Jiří Fuchs z CCFR: Demokratizujeme svět investic

25. 7. 2022

Jeho první podnikatelský projekt Dotační manager funguje dodnes. Jiří Fuchs jím veřejnosti otevřel jinak složitý svět dotací. Rozhodl se jít však ještě dál, směrem k investicím. Se spolužákem z VŠE Michalem Dufkem se v roce 2017 pustil do výzkumu a vývoje softwaru, který významně zjednodušuje možnosti investování. Jak? Na to jsme se ho zeptali v našem rozhovoru.

Podnikat jste začínal v roce 2010, co vás k tomu přivedlo?

Když jsem pracoval pro jednu mezinárodní společnost jako konzultant v oblasti dotací, vnímal jsem, že když chcete jako člověk nebo zástupce firmy či obce najít srozumitelné informace o dotacích, je jich žalostně málo. Odešel jsem tedy z firmy a založil portál Dotační info, na který jsem ručně přepisoval stovky dotačních výzev. Postupně jsem vybudoval kvalitní zdroj informací. Lidé začínali volat a ptát se – a tehdy začalo fungovat i placené poradenství.

To už by se možná dalo považovat za předstupeň fintechu – online databáze s informacemi jako služba a poradenství k tomu.

V podstatě ano, snažili jsme se o demokratizaci dotací, přinášeli jsme kvalitní servis 24/7. Lidé mi volali třeba ve 2 ráno a já jim radil, jak postupovat. Dokázali jsme odbavit stejné množství dotazů jako státní agentura na podporu podnikání, která administrovala největší dotační program pro podnikatele. V roce 2013 jsme vytvořili nástavbu: Dotačního managera. Jedná se o SaaS (Software as a Service), kde si uživatelé platí roční nebo měsíční licenci, za kterou získávají přístup k naší službě. Na týdenní bázi získávají také přehledy ze světa dotací do emailu.

Proč jste se pak vrhli do světa investic?

Michal Dufek upozorňoval na způsob, jakým dnes fungují investiční služby. Bohužel – i když pro nás asi bohudík – nepřináší žádnou hodnotu, nejsou postaveny na datech. Někdo vám vytvoří koktejl z akcií a dluhopisů, v zásadě tím neudělá chybu, jenže už detailně neřeší, jestli takto postavené investice fungují. A za tohle si poskytovatelé investičních služeb berou pořád velké poplatky, vstupní, roční procenta, procenta za management fee nebo za výpis z účtu. A to jsme se v roce 2017 rozhodli změnit pomocí nástrojů postavených na statistice, datové analytice a machine learningu. Každá naše strategie, kterou poskytujeme klientům, má tak za sebou robustní backtest, v jehož rámci musela překonat předchozí tržní krize a následně testování v provozu na našich vlastních penězích.

CCFR se v oblasti financování věnuje výzkumu, aplikaci i analýze

Výzkum  využití  analýza

Jak byste vaši činnost představil laikovi?

Naše činnost se skládá celkem ze tří složek. První je výzkumná část. Vyvíjíme modely, aby naši klienti dosáhli v rámci investic požadovaných výsledků. Ty můžou být různé. Představte si, že jste retailový investor, který má za cíl překonávat se svým portfoliem inflaci, ale zároveň chcete mít co nejmenší propady. Na základě dat vám tedy dodáme strategii, která splní tyto předpoklady. Představit si to můžete na našem StockPicking modelu, kde se srovnáváme s americkým indexem SP 500 – tedy indexem pětistovky největších amerických firem, které jsou obchodované na burze.

Co s tímto modelem děláte?

Model trénujeme, aby odpovídal požadavkům z pohledu očekávaných výnosů a rizikovosti. Využívá více než 2000 prediktorů ke každodennímu automatickému skóringu akcií, na jehož základě pak sestaví list podhodnocených a nadhodnocených akcií. Tyto akcie jsou pak v praxi nakupovány či prodávány v rámci investičních strategií. To je tedy první část naší činnosti, která má dopad na reálné výsledky obchodování na kapitálových trzích.

