Firmy dokážou předvídat budoucnost. Pomůžou s tím Big Data
15. 6. 2016

Firmy dokážou předvídat budoucnost. Pomůžou s tím Big Data

Jsou příliš objemná, komplexní, neustále rostou a rychle se mění. Tak by se dala podle Frost & Sullivan popsat Big Data (BD). O co se vlastně jedná? Představme si jakoukoli organizaci na světě a počet dat, která denně vyprodukuje. Je jich ohromné množství, od údajů o chování zákazníků, přes jejich nákupní preference až po statistiky zachycující vývoj trhu. Podobných informací každým dnem stále přibývá, a tak se stávají nestrukturovanými a pro běžnou organizaci těžko zpracovatelnými. Podle Tomáše Třmínka ze společnosti Komix se velikost těchto dat odhaduje celosvětově na biliony terabytů. Co si tedy s takto ohromným množstvím BD počít?

BD a jejich analýza

Odpověď je jednoduchá: zanalyzujte je. Jak uvádí Adastra, Big Data Analytics (BDA) je nezbytností k tomu, aby firma dokázala poznat svého zákazníka, zmapovat veškerou interakci s ním a ihned reagovat na jeho požadavky. Za pomocí BDA dokáže navrhnout produkt na míru, najít vzorce chování zákazníků, vylepšit prodejní procesy. Výzkum Frost & Sullivan potvrzuje, že BDA se postupně stávají v organizacích nepostradatelnými: 90% respondentů, kteří BDA využívají, je označili za nejdůležitější technologii v celé firmě. Zároveň se 86% z nich domnívá, že do budoucna bude používání BDA zásadní pro každý podnik k tomu, aby zůstal konkurenceschopný.

BDA jako předpověď budoucnosti

BDA se můžou pro firmy stát takovou křišťálovou koulí. Podle Frost & Sullivan totiž podniky díky  BDA dokážou různé situace předvídat, nikoliv na ně pouze reagovat. V realitě to podle Jana Chalase ze společnosti Servodata vypadá například tak, že banky mají oddělení risk managementu, kdy za pomocí sociálních sítí dokážou vyhledat informace o klientech, kteří žádají o úvěr. Dojde k analýze a vyhodnocení informací, které tito lidé sdílí přes Facebook, Linkedin, Twitter a další sociální sítě, což bankám pomůže k efektivnímu rozhodování o tom, který klient je solventní. Tyto analýzy tak dávají takřka neuvěřitelné možnosti v podnikání, ať už na straně jejich poskytovatelů nebo podniků jakožto příjemců BDA řešení. V současnosti jsou podle Frost & Sullivan nejpopulárnější takové BDA systémy, které se zabývají analýzou financí a objevováním dat. 

Startupy, které na to vsadily

BDA systémům se dnes věnují startupy po celém světě. Například kalifornský startup Big Panda pomáhá firmám k tomu, aby díky BDA probíhaly hladce veškeré IT služby. Z českých firem se pak v souvislosti s BDA často mluví o startupu GoodData, který poskytuje svým zákazníkům reporty a nástroje pro spravování firemních dat. BDA se dále věnuje třeba britský startup Tamr, americký Domo, nebo kalifornský Arcadia Data.

Video: O tom, co všechno ovlivňují v našem životě big data, mluvil na konferenci TEDx „Data Innovator roku 2013“ Charlie Stryker.


Big Data Analytics je jedno z témat letošního JIC STARCUBE, který je nejdéle fungujícím českým akcelerátorem. Startupy si do něj můžou podat přihlášku do 7. srpna 2016. Od roku 2010 do JIC STARCUBE vstoupilo už 72 startupů. Týmy procházejí třemi měsíci nabitými poznatky, workshopy, setkáváním s mentory a napojení na globální technologické společnosti. Získávají výhody a finanční podporu na testování a prototypování, právní nebo daňové služby, marketing i uhrazení cestovného a ubytování. K úspěšným firmám, které akcelerátorem prošly, patří například GINA, Reservio nebo jeden z nejrychleji rostoucích startupů současnosti Kiwi (dříve Skypicker). Více informací o akcelerátoru najdete na stránkách www.starcube.cz.