovat do smysluplné revitalizace, která se chystá třeba jen pár ulic od jejich domova. Právě tímto způsobem už proběhl třeba projekt obnovy kancelářského komplexu Šumavská Tower.

Část financí do projektu Šumavská market investovali lidé do projektu skrz crowdfundingovou platformu UPVEST, která funguje ve spolupráci s Komerční bankou

 

A pokud si pohráváte s myšlenkou na inovaci, která není jen technologického rázu, pak můžou vaše kroky vést směle právě do IKEA. „Občas mi sféra neziskového sektoru přijde opomíjená. Startupy nejsou jen firmy technologické, které se zabývají daty a datovou analýzou. Ať se lidé nebojí zakládat i společnosti, které a priori necílí na to stát se technologickým gigantem,“ vyzývá Innovation & Co-creation manažer IKEA Daniel Frühauf. Podle něj stačí mít jen šikovnou myšlenku, která má potenciál změnit svět – ať už ve zmiňované sféře udržitelnosti, tak i v jakékoliv pomoci lidem. „Na druhé straně určitě najdou spoluhráče typu IKEA, kteří s nimi rádi naváží spolupráci,“ dodává Daniel Frühauf.