Phonexia

Ze startupu šestice akademiků se Phonexia stala globálně uznávaným hráčem na trhu s řečovými technologiemi. JIC jí pomohl se značkou i rozšířením týmu o indického výzkumníka. Procentuální růst firmy je v posledních letech dvouciferný.

„Česká republika je ve výzkumu řeči velmocí. Stáli jsme u zrodu tohoto úspěchu. Naše technologie využívají zákazníci po celém světě.“

Petr Schwarz

zakladatel a CTO

Od první zakázky po škálovatelný byznys

Kořeny brněnského úspěchu na poli počítačové analýzy řeči sahají do roku 2006. Na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně tehdy fungovala skupina nadšenců do nového oboru. Petr Schwarz s Pavlem Matějkou zveřejnili fonémový rozpoznávač, čímž na sebe strhli pozornost. Když se na ně obrátila firma s poptávkou po komerční licenci, uvědomil si, jak velký tržní potenciál tato technologie má. A tak vznikla Phonexia.

Cesta k firmě s globálními ambicemi ale nebyla snadná. Výzkumně zaměření IT specialisté si museli na byznysový svět zvykat. V začátcích jim pomohla česká státní správa tím, že za objednanou zakázku zaplatila předem. „Podobně vyjádřená důvěra v tuzemské technologie je cesta, kterou může Česká republika pomoci začínajícím firmám. Díky platbě jsme najali prvního vývojáře,“ vzpomíná jeden ze zakladatelů firmy Schwarz. Tehdy se ještě se svými kolegy soustředil především na zakázkový vývoj. Dnes firma věnuje pozornost především škálovatelným produktům.

Úzký kontakt s univerzitou zůstává

Podobných milníků posunulo podnikání firmy kupředu ještě celá řada. „Klíčovým pro nás bylo najmutí prvního obchodníka. Jako výzkumníci jsme s obchodem neměli vůbec zkušenosti. A dokud jsme museli řešit i obchod, neměli jsme dostatek času na vylepšování technologie,“ uvádí Schwarz s tím, že se pak vývojářům rozvázaly ruce.

První velké rozšíření týmu přišlo s grantem, který firmě zajistil finanční stabilitu. Dnes narostla na více než padesát kolegů a vizí je, že bude růst o pětinu až třetinu zaměstnanců ročně. Proto se také současné vedení porozhlíží po novém sídle. „V začátcích jsme vlastně ani žádný společný prostor neměli, pracovali jsme třeba z domu nebo z pronajaté kanceláře v prostorách JIC, kde seděl první obchodník,“ popisuje Schwarz. Až po několika letech se firma přesunula do prostor v blízkosti Fakulty informačních technologií VUT v Brně. A co by kamenem dohodil od alma mater prozatím zůstává také v aktuálním sídle. „Do kanceláří na fakultě jsme jednu dobu běhali několikrát denně,“ přiznává Schwarz. Na fakultě totiž působí několik významných ambasadorů firmy, kteří se výzkumu řečových technologií věnují čistě akademicky, ale spolupracují i s firemními výzkumníky.

V jihomoravském podnikatelském ekosystému se šikovní lidé neztratí

V současném sídle je znát dotek nové vizuální identity, kterou firma používá od roku 2017. Na proces jejího hledání dohlížel v rámci programu JIC PLATINN pro zavedené firmy marketingový expert JIC Tomáš Avrat. „Většina firmy jsou technici, oblast značky je pro nás španělskou vesnicí. Proto jsem rád, že nás tím mohl provést někdo zkušený,“ podotýká Schwarz.  

JIC sehrál také roli v angažmá současného výkonného ředitele firmy Michala Hrabího. Právě s ním se tehdejší CEO Petr Schwarz potkával na akcích JIC, kde jeho budoucí nástupce vedl aktivity na podporu startupů včetně jednoho z prvních středoevropských akcelerátorů JIC STARCUBE. Když se Schwarz dozvěděl, že Hrabí hledá nové pracovní výzvy, hned se mu ozval. Po předání agendy se pak mohl opět naplno věnovat tomu, co ho zajímá nejvíc – zdokonalování technologie.

