Firmy pro udržitelnost? Víme, kde pro ně hledat ty správné finanční zdroje

22. 9. 2022

Plánujete investice do udržitelnosti? Nejvyšší čas. Podle průzkumu společnosti Frost & Sullivan mají udržitelnost ve své vizi tři čtvrtiny firem, které tomu přizpůsobují samozřejmě i investice. Dobrá zpráva je, že máte velkou šanci na úspěch na poli veřejných i neveřejných zdrojů. Monika Vrbková, naše expertka na (mezinárodní) financování, prozrazuje, jak na to.

Udržitelnost je velké téma pro celou Evropu. Pokud tedy potřebujete investovat tímto směrem, je právě teď ta nejvhodnější možná doba. „Udržitelnost je jako priorita Evropské komise propsaná do všech nástrojů financování, včetně specifických výzev,“ potvrzuje na úvod Monika Vrbková, expertka JICu na mezinárodní financování. Podpora je podle ní velká v rámci veřejného financování (tedy v případě grantůdotací) i v rámci soukromého sektoru (tedy v případě bankovních úvěrůinvestorských zdrojů). Jinými slovy platí, že kdo v dnešní době hledá peníze na udržitelnost, najde je.

Možností a kombinací financování je několik

Jít cestou veřejnou nebo soukromou? Odpověď na tuhle otázku už je složitější. Záleží na tom, jakému typu byznysu se věnujete, jaká je situace na trhu, jak daleko je vaše firma od vstupu na trh a na spoustě dalších faktorů. „V ranějších fázích může být vhodnější zaměřit se na veřejné financování. To funguje i jako validace správného směru a zaměření dané firmy,“ zamýšlí se Monika Vrbková. Pak může být o to jednodušší získat i finance od investorů nebo z banky.

Neplatí to ale 100% a existují firmy, které na to šly úplně opačně. Třeba firma MIWA, která nabízí systém bezobalového prodeje ve velkých potravinových řetězcích. „Nejdřív získali investici od impaktového fondu Tilia Impact Ventures, teprve potom podporu z programu EIC accelerator, tedy z evropských veřejných zdrojů orientovaných, mimo jiné, na udržitelnost,“ vysvětluje Monika Vrbková. Zdroje financování jde velmi dobře kombinovat, jak dokazuje i případ firmy myco. Ta získala grantové financování přes program Prototypuj a ověřuj, který je finančně podpořen statutárním městem Brno, a zároveň investici, kterou JIC Ventures kofinancoval s dalšími investory.

Vybrané grantové příležitosti

EIC Accelerator

2,5 milionu euro na dokončení vývoje a škálování průlomových inovací s potenciálem vytvořit nový nebo výrazně ovlivnit stávající trh.

EIT RawMaterials

EIT RawMaterials podporuje skrze své programy začínající podnikatelezavedené firmy s ambicí měnit trh s nerostnými surovinami.

EIT Digital

EIT Digital podporuje inovace, vzdělávání a podnikavost v oblasti digitálních technologií.

Horizon Europe

Největší evropský program podporující výzkum a inovace s významným dopadem ve spolupráci s dalšími partnery ze zahraničí.

Eurostars

12 milionů korun na vývoj inovativních produktů a služeb ve spolupráci s alespoň jedním zahraničním partnerem.

Prototypuj a ověřuj

800 tisíc korun na vývoj prototypu inovativního produktu či služby a jejich ověření s pilotními zákazníky.

Technologická inkubace

Technologická inkubace podporuje rozvoj vysoce inovativních startupů napříč Českou republikou, a proto hledá CzechInvest potřebné zázemí pro tyto firmy v jednotlivých regionech.

 

Další informace

Velké papírování je mýtus

Mnoho firem má obavy z toho, že jsou peníze z veřejných grantů vykoupeny horami papírových dokumentů a velkou mírou nesvobody. Doba se ale mění, a tak se i poskytovatelé grantu snaží být „user friendly“ a celý proces stále zjednodušují. „Pokud jde třeba o projekt na dva roky, je to dlouhá doba. Změny se dějí ve firmě i na trhu. Určitě už tedy nikdo nepředpokládá, že se firmy sveřepě drží původního plánu,“ říká Monika Vrbková.

