Online výuka není žádná věda!

tipy pro distanční výuku

Zavřené školy hodily pedagogy i studenty do (pro mnohé) dosud neprobádaných vod distanční výuky v online prostředí. Pokud se v něm neřadíte zrovna mezi zdatné plavce, zkusíme vám v následujících řádcích představit nástroje, které pomohly v začátcích nám a přesvědčit vás tak o tom, že online výuka není žádná věda.

Ty nejlepší nápady se často rodí v hlavách vysokoškolských studentů. K tomu, aby se z nápadu stalo úspěšné podnikání, ale člověk potřebuje vědět, jak na to – co je to průzkum trhu, jak nastavit spolupráci s ostatními kolegy, kde a jak vyzkoušet, že o produkt bude opravdu zájem. Podnikání je skvělá kariérní volba. Ještě lepší je ve chvíli, kdy víme, kde začít. A právě proto spolupracujeme s brněnskými univerzitami (a jejich pedagogy) a pro studenty připravujeme i řadu vlastních akcí a soutěží. „Jedná se třeba o seriál akcí #student, Soutěž podnikatelských nápadů a na akademické půdě pak (v tomto semestru) i o dva vyučovací předměty – Startup MENDELU na Mendelově univerzitě a Inovace a podnikání na Masarykově univerzitě. Po uzavření škol se výuka automaticky překlopila do online prostředí,“ vysvětluje Veronika Rejšková, která se v JICu podílí na projektech podporujících podnikavost studentů. Ze zpětné vazby od studentů (a z jejich překvapení) jsme ale zjistili, že jsme v jejich akčním rádiu jediní, kteří se do interaktivní online výuky pustili. A protože naším cílem je pomáhat, rozhodli jsme se, že se o naše zkušenosti podělíme. Co vám tedy v následujících řádcích chceme sdělit?  

  • V prvé řadě vám chceme dodat odvahu: nástroje jsou jednoduché a ozkoušené. To, co se naučíte v době koronavirové, už vám nikdo nevezme. Studenti navíc zcela určitě ocení vaše nové znalosti i později jako doplněk a zatraktivnění kontaktní výuky.
  • Poradíme vám, jak udržet pozornost – to je někdy těžké i při prezenční výuce a ruku na srdce: představa, že přijde vaše snaha vniveč, není zrovna lákavá.
  • Udělat výuku dynamickou a interaktivní tak bude naprosto nezbytné – jak už jsme ale řekli výše, studenti to ocení nejen teď, ale i později. To by mohla být výzva, co říkáte?

Nástrojů, které lze pro online výuku využít, je na trhu spousta a je těžké se v široké nabídce vyznat. Proto jmenujeme ty, se kterými máme sami nejlepší zkušenosti a vykládáme své technické karty: jako hlavní komunikační kanál používáme Teams. Jedná se o bezplatnou aplikaci od Microsoftu, která je nyní v neomezené verzi na půl roku zdarma. O dalších aplikacích, které umožňují komunikaci na dálku, jsme psali zde (konkrétní aplikace najdete v pasáži „Přehled volně dostupných komunikačních nástrojů z webu MŠMT“). Konkrétně u Teamsů může být účastníků interaktivní online výuky až 250, streamovat své video (bez možnosti interakce) pak přes tuto aplikaci můžete až pro 10 000 lidí. My máme odzkoušeno 60 účastníků interaktivně a – dobrá zpráva – funguje a nepadá to!

Než začnete s výukou

Seznamte se s aplikací, zjistíte, že to není složité. Domluvte se s kolegy a vzájemně si zavolejte, abyste dobře věděli, co všechno aplikace umí. Hodně návodů (i videonávodů), jak například sestavit nový tým, najdete i na internetu. Přesvědčte se také o tom, že máte dostatečně rychlý internet – konkrétně u přednášejícího je to velmi důležité. V případě pomalejšího připojení u studentů je pak možné vypnout kameru nebo příchozí video.

Interakce jako držák pozornosti

Technika vám tedy šlape, teď už je jen na vás, abyste své studenty strhli do proudu probírané látky a udrželi jejich pozornost. Jak na to? Zařaďte do výuky interaktivní prvky – v online prostředí jsou ještě užitečnější než při běžné výuce a existuje hned několik typů: zpětná vazba, diskuze, kvíz a další. Jaké nástroje nám pomáhají tyto interaktivní prvky zařadit?