V roce 2016 přijala firma do svého týmu indického výzkumníka v rámci projektu KTPi, kterým chtěl JIC společně s brněnským magistrátem povzbuzovat zaměstnávání zahraničních posil ve výzkumných firmách. Bhargav Pulugundla z univerzity v indickém Hajdarábádu pomohl urychlit trénink rozpoznávačů pro nové jazyky a dialekty. „Z původních dvanácti měsíců nakonec zůstane daleko déle. V Brně se mu zalíbilo, dokončuje tady svůj doktorát a ještě další tři roky s ním ve firmě počítáme,“ pochvaluje si zahraniční posilu technický ředitel.  

Řečovými technologiemi to neskončí

Růstu firmy pomáhají také další zkušení odborníci, kteří měli možnost zažít podnikatelský úspěch jinde. Několik zaměstnanců přišlo do Phonexie z AVG, vůbec první skutečně globální porevoluční firmy, která vznikla v Brně. A ke světově úspěšným společnostem se už může několik let řadit také Phonexia. Dokládají to i reference. „Například pro španělskou Telefonica Moviles firma vyvinula řešení pro analýzu velkých dat z hovorů v kontaktních centrech, Invia zase díky nám získala nástroj pro kontrolu, zda její operátoři dodržují předepsaný skript. Forenzní laboratoř německé kriminální policie Bundeskriminalamt používá naši hlasovou biometrii k expertnímu posouzení hlasových vzorků,“ uvádí příklady projektů marketingový ředitel Phonexie Miroslav Jirků. Právě hlasová biometrie v komerčním segmentu je pro společnost zatím nejperspektivnější.

U toho ale zdaleka nemusí zůstat. V nejbližších letech se firma chce dostat do pozice, kdy bude preferovaným evropským dodavatelem řečových technologií pro partnery z celého světa. „V delším časovém horizontu se ale budeme určitě pouštět i do oblastí mimo samotné řečové technologie. Zda to bude interakce člověka s počítačem nejen hlasem, ale třeba i myšlenkami, nebo něco jiného, to v tuto chvíli ještě není jisté,“ uzavírá výkonný ředitel firmy Michal Hrabí.

 

  • 90,4 %

    o tolik rostla obratově firma mezi roky 2016 a 2017

  • 99%

    je přesnost identifikace řečníka podle hlasu pomocí technologií firmy

  • 49 milionů korun

    je obrat firmy za rok 2017

Phonexia

Phonexia vyvíjí inovativní technologie pro řečovou analytiku a hlasovou biometrii. Nabízí první řečovou technologii na světě, která používá výhradně neuronové sítě, s cílem poskytnout nejvyšší přesnost a rychlost. Phonexia Speech Platform dokáže určit mluvčího, jazyk, pohlaví, přepsat řeč do textu nebo vyhledat konkrétní slova, a to vše v rámci jedné modulární a snadno integrovatelné platformy. Společnost dodává své technologie výhradně prostřednictvím partnerů a společně s nimi vytváří výsledné řešení pro klienta. Firma byla založena v roce 2006 jako spin-off Fakulty informačních technologií na Vysokém učení technickém v Brně. Od té doby poskytuje služby pro kontaktní centra, finanční instituce a organizace bojující s kriminalitou ve více než 60 zemích.

www.phonexia.com

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.

Naše stránky používají soubory cookies. Informace o tom, co jsou soubory cookies a jak vyloučit jejich používání, naleznete zde. Ze souborů cookies vyčteme i některé informace o tom, jak naše stránky používáte a tyto informace nám slouží ke zlepšování a k vytváření statistik o užívání webu.

Byli bychom rádi, abychom s vámi zůstali v kontaktu i poté, co opustíte naše stránky. Proto vás žádáme o souhlas s předáním vašich údajů společnostem Facebook a Google s cílem zobrazení reklamy.

Zásady zpracování Prohlášení o užívání souborů cookies