“Takhle jsem si logo nepředstavoval.” Spolupracujte s designéry efektivně

Potřebujete nové vizitky nebo webové stránky? V tom případě vás čeká spolupráce s designérem. Pro všechny, kteří mají s designem zatím jen malou nebo vůbec žádnou zkušenost, jsme připravili praktického průvodce.

Aby bylo jasno - design nejsou jen pěkné vizitky a drahé pohovky. Design je užitečný nástroj pro rozvoj podnikání.

  • Kvalitní obalový design lépe propaguje vaši značku.

  • Inovativní produkt předčí konkurenci.

  • Správné nastavení služeb přiměje zákazníky, aby se k vám vraceli.

Takových výsledků ale nedosáhnete lusknutím prstů. V první řadě musíte najít profesionálního designéra a dobře ho seznámit s firmou a svými požadavky. Je také důležité určit konkrétní osobu, která bude dohlížet na řízení kreativních procesů. Pak už nezbývá než design průběžně testovat a především vyhodnocovat.

Začněte od začátku

Často se stává, že spolupráce s designérem začíná od konce. Objednáte si nové vizitky, dostanete je a hotovo. Takové vizitky ale nemusí ladit s firemním webem, propagačními materiály a celkovou strategií firmy.

Ideální postup je proto přesně opačný. Nejprve si rozmyslete, jakou strategii má vaše firma a od toho odvoďte strategii své značky. Je vaše značka přátelská nebo seriózní? Jaké barvy používáte? Kdo jsou vaši zákazníci?

Na základě odpovědí s designérem snadno dáte dohromady kvalitní brand design - unikátní vizuální komunikaci vaší značky a firmy.

5 kroků k dokonalému designu

Na začátku spolupráce si uvědomte, že design je investice jako každá jiná a musíte mu věnovat čas. Aby byl celý proces co nejefektivnější a finální výstup opravdu přínosný, postupujte podle následujících kroků.

1. Analyzujte současný stav a vlastní možnosti

S designem byste měli počítat jako se součástí byznys plánu. Proto si pravdivě odpovězte na otázky, jak je na tom design ve vaší firmě teď a zda máte dostatek času na zavádění procesů s ním spojených.

2. Uvědomte si, pro koho design vzniká

Design většinou vzniká pro zákazníky. Aby zasáhl správnou cílovou skupinu a přiměl ji k požadované akci, potřebujete znát její požadavky a preference. K tomu vám pomůže oblíbený marketingový nástroj - persony.

3. Ujasněte si, co vlastně chcete

Vytvořte pro sebe i designéra vizuální galerii, takzvaný moodboard. Jednoduše dejte dohromady inspirativní obrázky, odkazy a reference a doplňte je komentářem, co přesně se vám na nich líbí. Ujasníte si tak vlastní požadavky a zároveň designér získá představu, jakým směrem se má ubírat. Můžete vytvořit také anti-moodboard.

4. Připravte jasné zadání

Dobře sepsané zadání pro designéra se označuje jako design brief. V tomto dokumentu potřebuje designér najít odpovědi na všechny důležité otázky, popis person, rozpočet a klíčové termíny. Ideální přílohou design briefu je moodboard.

5. Proberte rozpočet

Běžnou praxí je, že si od designéra v prvním kroku objednáte skicu nebo studii. Zjistíte tak, jestli se shodnete na stylu a zda se vám s kreativcem dobře pracuje. Za tento návrh náleží designérovi odměna, nepředáváte mu tím ale licenci. Tu je nejlepší ošetřit licenční smlouvou stejně jako případné tantiémy.

Na co si dejte pozor

Představu máte, zadání jste vytvořili a víte, pro koho to všechno děláte. Zbývá najít designéra, který vaše představy přetvoří do konkrétních výstupů. Až ho najdete, nenechte nadějnou spolupráci ztroskotat. Mezi nejčastější úskalí patří:

  • Nedorozumění ohledně financí a autorských práv.

  • Nejasně definované zadání.

  • Odlišné představy o designu ve firmě.

  • Neochota nebo nepřipravenost investovat do kreativních výstupů.

  • Oslovení nezkušených nebo neprofesionálních designérů ve snaze ušetřit.

Profesionální designéry najdete například na behance.net. Můžete si také podat inzerát na designportal.cz nebo czechdesign.cz. Organizace jako CZECHDESIGN nebo Unie grafického designu vám také rády doporučí konkrétní designéry nebo uspořádají tendr či soutěže. 

Vždy o krok před konkurencí.
Všechny novinky se k vám dostanou jako k prvním.