Člen JIC+ Wereldo.com: Chceme měnit svět logistiky
6. 9. 2019

Člen JIC+ Wereldo.com: Chceme měnit svět logistiky

Firma Wereldo.com nedávno úspěšně ukončila program JIC Master. Spoluzakladatel Jakub Skopec s námi sdílel svůj příběh, který ho dovedl až k založení firmy. Wereldo.com je příklad toho, že nic se nemá uspěchat a zkušenosti ze zaměstnání se při rozjezdu businessu mohou hodit. Před rokem byli dva, dnes jich je osm a chtějí dále růst. 

Kubo, můžeš na začátek říct něco o sobě?

Když mi bylo osmnáct, odstěhoval jsem se do zahraničí. Studoval jsem v Dánsku finance a v Anglii mezinárodní obchod. Ve volném čase jezdím na kole a mám rád kiting. Navíc mám malého syna, tak se snažím hodně času věnovat i jemu. 

Jak ses dostal k podnikání?

Moje první zaměstnání bylo v DHL. Později jsem odjel do Kataru, kde jsem pracoval pro Qatar Airways. V těchto dvou firmách jsem pronikl do světa logistiky.

Potom jsem se přestěhoval do Česka, kde jsem začal pracovat v Kiwi.com. Jednou po práci jsem se seznámil s dalšími kolegy, se kterými jsme se i díky mým zkušenostem bavili také o logistice. Napadlo nás, proč by logistika nemohla fungovat stejně jako cestovní průmysl. A tak vzniklo Wereldo.com

Kdy tě napadlo, že chceš začít podnikat?

Nedokážu identifikovat ten zlomový moment. Myslím, že podnikání mám v krvi. Podnikají moji rodiče i kamarádi, takže jsem jim dřív pomáhal s různými projekty. Cítil jsem, že podnikání je další krok, který jsem chtěl udělat. Nebylo to tak, že bych se jednoho dne probudil a řekl si, že „teď chci podnikat“. 

Bylo těžké rozhodnout se odejít z Kiwi.com?

Nevnímal jsem toho jako těžké rozhodnutí, protože přicházelo postupně. Nejdřív jsme se o víkendech bavili o tom, že si založíme vlastní podnikání. Ve volném čase jsme přemýšleli nad produktem samotným. Poté jsme validovali, jestli by taková firma mohla uspět. Když jsme si tohle promysleli, bylo na čase se do toho pustit na full time a v roce 2018 jsme založili Wereldo.com.

Co ti na tvé cestě přišlo na podnikání nejtěžší?

Když máte jeden produkt, na kterém stojí celý business, tak musí všechny aktivity na sebe navazovat a do sebe zapadat. To je obecně hodně těžké. Za sebe můžu říct, že mám velké štěstí na správné lidi, se kterými si hodně rozumím po osobní i profesní stránce, takže jsme zatím nezažili nějaký opravdu těžký moment.

Co vlastně děláte?

Náš typický klient je výrobní nebo distribuční společnost. Snažíme se zjednodušit práci dispečerům, kteří plánují příchozí a odchozí logistiku. Vyvinuli jsme pro ně dispečerský systém, který vše naplánuje a nacení. Logistiku plánujeme na základě aktuálních tržních cen, pracujeme s daty, která dané společnosti šetří čas i finance. To je naší hlavní konkurenční výhodou oproti podobným softwarům, které plánují pouze na základě ujetých kilometrů. Jenže často počet najetých kilometrů neodpovídá ceně.

Odkud se vzal nápad pro váš business model?

Dnes není problém vybrat si letenku na druhý konec světa během oběda pomocí telefonu. Tohle v logistice neexistuje. Vše se pořád řeší e-mailem a telefonem. Když jsme srovnali technologický a businessový vývoj cestovního průmyslu a logistiky, zjistili jsme, že je tam jasná korelace. Jediný rozdíl je v tom, že logistika je cca pět let za cestovním průmyslem. A Kiwi.com mně dodalo motivaci, že z Brna jde udělat světová firma.

Jaká je vaše dlouhodobá vize?

Výrobní a distribuční firmy nemají na trhu partnera, který by dokázal digitalizovat a automatizovat celou logistiku. Vidíme, že hodně firem je omezeno v růstu právě kvůli manuální logistice. Je třeba si uvědomit, že s logistikou je spojena řada negativních externalit, proto se začínáme věnovat i cirkulární ekonomice. Například se to týká vytíženosti aut. Když zvýšíme vizibilitu, budeme moci lépe využívat přepravní kapacitu a tím snížit počet nákladních aut na silnici. S tím se pak pojí méně dopravních nehod nebo lepší stav silnic. 

Jak vám pomohl JIC v budování firmy?

Program JIC Master nám pomohl posunout se kupředu. Dostávali jsme feedback na to, jestli naše dílčí kroky zapadají do vize firmy. Pokud jsme řešili nějaký problém, tak nám s ním dokázali konzultanti (Vít Hanák a Jan Zeman) vždy poradit. Otevřeli nám také hodně dveří nebo nás nasměrovali na někoho, kdo nám dokáže pomoci.