  • Společný chat: bývá součástí každé videokonference. V rámci výuky je jeho použití jednoduché a účinné, studenti přes něj mohou klást otázky, hlásit se o slovo. Vyzkoušejte rychlou reakci, výborně fungují třeba otázky „Jste tady?“ nebo „Rozumíte myšlence?“ nebo „Co nebylo jasné?“. Nezapomeňte pak v pravidelných intervalech hlídat příspěvky studentů a reagovat na ně.
  • Tabule: interaktivní plocha, na které můžete společně se studenty tvořit – psát, kreslit, lepit štítky, vkládat obrázky apod. (tuto funkci nabízí například Google Jamboard – videonávodů najdete spousty na YouTube, Microsoft Whiteboardodkaz na videonávod, OneNote – videonávod najdete zde – a další)
  • Nástroj pro práci se skupinou: jedná se o aplikace, díky kterým můžete sbírat zpětnou vazbu od studentů a zapojit tak všechny do vaší prezentace. Osobně rádi používáme aplikaci Menti, na trhu existuje například ještě Sli.do. Studenti můžou klást otázky, odpovídat na otázky (jednoslovné i otevřené), hodnotit nebo hlasovat. Odpovědi se sbíhají na vaší obrazovce, která umožní všem vidět výsledek. Dokážete tak angažovat každého člena skupiny (a tato funkce je skvělým pomocníkem i v kontaktní výuce). Zde video pro lepší představu toho, jak aplikace Menti funguje.
  • Skupinová práce: v rámci výuky můžete zadat úkol nebo aktivitu pro menší skupinu studentů, kteří se např. na 10 minut oddělí od výuky, spojí se samostatně, vymyslí řešení a pak se opět připojí ke společné výuce. V takovém případě by si studenti měli dopředu sami zvolit komunikační nástroj ve svém týmu. Komunikovat můžou ve vlastním vláknu v Teamsech, přes WhatsApp, Messenger nebo ve Slacku.

Udržet pozornost studentů v online prostředí je opravdu těžké, kromě interakce nezapomínejte ani na další kouzla, která vám k tomu pomůžou. Zařaďte dvakrát více pauz, než jste běžně zvyklí a nezapomínejte ani na tzv. energizery: společné protažení se, pár probírajících dřepů, hromadný pochod pro vodu a zpět. Pokud je to možné, výuku zkraťte (především přednáškovou část) a více času věnujte diskuzi, otázkám a interakci se studenty. V případě, že to technika dovolí, mějte vy i studenti neustále zapnuté webkamery. Ve chvíli, kdy se navzájem uvidíte, budete mít všichni intenzivnější pocit, že jste společně v jedné místnosti.

Pravidla pro komunikaci

Kromě ztracení pozornosti hrozí v online prostředí také chaos v komunikaci. Proto je víc než jinde potřeba dopředu nastavit jasná komunikační pravidla. Určete si naprosto přesně:

  • Jaké nástroje ke komunikaci budete se svými studenty používat a jak?
  • Mají mít studenti zapnuté mikrofony a webkamery? Kdy ano a kdy ne?
  • Jak bude moderovaná případná diskuze? Jak se budou studenti hlásit o slovo, kdo je bude vyvolávat a opět: kdy si zapnout a kdy vypnout webkameru a mikrofon?

(Konkrétně Teams budou mít v brzké době novou funkci „Přihlásit se o slovo“, která se pro tuto formu komunikace bude velmi dobře hodit. Do té doby se můžete domluvit na nějakém vlastním znamení přes chat.)

Pár motivačních vět na závěr

Vězte, že studenti jakoukoliv vaši snahu ocení. Jakožto (pravděpodobně) mladší generace mají online nástroje rádi, umí s nimi většinou dobře pracovat (určitě se najdou i takoví, kteří vám v případě jakéhokoliv tápání poradí) a jejich zapojení je potěší. Málokdo stojí o prosté neosobní zadávání domácích úkolů. A navíc: to, co se teď naučíte, nebudete muset po skončení současného krizového stavu zapomenout stejně jako kdysi „telefonní seznam: autor-dílo“ po písemce z češtiny. Naopak! Spoustu prvků budete moct zapojit i do běžné kontaktní výuky a tu díky tomu zatraktivnit a přiblížit ji potřebám budoucnosti.

Pokud vás toto téma zajímá, máte vlastní tipy, jak na to, nebo byste potřebovali pomoci, budeme rádi, když nám dáte vědět prostřednictvím tohoto dotazníku.

Jít na dotazník