Brno podpoří další vznik startupů. Na prototypy dá dalších pět milionů korun
6. 4. 2021

Brno podpoří další vznik startupů. Na prototypy dá dalších pět milionů korun

Brno, 6. dubna 2020

Devět nových inovativních produktů a tři nové startupy vznikly v loňském roce na jižní Moravě díky pilotnímu ročníku programu Prototypuj a ověřuj. A úspěšné výsledky i velký zájem přesvědčily zastupitele města Brna, aby podpořili další ročník programu. Ten startuje právě dnes a na nové prototypy z něj mohou místní inovátoři získat dohromady pět milionů korun. O grant se mohou firmy i jednotlivci přihlásit na webové stránce jic.cz/prototypuj-a-overuj/ až do 16. května.

Unikátní zdravotnický prostředek, software pro materiálové inženýry nebo umělá inteligence na zpracování informací o pohybu chodců a vozidel – to jsou některé z nápadů, které minulý rok získaly podporu z programu Prototypuj a ověřuj. A navázat na ně mohou další. Brno totiž na pokračování programu vyčlenilo dalších 5 milionů korun. „Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ vysvětluje smysl program ředitel JICu Petr Chládek, podle kterého je právě fáze ověření zlomová. „Pro banky i investory je taková investice příliš riziková, přitom právě z takových nápadů mohou vzniknou globálně úspěšné firmy, které budou v regionu zaměstnávat desítky lidí.“ S jeho slovy souhlasí i náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný: „Díky programu Prototypuj a ověřuj mohou inovativní nápady získat až osm set tisíc korun na technologické a tržní ověření. Mnohdy se stává, že byť má firma velmi dobrý nápad, tak na tvorbu prototypu nedokáže získat v České republice finance. Podpora města tak místním firmám pomáhá překlenout nejsložitější životní fázi vývoje produktů a služeb.“

Do programu se mohou hlásit nejen firmy se sídlem nebo provozovnou v Jihomoravském kraji s maximálním obratem 10 milionů korun, ale také fyzické osoby, které mají v případě udělení podpory povinnost založit v regionu společnost. Úspěšný žadatel získá od města 70 procent celkových nákladů projektu, zbývajících 30 procent si příjemce hradí sám. „Kromě finanční podpory budou mít úspěšné firmy k dispozici i naše konzultanty. Pomůžou jim lépe uchopit byznysovou stránku projektu,“ upřesňuje podmínky manažerka programu Zuzana Hadašová z inovační agentury JIC. Kromě žádosti musí žadatel natočit minutové video, v němž svůj produkt představí. V dalším kole pak bude mít za úkol svůj projekt odprezentovat porotě složené ze zkušených podnikatelů a konzultantů.

Podobný program je v českých podmínkách unikátem. Podle Chládka výsledky i zájem ukazují, že podobná podpora v našich podmínkách chybí. „Zájem v loňském roce byl několikanásobně vyšší, než kolik projektů jsme mohli podpořit. A přitom drtivá většina z nich má reálný byznysový potenciál. Věřím, že se námi inspirují i další regiony,“ doplňuje Chládek. 

 

Ke stažení