A ta další?

Je důležité mít možnost naši analytiku reálně použít. Takže vyvíjíme nástroje, které automatizují investiční procesy. Máme například strategii, která dosahuje průměrného ročního zhodnocení 14 % a maximální propad ve třináctileté historii z nejvyššího bodu portfolia byl mínus 17 %. Tato strategie každý okamžik drží 40 akcií a jednou měsíčně portfolio upravuje.

Co to znamená pro mě jako pro uživatele takové strategie?

Že je s tím spojená velká administrativa. Představte si, že držíte 40 akcií a dostanete doporučení je zcela změnit. Čtyřicet z portfolia tedy prodáte a čtyřicet nakoupíte. Musíte tím pádem zrealizovat 80 obchodů. Až tolik jich většinou není potřeba, ale řekněme, že 50 měsíčně jich realizujete. A tohle všechno je třeba zadávat ručně. Pokud se z toho nezblázníte, minimálně někde uděláte chybu. Takže tyto procesy my automatizujeme. Strojově přečteme vaše aktuální portfolio a vygenerujeme jeden příkaz, který zadáte u vašeho low-cost brokera.

Mluvil jste o třech složkách  která je ta poslední?

Analýza textu. Strojově procházíme velké množství článků a hledáme v nich informace, které jsou pro klienty relevantní. Jejich potřeby jsou různé. Někoho zajímá spíše názor analytiků na další vývoj, někoho více čísla, někoho aktuální hodnocení. Tyto informace pak prezentujeme klientům spolu se sentimentem, který u daného aktiva ve sledovaném čase převládá.

Umělá inteligence ve FinTech

To znamená nějaké naladění investorů vůči daným akciím?

Představit si to můžete zjednodušeně tak, že vám třeba řekneme, že o Microsoftu dnes vyšlo na webech Yahoo Finance a Seeking Alpha pět článků. Tři byly vysoce negativní, dva neutrální a hlavní informace je ta, že má Microsoft špatné vyhlídky kvůli situaci s čipy. Aktuálně poskytujeme přesný přepis informací, které jsme identifikovali jako důležité. Do budoucna budeme texty přímo sami generovat pomocí umělé inteligence – tedy že vygenerujeme text z více článků přímo pro daného klienta.

Dokázal byste popsat vašeho typického klienta?

V případě investičních strategií retailoví investoři, kteří mají s investováním nějaké zkušenosti a věnují mu aspoň pár minut měsíčně. Ti mohou využít naši www.analyticalplatform.com. Další skupinou klientů jsou pak institucionální investoři – tedy subjekty, které profesionálně spravují peníze pro své klienty. Těm například posíláme ty analyzované články. Když jejich nervózní klient zavolá makléři, jak si stojí jeho akcie u Microsoftu, makléř najde článek s pozitivním sentimentem a uklidní klienta, že bude zase dobře.

Když startup potřebuje peníze

Začínáte podnikat? Potřebujete dále rozvíjet svoji firmu? S dalšími financemi to půjde rychleji. Grant? Investor? Úvěr? Pomůžeme vám najít nejlepší způsob financování právě pro váš záměr.

Chci vědět víc

Aktivní FinTech ekosystém 

Vím, že jste dost provázáni i s univerzitami. Jakou roli ve vaší činnosti hrají?

Velmi důležitou. Především Mendelova univerzita v Brně. Velká část Ústavu informatiky je zapojena do naší výzkumné činnosti. Spolupracujeme ale také s Masarykovou univerzitou a částečně i s dalšími školami. Vědci z VŠE nám pomáhali vyvíjet náš StockPicking model. A třeba na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně jsme letos pořádali vekou konferenci o blockchainu. Celkově v oblasti FinTech vzniká opravdu skvělý ekosystém.

Co nejzajímavějšího byste z něj vybral?