Nejčastější chyba? Nepochopení záměru

Pro získání peněz jdou některé firmy takzvaně přes závit. Za každou cenu se snaží vyhovět záměru výzvy, která není přímo pro ně. V lepším případě neuspějí, v tom horším se pak musí napasovat na projekt, který jim nesedí. A je to škoda. Platí totiž poučka z úvodu tohoto článku o tom, že kdo hledá výzvu na míru, ten najde. „Není průšvih, když se do kategorie udržitelnosti firma nevejde. Existují příležitosti, které s ní úzce souvisí, třeba digitalizace, která je aktuálně velkým tématem číslo dvě,“ vysvětluje Monika Vrbková. Jako typický příklad udává ambiciózní program Technologické inkubace, kterou má v gesci agentura CzechInvest. „Samozřejmě tu najdete i udržitelnost, a to pod tématem EcoTech. Technologických odvětví je tam ale celkem šest – od mobility, přes vesmír, kreativní odvětví a další,“ upozorňuje Vrbková. Jak tedy vyrazit směrem ke zdrojům a uspět?

3 kroky k úspěšné žádosti o financování

1. Vyhodnoťte, jestli je výzva pro vaši firmu relevantní.

Pokud si nejste jistí, obraťte se na JIC. „Jde o to podívat se na celý projekt z mnoha úhlů. Tohle je velká přidaná hodnota z naší strany. Dokážeme identifikovat tu nejvhodnější příležitost pro financování konkrétního záměru,“ vyzývá Monika Vrbková.

2. Pokud splňujete všechny podmínky, věnujte čas pečlivé přípravě.

Bude to znít jako klišé, ale: nedělejte to jen pro peníze. „Zamyslete se dobře nad smysluplným využitím podpory. Vnímejte peníze jako nástroj rozvoje pro celou firmu,“ radí Monika Vrbková.

3. Nikdy si nenechávejte zpracovat žádost od někoho cizího. 

Pokud vám žádost napíše někdo externí, koledujete si o nepříjemnou situaci. „Často nemusíte znát obsah, a pokud vám žádost (nedejbože), vyjde, musíte ho realizovat, i když nedává smysl v kontextu vaší firmy,“ upozorňuje Monika Vrbková. 

Experti z JICu vám žádost také nenapíšou, v celém procesu vás ale podpoří jako velmi zkušení a ochotní průvodci. „Firmy nám představí svůj záměr, my se doptáme na doplňující informace, a na základě toho vyhodnotíme, jestli a které nástroje financování zvolit – jestli v rámci veřejného nebo soukromého sektoru – a které konkrétně,“ uzavírá Monika Vrbková.


Nejnovější
Trendy a témata

ESG reporting od A do Z. Víme, která data sledovat

29. 9. 2022

Zatímco ještě před rokem nebylo o zkratce ESG slyšet, dnes už ji zná skoro každý. Zaměření na životní prostředí (E), společenská témata (S) a řízení (G) vede firmy k odpovědnému a udržitelnému přístupu k podnikání, který je nezbytný pro zvládnutí zelené transformace. Ondřej Janků z Frank Bold pro nás shrnul to nejdůležitější, na co se připravit.

Nejnovější
Příběhy úspěšných firem

Kosmetika Lobey: Za rok z nuly na 70 milionů korun

19. 5. 2022

Cenné zkušenosti z korporátu, hledání nové motivace a hlavně obrovská touha podnikat a být vlastním pánem. Takový byl ve zkratce příběh tří manažerů, který vedl až k založení firmy Lobey vyrábějící kosmetiku na přírodní bázi. Od mužů pro ženy. Během roku vyrostl obrat firmy z 0 na 70 milionů korun a počet zaměstnanců až na 10 lidí.

Nejčtenější

AI|ffinity: Z akademického výzkumu do byznysu s podporou Prototypuj a ověřuj

4. 4. 2022

Thomas Evangelidis se jako vědec zabývá metodami, které umožňují levnější a rychlejší objev nových léčiv. Sedm let se věnoval vývoji v institutu CEITEC Masarykovy univerzity. Loni se rozhodl, že potenciál projektu přenese do podnikání. A pro svůj spin-off podporu v programu Prototypuj a ověřuj.

Zpět na Trendy a témata