JICblog: Jak se stát ideálním podnikatelem

24. 6. 2021

Už je to opravdu dávná minulost, co jsem na základní škole absolvoval test předpokladů pro budoucí povolání. Možná jste si jím prošli taky. A možná vám v něm (kromě jiného) vyšlo – stejně jako mně, že máte podnikatelské předpoklady. Tehdy mě to opravdu potěšilo. Vždyť kdo by taky nechtěl vidět v křišťálové kouli, že je předurčen k tomu být úspěšný podnikatel? Nechme stranou, proč se ona předpověď prozatím nenaplnila, a podívejme se na to, jak takový ideální podnikatel vlastně vypadá. Co musí splňovat a kdo se jím může stát? A existuje vůbec nějaký podnikatelský ideál? A může se jím stát kdokoliv?

Nastavení mysli

Začnu s tím, co je z mého pohledu zcela nejdůležitější. Je to způsob, jakým podnikatelka či podnikatel vnímá svět kolem sebe, jaké má nastavení mysli. Hezky to popisuje Carol Dweck ve své knize Mindset: The New Psychology of Success. Srovnává v ní dva typy lidí – člověka s fixním myšlením a na druhé straně člověka s myšlením růstovým. 

Lidé s fixním myšlením vnímají svět a jeho možnosti, včetně svého potenciálu, jako něco, co je dané a nejde měnit. Svůj úspěch či neúspěch přikládají osudu, (ne)štěstí a okolnostem. Naproti tomu růstové myšlení vychází z předpokladu, že člověk může ovlivnit vše. Nejen úspěch, ale i každé selhání je vždy cestou vpřed. Autorka popisuje studie, které ukazují, že lidé s růstovým myšlením jsou vytrvalejší a častěji také úspěšnější. Čím to? Zejména tím, že se více zaměřují na proces a získávání zkušeností než na samotný výsledek.

Správný podnikatel je aktivním tvůrcem světa kolem sebe a musí zvládat často skloňovaný přístup „fail fast“ – umět se ze svých chyb poučit a stavět na nich. Příkladem budiž světoznámá Muskova „vesmírná“ továrna na sny SpaceX. Jen díky mnoha omylům a krokům vedle (ze kterých se poučili) dosáhli špičky ve svém oboru. Pokud máte pocit, že v sobě nemáte ani kousek Elona Muska, nezoufejte. Dobrá zpráva totiž je, že růstové myšlení se dá naučit.

Podnikání je nástroj a cesta, ideální podnikatel v ní vidí naplnění sebe sama a přináší mu spokojenost a radost ze života.

6 podnikatelských umů

Někdy se setkávám s názorem, že založení firmy je další přirozenou metou pro každého, kdo je skvělý ve svém oboru a chce se posunout dál. Znamená to tedy, že když třeba děláte skvělé a krásné weby, baví vás to a jde vám to od ruky, tak na tom máte postavit své podnikání? Ano i ne. Často vás totiž založení firmy může dovést úplně jinam. Třeba k vyhoření.

Je bezesporu skvělé a vlastně i žádoucí mít v oboru, ve kterém chcete podnikat, vlastní zkušenosti. Pokud vás ale ze všeho nejvíc baví samotná technologie, řemeslo, vývoj produktu, na kterém chcete podnikání postavit, bude možná lepší popřemýšlet i nad jinými cestami, než je založení firmy.

Podnikání je totiž extrémně multidisciplinární obor, založený z velké části na tzv. soft skills – tedy dovednostech souvisejících s mezilidskou interakcí, povahovými rysy a chováním. Pokud rád vyvíjím mobilní aplikace a založím si vývojářskou firmu, pravděpodobně časem na jejich vývoj zcela přestanu mít čas. Budu totiž muset rozvíjet své dovednosti v mnoha jiných oblastech. Pojďme se podívat na šest z nich:

  1. Práce s vizí – jasná vize toho, kam chci dojít a na čem může firma stát, dá práci, ale stojí to za to. Díky ní k sobě přilákáte jak potenciální zákazníky, tak skvělý tým, který vám může pomoci v jejím naplnění.
  2. Sestavování a řízení týmu – najít ty správné lidi, jejich nábor, motivace a následně efektivní řízení jejich kapacit, spokojenosti a podpora růstu. Otevřenost, schopnost dobře komunikovat, ale i naslouchat jsou zde klíčové. Velkou výhodou je, když to vše dokážete s týmem lidí, kteří jsou odlišní jak ve svých zkušenostech, tak ve způsobu přemýšlení a fungování. Jak být tím správným lídrem a mít fungující tým je téma nad rámec tohoto článku, proto se mu budeme více věnovat v některém z dalších dílů našeho JICblogu.
  3. Strategické plánování – sbírání relevantních vstupů, jejich vyhodnocování a pak odvaha dělat důležitá rozhodnutí.
  4. Řízení rizik – souvisí s předchozím bodem. Hledání rovnováhy mezi bezpečným stabilním růstem a rizikovými kroky, které můžou přinést prudký rozvoj nebo pád.
  5. Prioritizace – ne všechno důležité je i urgentní, ne vše urgentní je důležité. Schopnost rozpoznat, co v danou chvíli má smysl dělat a jak využít své a firemní kapacity.
  6. Interakce s okolím – zastupování firmy dovnitř i navenek, komunikace se zákazníky, partnery, konkurenty nebo investory, hledání nových příležitostí mají zásadní vliv na to, jak je firma vnímána.

