JICblog: Jak najít dokonalý podnikatelský nápad?

27. 5. 2021

Díra na trhu. Zlatý důl. Trefa do černého. Říkáme tomu různě. V konečném důsledku ale máme všichni na mysli NÁPAD. A pokud se z nápadu stane úspěšný produkt, bude právě moment onoho osvícení tím, o kterém budete v budoucnu vyprávět historky. A není ani třeba praštit se hlavou v koupelně a vymýšlet stroj času. Existují totiž osvědčené metody a s nimi i vyzkoušená pravidla, díky nimž můžete najít ten správný podnikatelský nápad. Tady je několik z nich.

Na začátku rada na závěr

Ještě než se pustíme do hledání nápadu, sluší se upozornit na to, že i skvělý nápad můžete pustit z hlavy, pokud:

  • Nemáte správné načasování
  • Nesestavíte fungující tým s tím správným know-how
  • Nejste schopni se v projektu posouvat dopředu
  • Vám chybí odvaha dělat strategická rozhodnutí
  • Neumíte flexibilně reagovat na měnící se situaci 

Jednoduše a s pomocí klišé řečeno – dobrý nápad je jen začátek. Přeci jen to ale trochu zkomplikujme – dobrý nápad totiž na začátku vlastně ani být nemusí. Často tam jsou totiž podnikaví lidé, kteří se rozhodnou spojit své síly a schopnosti, aby takový nápad našli. Zajímavé podnikatelské příležitosti totiž čekají na každém kroku.

3+1 způsobů, jak najít skvělý nápad

1. Co umíte a čemu rozumíte

Využijte metodu, které se někdy říká Intersection – podívejte se na to, co vy a váš tým umíte, co vás zajímá nebo co znáte. A právě tam hledejte svoji příležitost. Výhodou pro vás bude, když budete mít potřebné know-how a budete znát dané podnikatelské prostředí. Právě tady vám přijde vhod dobře a různorodě poskládaný tým. Baví vás rybařit a umíte programovat? Zkuste vymyslet apku pro rybáře. Máte v týmu studenta medicíny a experty na virtuální realitu? Co takhle učební program pro budoucí lékaře, kteří ji budou využívat?

→ Na co si dát pozor?

  • Klasickou chybou bývá, že si vymyslíte produkt, který nejste schopni technicky zrealizovat. Případně vstupujete do prostředí, které je pro vás úplně neznámé. Obě varianty pro vás mohou znamenat těžce (a draze) překonatelnou překážku.
  • Nezapomínejte také na to, že váš produkt by měl řešit problém či potřebu, kterou někdo na trhu skutečně má a za jejíž vyřešení je i ochotný zaplatit. Inspiraci můžete najít v Japonsku. A nemusíte tam ani jezdit. Stačí využít koncept Ikigai.

Ikigai je japonský koncept hledání smyslu života, který vám pomůže najít cestu k nápadu

 

2. Hledejte řešení problému

V metodě nazvané Probing for pain si vytipujete takovou cílovou skupinu, se kterou byste rádi pracovali a důkladně vyzpovídáte několik jejích zástupců. Ptejte se na to, co je v jejich každodenním životě trápí, kde stávající řešení nestačí a za co by byli ochotni zaplatit. Stejně tak se můžete zamyslet i nad tím, kde nějakou nenaplněnou potřebu máte vy sami anebo lidé ve vašem okolí.

→ Na co si dát pozor?

  • Asi nebudete umět vyřešit veškeré problémy, se kterými se váš zákazník potýká. Vyberte si ty, které jste schopní vyřešit technicky a za které je ochoten vám zaplatit.
  • Dejte pozor na to, aby se daný problém či popsaná potřeba týkaly větší skupiny potenciálních zákazníků. S oběma těmito riziky vám pomůže důsledné ověření trhu, o kterém se dočtete třeba tady.

