Zapomeňte na krizi! Buďte silný lídr

Co doporučuje konzultantka, mentorka a lektorka Ivana Olivová?

Na otázku „Jak vést firmu v době krize“ existuje velká spousta různě složitých odpovědí. Jsou ale i ty jednoduché – tak třeba: „Zapomeňte na to, že jste v krizi.“ „Instantní návod neexistuje.“ Jak má na svůj tým působit správný lídr? Proč je důležitý řád a disciplína? A proč i špatné rozhodnutí je vlastně dobré rozhodnutí? O tom mluvila expertka JICu Ivana Olivová v rámci našeho webináře. 

Hned na startu vás zkusíme rozehřát vysvětlením, proč je dobré na krizi zapomenout. Nechceme popírat současnou situaci, jde spíše o váš postoj, o postoj manažerů, majitelů nebo ředitelů firem k vašim lidem. „Zanadávejte si nebo si doma klidně pobrečte, najděte si jiný relax. Nezapomeňte ale, že ve chvíli, kdy vcházíte do budovy vaší firmy, jste pod extrémním rentgenem vašich lidí. Sledují, jak máte svěšenou hlavu, jak máte položená ramena. Pamatujte, že oni chtějí vidět silného hráče,“ vysvětluje Ivana Olivová. Pokud jste to ještě neučinili, tak je ten nejvyšší čas.    

Útěk nebo boj? „B“ je správně!  

Celý svět byl náhle paralyzovaný. Teď nastává bod zlomu a s ním jen dva základní scénáře: útěk nebo boj. Pokud zůstaneme v šoku, můžeme si rovnou sbalit vše do jedné papírové krabice a vyklidit pole silnějším hráčům. Nebo – a to je podle Ivany Olivové ta správná cesta – musíme jet dál„Strach teď není něco, co bychom měli brát v potaz. Spočítáme ztráty, zafačujeme rány, postavíme hlavní stan a vytváříme obranný val. Chcete přežít, tečka. Mobilizujete, tečka. Chystáte si náboje pro záchranu své budoucnosti, tečka,“ motivuje firmy Ivana Olivová. A co se pro záchranu budoucnosti dá dělat? Nejen v sobě vybudit pozitivně laděného bojovníka. Zapomenout byste neměli ani na své spolubojovníky, soustředění, řád a disciplínu.   

Zapomeňte na ego a rozstřelte paniku  

Vaši lidé teď akutně potřebují vůdce. Do té role se nemusíte tlačit, pokud vám nesedí. „Je spousta introvertních majitelů firem, kteří mají obchodního ředitele, který je ten takzvaný ‚třídní šašek‘. Určete kohokoliv, kdo bude vaši posádku udržovat v klidu. Najděte si svoje místo, klidně můžete dělat roztleskávačku, vždyť je to jedno. Hlavně odložte svoje ego, že vše musíte řídit sami.“ vyzývá Ivana Olivová. V pozici, která vám sedí, pak – stejně jako v letadle, když spadnou masky – nejprve myslete na sebe. Nesmíte spadnout do psychické tenze a musíte hlídat, aby do ní nespadli ani vaši lidé. „Jakmile ucítíte ve svých manšaftech nějakou paniku, třeba i ve chvíli, až se vrátíte do kanceláří, jakmile se objeví nějaké to štěbetání, napnelismus, rozstřelte to. Rozstřelte to vtipem nebo jakkoliv jinak. No panic, no drama,“ radí Olivová.  

Demokracie jde stranou, disciplína do popředí  

I při dobré náladě je ale teď potřeba řád a disciplína. Demokracie ve firmě teď na nějakou dobu musí jít stranou. „Ve chvíli, kdy dáte lidem možnosti výběru, systém se vám rozklíží. Směr teď musí být jednotný, mnoho lidí je na home office, kontrolujte je, nastavujte řád, pravidla a denní rutinu. Mítink je v 9 hodin, pak tam musí být všichni, i kdyby měli být v pyžamech. Reporty budou ve 12 hodin a tak to bude. Zároveň svým lidem nezapomeňte vysvětlit, proč se která pravidla nastavují,“ vysvětluje Olivová. 