Možná bychom mohli přidat ještě jeden bod navíc, a tím je práce s vlastním rozvojem. To, že víte, v čem vynikáte, neustále se rozvíjíte a zároveň si uvědomujete, kde jsou vaše limity, je další důležitou ingrediencí receptu na ideálního podnikatele.

Jak začít podnikat? Obraťte se na nás!

Stojíte na startu svého podnikání? Pak možná potřebujete někoho, kdo vás začátky podnikání provede. Společně si váš produkt popíšeme od á až do zet – v čem je výjimečný, jaké jsou jeho slabé stránky, pro koho ho vlastně děláte a co vašim klientům přinese. Prozkoumáme spolu trh a připravíme správný business model, aby váš nápad fungoval.

Konzultace pro začínající podnikatele

Vědomé podnikání

O tom, že je dobré si ujasnit své PROČ, psala kolegyně Hanka v jednom z předchozích dílů našeho JICblogu. Na JICu pracujeme s konceptem tzv. „vědomého podnikatele“. To je člověk, který nejen dobře zná svou motivaci k podnikání, ale kromě jejího naplňování také dobře ví, jaké dopady má činnost jeho firmy v širším kontextu. A cíleně s tím pracuje. Snaží se zaměřovat nejen na příští fiskální období, ale také na dlouhodobou udržitelnost v kontextu 3P: 

Předpokladem skutečně dlouhodobě prosperující firmy je totiž schopnost skloubit pozitivní vliv na ekonomiku, na životní prostředí i na lidskou společnost. Jak toho docílit? Inspirací můžou být Cíle udržitelného rozvoje, tak jak byly definované OSN. Na základě vlastních hodnot, které má podnikatel popsané, a ví, jak se projevují při rozhodování, si může vybrat některý(é) z cílů, na které se zaměří:

 

Integrace 17 SDGs napříč biosférou, společností a ekonomikou podle Stockholm Resilience Centre.

Ty můžou být mimo jiné také užitečnou inspirací pro dobrý podnikatelský záměr, protože popisují reálně existující problémy velkého měřítka, které vycházejí z komplexních analýz a je k nim velké množství volně dostupných dat (viz např. SDG compass). To vám může značně usnadnit práci při hledání svého zákazníka a místa na trhu, případně i pomoci získat peníze na rozjezd

Jak totiž říká i ředitel JICu Petr Chládek: „Ve světě inovací je klíčová unikátnost řešení. A právě globální výzvy s sebou přinášejí pro nová řešení obrovský prostor – energetika, klimatické změny, kyberbezpečnost, stárnutí populace, digitalizace – tady všude jsou obrovské podnikatelské příležitosti.“ A nejen v tomhle má Petr pravdu. 

Miroslav Londýn

Mirek působí na JICu především jako konzultantlektor. Věnuje se hlavně začínajícím podnikatelům a pomáhá jim řešit témata, která jsou pro firmy v začátcích důležitá a podporuje tak vznik nových a úspěšných firem. Jeho expertízou je rovněž cirkulární ekonomika.

 


Nejnovější
JICblog

JICblog: Jak definovat cílovou skupinu a personu

29. 7. 2021

Začínáte podnikat? Pak byste měli vědět, jaký je rozdíl mezi cílovou skupinou a personou, jak si obě dvě správně nadefinovat a proč je to důležité nejen v momentě, kdy svůj nápad rozjíždíte. Proto pro vás Bára Peřková připravila několik tipů.

Nejnovější
JICfluencer

JICfluencer Marek: Do vesmíru

10. 6. 2021

K podnikání se dostali jako „slepé kura k zrnu“. Aspoň tak to říká jeden ze zakladatelů startupu Zaitra Marek Marušin. Teď je jejich mladá firma v inkubátoru Evropské kosmické agentury a podílí se na biologickém výzkumu ve vesmíru.

Nejčtenější

JICfluencer David: Chytrý pěstitel

6. 5. 2021

Na začátku byli dva kamarádi-vysokoškoláci, kteří v jedné z diskuzí narazili na téma využití chytrých technologií ve sklenících. A protože to byli studenti VUT, nebylo odtud tak daleko k tomu, aby společnými silami vyvinuli zbrusu nový produkt – chytrý skleník.

Zpět na JICblog