3. Nechte se inspirovat

Rip, pivot & jam – to je metoda, při které se inspirujete zajímavým business modelemdrobnou změnou – takzvaným pivotem – vytvoříte zbrusu nový nápad. Není to kopírování nápadů jiných. Business model je v tomto případě definován jako unikátní kombinace 4 faktorů:

  • KDO“ je váš zákazník a jaký trh obsluhujete
  • CO“ mu se svým produktem přinášíte (Value Proposition)
  • JAK“ mu tuto hodnotu doručujete (Value Chain)
  • PROČ“ na tom budete vydělávat (Revenue Model)

Změňte některou z těchto proměnných a v tu chvíli pivotujete. Na trh pak přichází nový nápad. Podobně třeba na český trh přišel Slevomat, který se inspiroval americkým Grouponem

Kdo, co, jak a proč – to jsou základní otázky při hledání nápadu

 

→ Na co si dát pozor?

  • Pokud to funguje někomu jinému, tak to nutně nemusí fungovat i vám (na jiném trhu či za jiných podmínek).
  • Málokterý produkt je v dnešním světě skutečně unikátní. Přemýšlejte o tom, jak se skutečně budete schopní odlišit od těch, kterými se budete inspirovat
  • Pozor na tenkou hranici mezi inspirací a krádeží.

+1 Naskočte na vlnu

Svět se stále vyvíjí a s tím přicházejí nové možnosti, potřebyvýzvy. Technologie, které ještě před deseti lety působily jako sci-fi, jsou dnes běžnou součástí našich životů. Dobrým zdrojem inspirace pro podnikatelský nápad, zejména pokud máte na zřeteli jeho dlouhodobou udržitelnost, je sledovat trendy. Jejich vývoj umí dobře předvídat nejen vědci na akademické půdě, ale také investoři (zkuste třeba zajímavý newsletter Ananda Sanwala ze CBInsights), firmy zabývající se průzkumy trhu (Gartner, Frost&Sullivan nebo třeba Quantumrun), velcí korporátní hráči a národní nebo nadnárodní instituce

Aktuální technologické trendy podle Frost and Sullivan

 

Aktuální společenské výzvy řeší třeba OSN, Evropská unie i národní vlády. Inspiraci tak můžete hledat třeba v Cílech udržitelného rozvoje (neboli SDG), které vyhlásily Spojené národy a které jmenují 17 hlavních témat k řešení (jako je třeba odpovědná výroba a spotřeba nebo kvalita vzdělávání). EU také přichází s vlastní politikou podporující specificky boj proti globálnímu oteplování – Zelenou dohodu jste mohli minout jen s velkým štěstím. V době vypuknutí pandemie COVID-19 zase mnohé státy hledaly vhodná řešení pro novou kritickou situaci (ať už to byly lepší plicní ventilátory nebo třeba aplikace pro sledování kontaktu s nakaženými lidmi).

Ze sledování trendů vychází i moje oblíbená metoda Shovels in the gold rush. Tento poetický název je inspirován příběhem o horníkovi, který v začátcích zlaté horečky na americkém západě vykoupil všechno potřebné náčiní, a to ještě dříve, než v blízkém městě ohlásil nové naleziště zlata. V době, kdy všichni vyráželi hledat svoje štěstí, se tak stal velmi žádaným dodavatelem zlatokopeckého vybavení a údajně i milionářem. Využil trendu a našel v něm svoji obchodní příležitost.

Co s nápadem dál?

Když se zadaří a nápad je na světě, přijde další zásadní otázka: Je to ten pravý? Jak si takovou věc vlastně ověřit? V tuto chvíli je potřeba obléknout montérky a poctivě si vše odpracovat. Pár dní s tužkou, papírem a počítačem by mohlo stačit k tomu, abyste pak s nápadem mohli vyrazit do terénu. Promyslete si, co by vlastně měl být váš produkt (co tedy budete prodávat), kdo bude váš zákazník a jaký problém mu pomůžete vyřešit. Nezapomeňte se zamyslet i nad tím, jak se budete k zákazníkům schopní dostat (kde je oslovíte) a zda je jich na trhu dostatek. Udělejte si i první malý průzkum trhu – zjistěte, zda jsou na něm konkurenční produkty, případně co budete potřebovat proto, abyste mohli výsledný produkt vytvořit. Tyto první hypotézy si budete muset následně ověřit. Víc o tématu průzkumu trhu najdete v tomto článku a další pro vás chystáme.