I špatné rozhodnutí je v současné době rozhodnutím. Ve chvíli, kdy budete s vaším týmem komunikovat, kdy otevřeně přiznáte, že se dost možná mýlíte, lidé to přijmou. „Všichni víme, že instantní návod neexistuje, řekněte, jaké kroky budete dělat a přiznejte, že je možné, že příště otočíte o 180 stupňů nebo o 40 stupňů z tohoto směru,“ zamýšlí se Ivana Olivová. Vedle budoucnosti firmy s nimi mluvte i o jejich potížích, téměř všichni v dnešní době mají hypotéky. Mohou mít existenciální problémy. Mluvte se svými lidmi. Potřebujete jejich loajalitu a oni vaši. „Vaši lidé jsou vaše obranná linie, buďte k nim přímí, chtějte řád a disciplínu, zároveň buďte ale také shovívaví a lidští,“ pokračuje Olivová. Přes komunikaci se dá vyjednat i škrtání peněz. Když svému týmu vysvětlíte, že je to na omezenou dobu a také proč se tak děje, bude to pro ně rozhodně skousnutelnější, než kdyby přišli o práci ve firmě, kterou mají rádi.  

Jeden velký stůl  

Vedle této převážně psychologické práce jste se už asi setkali i s tou technickou částí boje za záchranu vaší firmy. I na ní musíte pracovat v dobrém mentálním rozpoložení a pozitivním odhodlání. „Spěcháš-li, zastav se. Sedněte si do křesla, zhasněte a jenom přemýšlejte o problémech. Je třeba přijmout tu situaci, uvědomit si, že kromě toho velkého kolem, se vám osobně nic neděje. Říct si jsem zdravý, mám obě ruce, chce to jen absolutní soustředění a fokus na to, co je potřeba udělat,“ zamýšlí se Olivová.  

Každá krize podle ní skrývá potenciál k pádu i k růstu. Co potřebujete ze všeho nejvíc? Jeden velký stůl, na který vysypete všechna fakta, data, současnou strategii, nastavení nové strategie. „Něco je ve vaší moci, něco není. Něco je vis maior, něco je politika, ekonomika, makroekonomika. Posbírejte všechno, co můžete ovlivnit a položte to na stůl,“ radí Olivová. Vybudujte (výše zmiňovaný) hlavní stan, postavte se do čela a vyberte generály pro klíčové opěrné body firmy – nejdůležitější odborníky jako jsou finanční, výrobní, obchodní a další ředitelé, kteří vám budou rozvrtávat strategii anebo vám ji pomůžou stavět. Nehlídejte lidi, nedělejte mikromanagement, jen dirigujte ostatní generály kolem sebe.  

Neschovávejte se. A pomozte si sami

V rámci nové firemní strategie se připravte i na nejhorší možné scénáře. Vytvořte si seznam klíčových lidí a klíčových úseků, ale i těch, které budete moci oželet (a který v ideálním případě nebudete muset použít). „Bohužel i to se může stát a vy musíte být na takovou situaci připravení. Vytvořte si black list a white list – seznam lidí, bez kterých firma může a nemůže fungovat. Nikdo neví, co se stane, až vyjdeme z toho největšího marasmu,“ dodává Olivová. I v komunikaci s firemními partnery zapomeňte na poraženecké nálady. „Vaši spolubojovníci, ať jsou to banky, leasingové společnosti, vaši zákazníci nebo odběratelé, ti všichni potřebují vidět, že jste klidní a jste pro ně důvěryhodní. Že se neschováváte za výmluvy, že za to nemůžete,“ upozorňuje Olivová. I přes tým lidí kolem sebe je dobré si přiznat, že jste na to ze své pozice (majitele nebo ředitele firmy) sami. Nespoléhejte proto na nic a na nikoho„Moje babička vždycky říkala – pomocnou ruku najdeš na konci svého ramene,“ uzavírá s přáním dostatku sil pro všechny Ivana Olivová.