Design? K nezaplacení

12. 8. 2021

Podle britské organizace Design Council zvyšuje jedna libra vložená do designu obrat firem o více než 20 liber, čistý provozní zisk o 4 libry a výnos z exportu pak o 5 liber. Není se tedy co divit, že i mnoho českých firem bere investici do designu jako součást své inovační strategie. A často je unikátní design tím, co firmu vystřelí o míle nad konkurenci. Příkladem mohou být třeba firmy AnyoneGo a Plastia. Mimo jiné držitelé ceny Red Dot Design Awards. A zároveň naši klienti…

Vozík a psík

Na světě existuje jen několik firem, které vyrábějí kompenzační pomůcky pro psy. A žádná z nich se nevěnuje designu tak, jako brněnský startup AnyoneGo. Lépe řečeno – AnyoneGo je jediným výrobcem a vývojářem v tomto specifickém segmentu, který se do designu rozhodl investovat čas a prostředky. A jak je vidět, vyplácí se to. „Pomůcky existují, ale vypadají, jak vypadají. Pro nás bylo prioritou vyrobit něco jiného, než je na trhu,“ vysvětluje vizi firmy jeden ze zakladatelů Martin Schenk. Produkty díky tomu sbírají úspěchy i na zahraničních trzích. „Sám jsem už čtyřicet let vozíčkář. A možná díky tomu je můj přístup trochu jiný.  Ne, že bych se nad handicapovanými zvířaty ustrnul, spíš chápu jejich potřeby. Pro majitele psa je důležité, aby byl vozík nejen funkční, ale aby v sobě měl i nějakou eleganci. O to větší radost je totiž pak s pejskem venku běhat, doplňuje šéfdesignér firmy Jan Jiránek, který první prototyp navrhoval před čtyřmi lety. Vymýšlel ho tehdy pro fenku Luku, která měla na vývoji svůj nezanedbatelný podíl. Právě ona totiž testovala různé varianty produktu. Dokud s vozíkem neběhala s radostí, nemohl Jan Jiránek vůbec pomýšlet na to, že by šel s výrobkem z 3D tiskárny na trh.

Psí vozík od AnyoneGo si odnesl vítězství v prestižní soutěži Red Dot Design Award 2021

Samotná výroba svědčí také o nadčasovosti přemýšlení ve firmě. Před lety se stala úplně první firmou na světě, která 3D tisk používá nejen na výrobu prototypů, ale i finálních produktů takového rozsahu. Výrobu spustili oficiálně vloni. A v letošním roce se ukazuje, že jdou po správné cestě – AnyoneGo si totiž odnesli vítězství v prestižní německé soutěži Red Dot Design Award 2021. K atraktivnímu produktu přibývá atraktivní nálepka, která dost možná pomůže zvýšit prodeje. „Vidíme první důsledky našeho vítězství. Oslovilo nás pár evropských distributorů, se kterými momentálně jednáme o spolupráci. Sledovali nás už před tím, razítko v soutěži pro ně byl důkaz, že se opravdu stále posouváme,“ vysvětluje Martin Schenk z AnyoneGo. 

Prototyp designového vozíku pro osoby s handicapem od AnyoneGo


V kolejích kvalitního designu se budou AnyoneGo držet i nadále. Kromě psů se rozhodli vyjít vstříc i potřebám lidí. V současné době proto firma vyvíjí vozík pro osoby s handicapem. Vyrábět ho bude samozřejmě opět formou 3D tisku. „Bude to napěchované nejnovějšími trendy, naprosto exkluzivní produkt, Rolls-Roys mezi vozíčky,“ usmívá se Martin Schenk. Podle jeho slov prý jejich přístup nevylučuje ani standardní sériovou výrobu. „Na vývoji vozíčku pracuji už přes 40 let, zkušenosti mám své vlastní a sbírám je i od ostatních vozíčkářů. S možností 3D tisku přišel úplně nový level uvažování,“ pokračuje designér AnyoneGo, Jan Jiránek. Vozík půjde ergonomicky poskládat – tzv. do placky – mimo jiné díky originálnímu upínání kol, které má firma patentované. První kousky budou na trhu v roce 2023.

Design diferencující

Podobný přístup mají i ve firmě Plastia. Ta funguje už od roku 1993. Vyrábí – a nestále zdokonaluje – produkty pro pěstování a zahradu. V jejich portfoliu najdete samozavlažovací květináče, vermikompostér, pítka a krmítka pro ptáky, konvičky, rozprašovače produkty – na Vysočině vyrobené, plastem tvrzené, s láskou tvarované (s nadsázkou řečeno). Stejně jako AnyoneGo má i Plastia na kontě Red Dot Design Award. První získala už v roce 2012 se svým samozavlažovacím květináčem, druhé o pět let později s vermikompostérem. Design má v jejich byznys modelu důležitou diferenciační hodnotu. Odlišuje je od konkurence. „Pokud budu mluvit o designu jako o stylu, není to žádný vynález dnešní doby. Styly jsme tady měli po celou dobu kulturní historie lidstva, pouze se měnily. A ti výrobci, kteří uměli se stylem dobře pracovat a dokázali vystihnout i v té době nárokovanou vizuální potřebu, na tom byli vždycky dobře i ekonomicky,“ zamýšlí se majitelka firmy Plastia, Lenka Novotná.