S tím, jak začnete na nápadu pracovat, ověřovat si situaci na trhu, ptát se zákazníků, tak možná zjistíte, že se vám původní idea mění pod rukama. Nebojte se toho, pivotujte. Spousta zajímavých projektů začala jako něco úplně jiného – třeba takový Netflix byl v začátcích (několik let) zásilkovou službou pro filmy na DVD.

Úplnou jistotu, že je to „ono“ asi budete mít až ve chvíli, kdy prodáte ne první, ale tisící produkt. Ale s každým dalším krokem si budete jistější, kudy jít.

Jak začít podnikat? Obraťte se na nás!

Stojíte na startu svého podnikání? Pak možná potřebujete někoho, kdo vás začátky podnikání provede. Společně si váš produkt popíšeme od á až do zet – v čem je výjimečný, jaké jsou jeho slabé stránky, pro koho ho vlastně děláte a co vašim klientům přinese. Prozkoumáme spolu trh a připravíme správný business model, aby váš nápad fungoval.

Konzultace pro začínající podnikatele

Pár zlatých pravidel

  • Podnikání by vás mělo bavit a nápad by vás tedy neměl zavést do oblasti, kterou nijak zvlášť nemusíte.
  • Samotná technologie jako podnikatelský záměr nestačí – přemýšlejte, komu by mohla být užitečná a jaký produkt na ní můžete případně postavit.
  • Dobrý nápad, bez schopnosti daný produkt reálně dodat, nemá cenu. Velké a futuristické cíle si schovejte pro svoji vizi, teď přemýšlejte o tom, co budete schopni v dohledné době dostat na trh. 
  • Máloco je dnes skutečně originální a jedinečné, pro úspěšné podnikání to ani není podmínka.
  • Pokud chcete hlavně podnikat, tak nečekejte na ten správný, jedinečný a dokonalý nápad, abyste mohli začít – základy podnikání si můžete vyzkoušet a leccos zajímavého se naučit i u zcela prostého byznysu, jehož rozběhnutí vás nemusí stát téměř nic. Takový Oliver DlouhýKiwi.com si svoje první peníze vydělával prodejem borůvek. A všichni asi dobře víme, jak úspěšná jeho firma nakonec je. 

Hana Šudáková

Hanka Šudáková se na JICu dlouhodobě věnuje především začínajícím podnikatelům a jejich rozvoji. Společně se svým týmem provádí podnikavé lidi začátky jejich podnikatelské kariéry. Podílela se na organizaci úspěšného akcelerátoru JIC StarCube a společně s dalšími kolegy připravuje akce pro začínající podnikatele, jako je #mámnápad, #chcipodnikat nebo inspirační #startuji. 

 


Nejnovější
JICblog

6 tipů, jak ověřit nápad

22. 9. 2021

Jedním z největších strašáků při vývoji produktu je vytvořit něco, co nikdo nechce. Jak tedy ověřit, že váš nápad bude fungovat? Podívejte se s námi na nejdůležitější nástroje, které by vám v tom podle našich expertů Víti Hanáka a Jakuba Bůška měly pomoct.

Nejnovější
JICfluencer

JICfluencerka Katka: Zn. hledám parcelu

9. 9. 2021

Na začátku všeho byla nespokojenost s realitním makléřem. Tahle zkušenost přivedla Katku Bortlovou k nápadu shromáždit všechny informace na jedno místo. Teď s ní na projektu iParcely spolupracuje dalších sedm lidí a v soutěžích získávají cenu za cenou.

Nejčtenější

Lucie Brešová: Od letenek k virtuální realitě „do kapsy“

30. 5. 2021

Je jednou z nejvýraznějších českých manažerských tváří. Lucie Brešová stála u zrodu nejúspěšnějšího českého start-upu Kiwi.com. Dnes stojí na startu znovu – tentokrát na palubě start-upu Pocket Virtuality a jejich produktu budoucnosti.

Zpět na JICblog