Já sám zastupuji Asociaci pro komunikační nástroje a internet věcí, která se FinTechu věnuje. Pak je tu magazín Fintree, společně děláme super akce, jako je třeba FinTech Roadmap – velkou konferenci o finančních technologiích, WealthTech konference nebo třeba CryptoNight, kam jezdí hlavní zástupci celého oboru finančních technologií. No a vypadá to, že hezky začíná fungovat také česká FinTech Asociace.

Jaké největší překážky při svém podnikání aktuálně zdoláváte?

I když se vývoji softwaru věnujeme několik let, stále jsme na začátku. Produkt poskytujeme pro běžnou populaci, která je zvyklá podepsat smlouvu, poslat někam peníze a o víc se nestarat. Tím, že si u nás svoje peníze spravují lidé sami, můžou si je kdykoliv bez nesmyslných poplatků vybrat. A investice jsou u brokera pojištěné až do jednoho milionu dolarů. Je to ale něco za něco. Lepší výkonnost stojí uživatele více času. S čím také bojujeme je uživatelská přívětivost.

Snažíte se o jednodušší prostředí aplikace?

Ano a pomáhají nám v tom právě univerzity, které nám umožňují dělat na studentech uživatelské testování. Ještě nás čeká spousta práce. Ve využitelnosti pro většinovou populaci nás bohužel stále válcují tradiční poskytovatelé finančních služeb. Naše produkty mají své místo spíš u zkušenějších investorů, kterých je samozřejmě mnohonásobně méně. A v neposlední řadě bojujeme s důvěrou. Velká část tradičních poskytovatelů v České republice nevěří, že je možné trh překonávat.

A je to možné?

My na našem reálném obchodování vidíme, že ano. Jsou různé názory. Typicky, že přiletí „černá labuť“, trhy se propadnou a modely přestanou fungovat. Nebo že trh je nepředvídatelný, a proto není možné ho překonávat. Nicméně přestože přišla válka, analytika nám funguje, jak má. Obdobný přístup využívají i nejpokročilejší světové fondy. A vidí, že to funguje.

Jaké máte plány do budoucna – kromě zjednodušování aplikace a řekněme „evangelizace“ veřejnosti právě v oblasti investic?

Budeme přidávat nová aktiva. Kromě největších amerických firem máme v plánu i největší evropské firmy. A pak i další aktiva, ať už je to ropa, zlato, jakékoliv další komodity. S tím ale souvisí potřeba získávání nových a nových dat, navýšení výpočetního výkonu, abychom to zvládli upočítat. A budeme přidávat i další brokery, kromě stávajících Interactive Brokers například evropské DeGiro.


Nejnovější
Trendy a témata

Bitcoin na hraně? Podle „Kicoma“ Vejmoly ho ještě čekají zajímavé časy

4. 7. 2022

Třináct let – tak dlouho je tu bitcoin s námi. Podle svých fanoušků za tu dobu dokázal, že má v online prostředí své místo. A odvážlivcům, kteří se nezaleknou jeho přirozené volatility, nabízí mnoho podnikatelských příležitostí. Pojďme se na ně podívat s Jakubem „Kicomem“ Vejmolou z „Bitcoinovýho kanálu“.

Nejnovější
Příběhy úspěšných firem

Kosmetika Lobey: Za rok z nuly na 70 milionů korun

19. 5. 2022

Cenné zkušenosti z korporátu, hledání nové motivace a hlavně obrovská touha podnikat a být vlastním pánem.…

Nejčtenější

Jak správně nacenit produkt?

20. 1. 2022

Jedním z klíčů, který otevírá dveře k podnikatelskému úspěchu, je nastavení správné ceny produktu. Správná cena výrobku může zvýšit objem prodeje a díky tomu si vytvoříte základ pro prosperující podnikání. Platí to ale i naopak. Špatná cena může vašemu podnikání zlomit vaz. Proto pro vás Víťa Hanák připravil pár tipů, jak na cenotvorbu vyzrát.

Zpět na Trendy a témata