Za design samozavlažovacího květináče získala Plastia cenu Red Dot Design Award už v roce 2012

Důraz na estetickou stránku produktů vyplývá i z její původní profese v oblasti módy a textilu. Díky svému nastavení na sebe postupně nabaluje tým, který má stejné vidění světa. „Přidávají se k nám lidé, kteří mají design jako hodnotu. Společně se tomu věnujeme dál, zlepšujeme se, rozšiřujeme svoje kompetence,“ pokračuje Lenka Novotná. Produkty firmy Plastia přesto nejsou jen krásné. Jak vyplývá z nároků na význam slova design, ukrývají i mnoho funkcí. Systém samozavlažování zdokonalují v Plastii už přes dvacet let. Vypilovaná řemeslná zdatnost prodává květináče do celého světa.

Plastia vyráběla původně designový nábytek na terasu. I proto připomníná vermikompostér spíše stoličku

Velký zájem je také o zmiňovaný vermikompostér. Cesta k tomu nejlepšímu designu přitom může vést oklikou. V Plastii totiž původně vyráběli designový nábytek na terasu. Protože by ho firma nemohla distribuovat, předělal ho designér firmy na vermikompostér. „Vypadá pořád jako stolička, absolutně nepřipomíná kompostér, proto je tak hezký a proto se tak líbí. Takto vznikají ty nejúspěšnější věci. Proto si Steve Jobs na návrh mobilního telefonu najal designéra ledniček – aby iPhone nevypadal jako ostatní telefony,“ dodává s úsměvem Lenka Novotná.

Že je design firemním středem pozornosti potvrzuje i nově připravovaný design-manuál – firemní kuchařka, která pomůže při dalším škálování produktů. „Jako žena například víte, jaký produkt dostanete ze Zary a jaký od Channelu. Jakou budou mít estetiku, jakou funkci, jakou kvalitu a jakou trvanlivost. Pro nás je důležité mít všechny parametry definované a držet se jich, abychom pro zákazníka byli naprosto čitelní,“ vysvětluje Lenka Novotná. Firemní proces díky tomu získá také svůj nový design. A zákazníci díky tomu budou vědět, co za své peníze dostanou při příštím nákupu. Stejně důležité je pro Plastii hledat stále nová a nová zlepšení. „Děláme pravidelné workshopy pro zákazníky, zjišťujeme, jak naši zákazníci výrobky používají. Z toho nám vychází cenné informace, jak můžeme produkty zákaznicky vylepšit tak, aby šel design ruku v ruce s funkcí,” uzavírá Lenka Novotná z Plastia.

Investice do designu se vyplatí

Dobrý design není luxus. Je to v první řadě chytrá investice. V celé šíři svého významu totiž pokrývá nejen estetickou stránku, ale také tu funkční. Jedná se prostě o komplexní formu inovace. A pokud o designu mluvíme jako o investici, předpokládáme, že budeme umět vyčíslit, co nám přinese – výnos, přidanou hodnotu, snížení nákladů. Eva Šviráková z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně proto vyvinula metodu založenou na Design Value Canvas, díky níž lze spočítat hodnotu designu spočítat. A možná trochu příznačně pro české prostředí – je to vlastně desková hra. Jmenuje se DVA – design value algorithm a spočívá v pětici sad správně položených otázek, které nutí „hráče“ nahlížet design produktů, služeb nebo procesů optikou zákazníků. V „cíli“ by pak měli získat odpověď na otázku: „Co z toho budu mít?“

Podle Evy Švirákové je design „integrací funkčních, distribučních, sociálních a emocionálních nástrojů, zaměřených na zákazníka.“ Laicky řečeno, design prostě není jen líbí-nelíbí, ale také funguje-nefunguje – a to na všech úrovních ve vztahu mezi zákazníkem a produktem. A pokud do sebe všechno zapadne, pak se můžete těšit na to, že to váš produkt a celou firmu s ním posune do vyšší ligy.  

 

Nejnovější
Trendy a témata

Udržitelnost v DNA? Firmám dává náskok

27. 9. 2021

Udržitelný přístup dává firmám konkurenční výhodu. A to ať už svou zprávu vysílají koncovým zákazníkům nebo třeba investorům. Na tom se shodli řečníci konference Velvet Innovation. Připravili jsme pro vás to nejzajímavější, co zaznělo v povídání se zástupci firem IKEA, SAP nebo třeba Tilia Impact Ventures.

Nejnovější
Příběhy úspěšných firem

AtomTrace: laser s pečetí kvality

22. 8. 2021

V českých podmínkách je vznik firmy na akademické půdě stále trochu výjimečným zjevením. Jednou z těch výjimek je společnost AtomTrace. Tu na svět přivedl Středoevropský technologický institut CEITEC a její přístroje pro pokročilou prvkovou analýzu nacházejí uplatnění v různých oblastech.

Nejčtenější

Lucie Brešová: Od letenek k virtuální realitě „do kapsy“

30. 5. 2021

Je jednou z nejvýraznějších českých manažerských tváří. Lucie Brešová stála u zrodu nejúspěšnějšího českého start-upu Kiwi.com. Dnes stojí na startu znovu – tentokrát na palubě start-upu Pocket Virtuality a jejich produktu budoucnosti.

Zpět na Trendy a témata